hur ligger sadeln? (bilder)

tezzie82

Trådstartare
jag tror inte att min sadel passar så bra och har därför tagit en massa bilder(jobbigt ljus i stallet :angel:). den glider lite åt sidorna och pälsen blir ruggad väldigt nära ryggraden. ibland åker den fram lite men det är minimalt.

jag får väl ta ut en sadelutprovare igen, men tänkte kolla med er vad ni tycker.
detta är en zaldi confort, hoppsadel, 16", vidd 34. jag är bara 158cm lång och väger ca 43kg, sätet är perfekt för mig, men den känns ganska bred i midjan.

hur tycker ni att den ligger?

om nu inte denna ligger bra så ska jag köpa en dressyrsadel och en sadel som är bekväm att rida distans i(griffin endurance kanske?). vad tror ni skulle kunna passa? hoppas isf kunna hitta två sadlar för under 10 tkr, det behöver inte vara helt nya.

har kollat igenom sadellistan 2.0 men jag vet faktiskt inte om han är rak, böjd, eller något mitt emellan i ryggtypen :o

den verkar inte ligga an hela vägen där fram, men det kanske den inte ska göra iom att det är en hoppsadel?

försökte mäta hur lång anläggningsytan bör vara och fick det till ca 35cm, kan det stämma? var lite svårt att känna det sista revbenet...

han kommer nog upp lite med ryggen när han arbetar(tror jag). jag slänger in en bild när han tömkörs oxå, det kanske syns lite där. jag försökte mäta hur många grader han är men hittade ingenting som gick att forma efter ryggen tyvärr.

vore enormt tacksam för all hjälp :bow:

bilder i kommande inlägg(blir nog en hel del :D)

Sv: hur ligger sadeln? (bilder)

vill lära mig mer inom detta område så jag vill ha koll på tråden ;)

det var alla bilder för denna gången ;)
det är svårt att ta kort och tömköra samtidigt... som sagt inte de bästa bilderna men det går förhoppningsvis att se lite hur häst och sadel ser ut.

Hej. Jag tror att sadeln är lite för böjd. Ser ut att lätta där bak, ligger den an?

ja det tycker jag att den gör, men hur den ligger när han arbetar vet jag inte... hur tycker du att ryggen ser ut? mer åt det raka hållet?
jag hade en jacson jean luc förut som inte passade alls(för smal)och den skulle visst passa raka ryggar, vet inte vad för sorts ryggar denna ska passa.
tack för svaret!

tycker att din häst verkar ha lite samma rygg som Honey :D
Honey = ganska rak (tycker jag...), mycket manke (enligt sadlarna och mallar jag gjort med ståltråd/kartong), bred.
Tyvärr kan jag inte hjälpa med sadeltips, har precis själv fått ge upp mina båda sadlar pga de inte passar.. På jakt, är inne på att köra bomlöst nu trots att min egen rygg lär hata mig.. :(

det låter ju inte bra, om du har svårt att hitta sadel så lär ju jag ha det oxå isf :crazy:
ang denna sadeln, hur tycker du att den ligger? helt fel?

Jag tycker att den är för svängd i bommen för hästen. Din häst har en relativt rak rygg, och Zaldis bommar är svängda, så det är ingen bra kombination. Sadeln lättar för tidigt från ryggen.
Däremot tycker jag att den är ganska bra viddmässigt.

Diana

tack för svaret! då är det nog som jag misstänkte, att den inte ligger helt bra... vilka märken kan tänkas passa honom? någon som har förslag?

ingen mer som vill kommentera? alla åsikter är varmt välkommna :)

vilken tur att det finns folk som kan se det som jag inte kan :bow:
om det är någon som har förslag på märke som ev kan passa så vore det super!
jag får ta och ringa utprovaren, men det hade varit bra att kunna föreslå några modeller som han kan ta med.

det låter ju inte bra, om du har svårt att hitta sadel så lär ju jag ha det oxå isf :crazy:
ang denna sadeln, hur tycker du att den ligger? helt fel?

tycker att den ligger lite som min westernsadel gjorde/gör utan padd under för svängd.
fick idag rådet att leta sadlar med spikrak bom (hon har tydligen ovanligt spikrak rygg..hm..) och lång & hög manke.

jag tycker det är så svårt att se... men den ser ju inte så rak ut heller... blir ju iofs lite rakare när han kommer upp med ryggen.

Jag skulle vilja tipsa om Morris&Nolan.
Juniormodellerna är betydligt billigare än vuxenmodellerna så du får mycket sadel för pengarna.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: aida
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur