hur leder ni era hästar?

De får gå på hängande grimskaft och får inte köra fram näsan framför mig. Det brukar funka fint. Är gammeltanten ivrig hamnar hon gärna lite framför, men är aldrig svår att hålla om man bara är lite uppmärksam.

Löst hängande grimskaft! För det mesta bakom mig men det händer att jag "bjuder in " dem till min sida. Hästen ska vara uppmärksam på mig, stannar jag ska den stanna, backar jag ska den backa osv..

En häst tappar uppmärksamheten på sin ledare lätt om man placerar sig vid bogen, min erfarenhet av den possitionen är att man hela tiden måste påminna hästen att man går där.

Upplever att även hettsiga hästar blir lugnare om jag "litar" på dem o ger dem långt grimskaft.

Vi leder ibland flera hästar samtidigt o det är viktigt att de är väluppfostrade o vana att lyssna på sin ledare.

Jag föröker alltid ha sunt hästvett i all hantering av hästar.

Snett bakom nästan jämt och då några meter bakom, men efter ett ripass eller om vi är ute och går så brukar jag lägga armen över manken/ryggen och gå bredvid honom. Lite småmysigt sådär :love: Kan tillägga att jag har en Islandshäst, hehe :D

Jag tycker att man ska leda vid sidan. Jag gör det för att om hästen blir rädd och går bakom en så springer dom över en. Jag vill ha hästen så jag går vid bogen för då kan inte hästen trampa mig på hälen heller. Jag har varit med om att en häst spran över en jag känner. Det gick bra men det var inte kul att se. Jag har också många ggr blivit trampad på hälen och det gör så ont.

Oj det n olika men oftast går hon nog bakom mig=)
Har långt grimskaft på 5 meter så om hon blir rädd hinner jag reagera och hon har 10 meter att springa på.För ofast springer e häst 1-5 meter och sen stananr det.Har man då kort grimskaft rycks man med om hästen hoppar åt sidan.Dessutom minskar risken att man blir påhoppad/översprungen!
Men ibland har jag vanligt grimskaft och går på sidan där man har blivit upplärd att gå på ridskolorna!

Dock får hon inte få före mig så jag är bortom baken på henne!

Jag har märkt att om hästarna bara följer efter mig i hagen för att se vad vi kan hitta på, då är det så de går. På led efter mig och den i högst rang, går precis rakt bakom mig, nära.
Leder jag så är de oftast på min högra sida och lite snett bakom eller bredvid. Förivrar de sig så får de gå snett bakom.
Hälsning Maja

Hingstarna går ALLTD vid sidan.
Livsfarligt att ha en sådan bakom sig.

nettan svarar: jag har en hingst, som går bakom så jag ser inte varför detb skulle vara livsfarligt??? :confused:

Du sitter väl inte här och funerar på vad som skulle kunna vara farligt med att ha en hingst bakom ryggen?? :eek: :mad:

och va är det du jämför med? Din 1-åriga shettis??? :eek: :crazy:

går framför..

om han stannar upp vilket inte händer offta och inte innom 4 sek reagerar på trycker(absolut inte dra!) så vänder ja mej mot honom behåller trycket och snurrar med grimskafftet brevid honom så går han framåt.(NH-tränarn lärde mej de) och de funkar jätte bra. behöver knappt aldrig göra så.. funkar bra när man ska lasta också!

Kreles är ju hingst. När jag leder in honom får han gå jämte mig så jag vet var jag har honom (kan bli ngt hingstig på väg till stallet) men leder honom i bara vanligt grimma och grimskaft.
På väg ut till hagen får han gå bakom på långt snöre, oftast går han så sakta ut (tråkigt att gå i hage, roligare när det händer saker!) så jag får gå i slowmotion för att gå i huvudhöjd på honom.
De flesta andra hästar leder jag på halvlångt snöre, men försöker ha dem så jag ser dem.

vad e det för skillnad?? har hästen mindre respekt för dig för att den är stor eller?? :confused:

Om, som vi, får in helt främmande hingstar, som skall betäcka främmande ston, så vill vi ha honom under kontroll.
Att leda en fnattig och pilsk hingst på en grusväg som kantas av stohagar med brunstiga märrar är inte alltid det lättaste.

Och då ÄR det livsfarligt att ha honom bakom sig.
Finns ingen hästägare i världen som kan resonera vett med en sådan.

När hingstar (speciellt orutinerade) har fått vittring på ston så spelar det ingen roll hur väldresserad den är ifrån början.
Vi leker inte Gud men det gör visst du.

Grattis till dig när du får 700 kilo tung hingst över dig!!

Wibrantus däremot som stått här som avelshingt i över 15 år, han vet vad du snackar om.

AM

Ja det har du helt rätt i... men ändå skriver du det som att du minsann har en hingst som du leder bakom och då borde alla kunna ha det! :mad:
Din hingst är en shettis på 1 år... då kanske borde berätta det när du skriver som du gör!?

Själv skulle jag aldrig vilja ha en hingst bakom mig- det beror mest på att jag har väldigt stor erfarehet av hingstar..

oki, har alla här stuteri eller??? jag e en vanlig svensson med en shettishingt, han e snäll nu, men sen, får det nog bli lite hårdare tag.

läs hela tråden tack, jag har skrivit flera gånger att jag har en shettishingst. häng med för satan, nu e jag arg.

Nej, alla har inte stuterier men många har hingstar som dom tror dom har pli på.

Och ditt inlägg gjorde mig förbannad eftrsom jag förstod direkt att en rutinerad hingsthållare aldrig hade skrivit någon kommentar om uppfostran.

En ettårig shettishingst är ju nåt helt annat.
Det är ju hur enkelt som helst.
Skiljer väl bara 500 kilo mellan den och Wibbe?? ;)

AM

Taskig kommentar av dig till Humlan.
Har kollat hela denna tråd och inte ser jag att du
skrivit förrän nu om vad du hade för häst.

AM

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama