Sv: Hur linimentar ni era hästar?
Det beror ju på vart du upplever att hästen har sina svaga länkar och vilken påfrestning hästen utsätts för.
Har den problem med knäna, så linimentar du knäna. Har den problem med kotor, så linimentar du kotorna.
Hur är den byggd? Exteriören kan ju också avgöra vart man kan tänkas få lite reaktioner som man kan förebygga om man vill det.
Travhästarna linimentar jag alltid knäna på då de har väldigt utsatta knän ofta. Ridhästen kör jag mer kotor på då de ofta brukar vara mer utsatta på ridhästar.
Så det är rätt mycket som spelar roll. Men jag är en sådan som hellre kladdar en gång för mycket än för lite då jag är lite nojjig. Min häst har haft problem med ett bakknä efter en operation på andra bakbenet och blir ibland varm i den diagonala framkotan till bakknät. Detta ser jag som ett samband och därför linimentar och bandagerar jag ALLTID framkotan och bakknät efter ridning.
Jag är iafl av den åsikten att det skadar inte att linimenta och bandagera. Men inte varje dag

Efter träning är lagomt tycker jag.
Sedan vart på benet linimentet ska hamna beror ju också på vad du vill ha ut av linimentets påverkan. Är det lederna du vill komma åt, ja då måste du linimenta lederna. Är det ligament så är det över dem ställena som gäller. Sedan finns det som små triggerpunkter som är bra att använda sig av. Men dessa är svåra att förklara var de sitter.