Hur lindar ni för natten?

Sv: Hur lindar ni för natten?

Lindar fullblodet fram på natten, för att öka blodomströmningen vilket hjälper frakturen att läka (rek av vet).

Använder Back on Track Pillow Wraps och Equilines 5m stickade yllelindor, lindar från karleden/hoven till precis under knäet och sedan är paddarna så stora att de även täcker knäna.

Lindar alla ben nu när han står på boxvila pga. hälta.
På bakbenen har jag fleece/teddypaddar och RacingTrack's lååånga ylle/bomullslindor (?)
På frambenen har jag linimentpaddar (som heter nånting ja..) och kortare yllelindor. Lindar ner runt kotan/karleden och upp till strax under knät och hasen.

kenneth skrev:
Varför lindar man hästen på natten, eller över huvud taget förresten??

Stallbandage brukar man ha för att värma benen och öka blodgenomströmmningen vilket gör att skavanker/skador kan läka snabbare då man "lurar" hjänan att det är mer skadat än det är genom värmen. Det kan man göra efter ett hårt träningspass när hästen ska stå still och inte kan röra på sig och få en bra cirkulation av sig självt tex i hagen. Man kan också använda det på hästar som har gallor för att hålla dom mjuka eller försvinna.

Lindor vid träning används som skydd men oftast för syns skull.

Precis. Jag lindar med BoT och Aerborn lindor (inte fleece, inte bomull, utan troligen någon polyesterblandning) långa bak och kortare fram (5 och 3 meter).

Varför jag lindar är att min häst tränar normalt sett hårt och då vi bor i norrland och han blir svettig så måste han större delen av året stå inne på box efter träningen och då lindar jag för att restprodukter i leder och senor lättare ska transporteras bort då blodcirkulationen ökar av värmen.

Han lindas normalt inte om han inte har gått hårdare pass, förutom om han har någon känd, tillfällig svaghet i något ben. Som nu tex då han varit behandlad i tre kotor, då försöker jag hålla dem lindade efter alla ridpass för att hjälpa till utläkningen. Eller hans högra bakkota som i alla år (sen han var 2 och skadade den) har varit gallig mer eller mindre.

/Camilla

Normalt så lindar jag endast efter hårdare träningspass. Men nu visar hästen en liten hälta på ett bakben, har därför lindat nattetid med BoT paddar + fleecelindor.

jag lindar in benen när han har fått jobba över natten.. men nu när det bärjar bli kallare så ska vi nog linda varja natt.. e det nån som vet vad för padds man ska köpa som e tjocka(jag har dom däringa vanliga paddsen vita) :p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama