hur litet ridhus kan man rida i

vinkelina

Trådstartare
en kompis skall ev köpa hästgård och har bjudit in mig dit. Funderar lite fram och tillbaka. Ridplan (bra sådan) finns. Dock skulle jag vilja ha ridhus vintertid, i alla fall de dåliga dagarna.

På gården finns en hall som skulle kunna byggas om, men den är bara 13*40m blir de på tok för smått att rida i. blir ju att man jobbar mest på volt nästan när man sedan jobbar (man får kanske varva med att skritta mycket "rakt")

eller skulle de vara en ide att bygga nån form av tak över ridplan? kan man ens göra så.

står idag på anläggning med 20*40 manege (tror jag att det är) men de trillar väl bort nån meter till sargen och så. och där är det trångt när man är fler än 4 (som mest har det varit 7 st) Dock är det väldigt dålig terräng där jag står och hästarna är ute bara ca 8-9 timmar dag
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Ridhuset på "min" ridskola var 13x30 meter. Där red vi lektion, t o m hoppade bana, med storhäst. När en hoppade stod de andra 8-9 i hörnen. Även privatsektionen hade hoppträningar där, och gissa om klubbens ryttare var duktiga på omhopppningssvängar när de var ute och tävlade ;)
1988 var nya ridhuset färdigt, med måtten 20x60 meter. En del hästar fick nästan torgskräck till att börja med. Det lilla ridhuset används än idag, till ponnylektioner och till framridning/framhoppning vid tävling.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Men hos TT, som du väl står hos(?) finns ju suveräna terrängmöjligheter! Har du prövat gå över stora vägen och genom skogen? Ganska kort väg till sandgroparna!

Jag hade stått kvar där du står, men kanske krävt en bättre hage. Jag har ridit i flera år i den manegen, utan problem, trots att vi ibland haft 10 ekipage.


Grejen med att bygga om hall, är att underlaget i alla fall ska göras om. Det är inte enkelt, och inte så billigt heller.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

du kan ju testa att dela av banan du rider på nu med bommar så att den blir 13*40 och rid och se om det funkar eller inte.
Jag tycker att det skulle bli lite väl trångt men det är ju jag det =)
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

13 känns lite väl smalt, men det beror ju mycket på vilken häst man har. Min skulle inte klara gå på så litet mer än i skritt. Sedan finns det ju andra hästar som klarar av det.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Red på en ridskola för många år sedan där ridhuset var något i den stilen. Det var inte stort o vi klämde in 10-12 stycken.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Mitt ridhus är 13-22. Har haft det i 15 år och tycker det funkar bra. Hoppar gymnastikhoppning och rider dressyr i det. Hoppar bana på lägre höjd och nån gång i månaden banor upp på 110 höjd inte mer. Blir som att rida en omhoppning då.

Gammelhästen som hade gått därinne i 10 år var en riktig omhoppningsexpert. Tycker de blir starka (i kroppen) och lydiga där inne.

Känner att man behöver åka och träna i större ridhus ibland för att få lite fler galoppsprång framför och efter hindrena.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

13x40 är ju tusen ggr bättre än 13xkortare än 40 . Eller 13xngt ännu mindre . Du har iallafall ett vettigt mått på längden som gör att du inte rider på böjt hela tiden . Det är väldigt smalt med 13 dock men visst . Slipper du rida därinne dagligen dax vintertid klart det går ....viktigast är ju underlaget och ridningen ovanpå det underlaget i sig .
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

13x40 är helt ok att rida i - men inte varje dag!

Så det beror ju på hur mycket du tänker rida i ridhuset, om du "bara" har det som alternativ när vädret är riktigt illa eller om du rider där varje dag?!
Och vad du tänker göra i ridhuset - hoppa funkar väl efter långsidorna men inte "bana", dressyrträning funkar men inte programridning... Det är nog dom typerna av frågor du får ställa dig själv ;)
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

13x40 är helt ok att rida i - men inte varje dag!

Så det beror ju på hur mycket du tänker rida i ridhuset, om du "bara" har det som alternativ när vädret är riktigt illa eller om du rider där varje dag?!
Och vad du tänker göra i ridhuset - hoppa funkar väl efter långsidorna men inte "bana", dressyrträning funkar men inte programridning...

Håller med här! Har du en utebana och bra terräng runt omkring hade jag nöjt mig med ett ridhus med sådana mått, och så anpassat ridningen efter det den dagen. Har du tur behöver du ju inte rida där mer än kanske 2 dagar på en vecka, och det funkar väl tycker jag? :)
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Ena ridskolan här har ett ridhus på 15* nånting (kommer inte ihåg längden) i denna är det både hopp och dressyr tävlingar flera gånger om året. Det fungerar fint även för de hästar som är 170cm+.
 
Sv: hur litet ridhus kan man rida i

Mina föräldrar har ett ridhus som är 18X18 meter, i det ridhuset utbildade min mor flera hästar upp till svår klass i dressyr när hon var yngre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 241
Senast: Fetaost
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp