hur leder ni era hästar?

När vi knallar omkring hemma på gården går hon helst lite snett bakom mig, hon verkar trivas bäst där. Om vi går på en väg vill jag dock gå vid hennes vänstra bog, det känns som om hon är mest skyddad för trafiken då.

Både och. Det beror på situationen. Min häst ska kunna ledas med mig vid sidan eller framför. (och det kan han också)

Oftast ledposition 3, dvs. jag har hästen bakom-bredvid mig och har min uppmärksamhet riktad mot hästen så att vi hela tiden har kontakt. Linan hänger alltid lös och jag visar vägen med min hand.

Oftast går han "fot" bredvid mig i löst grimskaft. Jag har slutat med att låta honom gå bakom mig sedan han blev rädd för något, hoppade till och råkade tjånga in sin framhov i min häl. Jag såg stjärnor och var nära att svimma. Fast det gått 8 månader sen dess känner jag fortfarande av det varje gång jag tar av mig skon...

Min häst ska alltid gå lyidgt vid sidan om mig och ha bogen där jag är. Hon får inte hamna efter eller dra. Aldrig.
Nu när hon vet vad som gäller så går hon väldigt lydigt och kan gå med fritt grimskaft.
Leder även ifrån båda sidorna då jag tror på att det är nyttigt för hästen att bli hanterad lika mycket på båda sidorna.

Min häst brukar får gå var hon vill o det
är oftast bakom mig o om det kommer t.ex
en bil eller något så tar jag fram henne
till höger sidan.
När jag leder hästar som jag inte känner så bra
får de alltid gå på högra sidan.

beror på hästen.
fd delfoderhästen kunde jag ha vart som helst. men skulle vi gå nånstans där det var noga att jag hade så full kontroll jag kunde var det på min högra sida.

här nu har jag 3 hästar jag hanterat.
en jättesnäll paintkille, han går snett bakom mig på slakt grimskaft.

en 23årig stor hingst som oftast gått i ett tight grepp på min högra sida, har han varit lugn för stunden har han fått slack på grimskaftet.

en 27årig stor valack, som oftast går vid sidan på lite slack, men när han ska hem är han ivrig o då blev det att han dansade framför mig på tvären.. :smirk: en 27åring som mest ska leva gott sina sista år och således inte hållas för hårt. blir han FÖR brötig säger vi till, och spärrar han av min väg blir det en volt. men han drar inte iväg från en, så han får trippa bäst han vill. (dock inget ideal, men han är lite speciell så)

om vi går längst vägen så får hon gå på min högra sida, annars när jag tar in henne från hagen så får hon gå vart hon vill

Min pålla får gå som hon vill så länge hon inte drar och har sig....i vissa situationer kan hon bli rätt så hispig, på t ex tävling, då måste jag ha henne på min högra sida och precis bredvid mig för att ha kontroll!

Min får gå vart hon vill så länge hon inte drar i grimskaftet. Oftast går hon snett bakom mig.

Sen ska hon givetvis göra som jag säger om jag vill ha henne på något specifikt ställe. T.ex. om jag håller två hästar och vi ska in genom en dörr så låter jag henne gå framför mig in och den andra hästen bakom o.s.v.

Fölmärrarna vill gärna att man visar vägen och går således snett bakom.
Unghästarna likaså.
Hingstarna går ALLTD vid sidan.
Livsfarligt att ha en sådan bakom sig.

AM

min häst går bakom mig, på löst grimskaft.
han går då oftast en bit bakom, på olika sidor.
vi har lärt honom så (och våra andra hästar) att de ska gå bakom.

våra hästar är väluppfostrade vid ledning, de skulle tex aldrig få för sig att dra mot gräset eller bara möjla över en.

den enda hästen vi har som vi går bredvid på vänster sida om med spänt grimskaft är vår busiga 3 åriga hingst på 170+ som vi nyss har köpt och känner inte honom än.
men så småningom kommer han oxå att lära sig.

var hon vill, oftast blir det bredvid mej.
säger jag "apiiiish" springer vi en bit, hon springer bredvid mej med hängande grimsakft, sen saktar jag ner gradvis, o hon gör detsamma, utan att grimmskafter 9 av 10 ggr ens är sträckt.

hästen jag rider regenbundet brukar jag bara hålla i lite längst ut på grimmskaftet så han följer efter, eller så håller jag bara lite i grimman då jag aldrig beger mig ut ur hagen, då jag gör iordning honom i en tillbyggnad där. Men när jag kommer till nya stall och nya hästar så är jag ordentligare och brukar hålla dom på höger sida så jag går vid bogen.,..

Stoet går bredvid mej på (oftast) min vänstra sida, ute i skogen brukar hon gå bakom mig. :p

Valacken går alltid bakom mej. Han går låångsamt, förutom då vi är ute i skogen, då vaknar han upp och går bredvid mig. ;)

försöker hålla dem på höger sida, aldrig bakom med risken att bli påsprungen. Helst inte framför heller, jag ska väl gå mellan huvudet och bogen ungefär. Tycker detta är en viktig del i uppfostran att ha en häst som går att leda korrekt. Eftersom miin häst gärna taktar in och ut från hagen och kan springa ifrån, tycker jag att detta är viktigt. Jag vill ha lydnad på min häst, även när jag leder den. Jag inbillar mig att det underlättare i övrig skötsel och ridning.

Sen om jag leder flera hästar samtigt blir det ju som det blir, men jag försöker i största mån ha en på varje sida utan att någon hamnar allt för mycket före eller efter.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama