Hur ligger...

Sv: Hur ligger...

Alltid svårt att säga på bilder tycker jag.. men vid en första anblick tycker jag det ser bra ut. Men du har inte spänt fast den på nån bild va? Jag skulle vilja se en bild på den med spänd sadelgjord, det kan ibland bli rätt stor skillnad.

Jag tycker det ser ok ut, men breddar hästen det minsta lilla är det nog dags för vidare sadel. Sedan är det bra att spänna fast sadeln och titta. Känn med händerna framtill, dra neråt och se så den inte klämmer mer på några punkter än andra. Känn och titta när du sitter i sadeln också.

på första bilden e den fastspänd (med schabraket)

ska köpa hästen om hon går igenom besiktningen och då ska det

kollas ordentligt upp ordentligt.

och om den inte ligger bra ska det köpas ny

ska ta bild med fastspänd utan schabrak så ni får se :)

Då ser den ut att passa riktigt bra på hästen. Men undrar om det finns en risk att du kanske hamnar lite i bakvikt. Det ser ut som att det är på gränsen till att tyngdpunkten hamnar liiite för långt bak. men du känner ju om du får en stadig & bra sits när du rider i den & att du liksom får fötterna rakt under dej & inte framför dej.
Lycka till med hästköpet! =)

Jag hade satsat på en vidare bomvidd om jag vore du!

LYCKA TILL MED HÄSTEN! :bump:

jag tycker att den ligger i liiite bakåtlut, men det är inte mkt.. det är ju som sagt ganska svårt att se hur den ligger på en bild..;) lycka till med köpet:)

Tycker den ligger väldigt hyfsat faktiskt. Risken finns att den lägger sig på manken om du tar en vidare bom. Men det vore lättare att se om du tog bort schabraket.

Den ser ut att ligga bra, på nån bild ser den inte riktigt ut att ligga an hela vägen, men de kan vara en "synvilla"
Tycker bomvidden ser bra ut, den kan ju bredda sig liiite till, men är hästen omusklad nu får du ju byta senare ändå :)

Liknande trådar

Hoppning Här finns startlistan för den som är intresserad...
Svar
13
· Visningar
763
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
624
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka