hur leder ni era hästar?

E

EmMmY

låter ni dom gå med långt grimskaft bakom er eller är det på sidan som gäller?

Så länge de inte drar eller går på mig så får de gå var de vill; höger sida, vänster sida eller bakom. Ska jag leda en besvärlig häst eller en häst jag tror kommer att bli rädd för något så vill jag ha den på min högra sida.

Jag tycker inte det är så viktigt hur man leder hästen, huvudsaken är att man kan förändra hästens position när man behöver göra det. Hästar får gärna gå bredvid/framför mig, men om jag ber dem gå bakom mig så ska de göra det.

mm, anledningen till att jag skriver är att min medryttarhäst gärna letar sig upp med nosen 5cm bakom min rygg. Vill hellre att han ska gå på sidan el snett bakom men när han får långt grimskaft igen går han tillbaka till sin plats.

Och när jag hade en kompis med som red och jag gick bredvid letade han också då upp sig i ryggen på mig (när hon skritta på långa tyglar). varför går han där? ser han mig som "ledaren" el spanar han in min bakdel :p?

Jag varierar, hästen går där jag placerar den, framför, bakom, höger, vänster, bredvid.

När jag tar alla fyra på en gång så går dom lite huller om buller. :D Leder jag en häst så ska den gå vid sidan.

Hanterar mycket hingstar i och dom går alltid bredvid mig, därför blir de så att även andra hästar gör de åxå...går på rutin lixom :smirk:

om jag leder i grimma på min häst(elr. blivande) så leder jag honom brevid mig för han e verkligen filbunken själv:) i grimskaft bakom eller där jag vill ha honom.. lärt honom nh så det funkar jätte bra vikket som

Hon går på min högra sida, oftast med huvudet i höjd med min axel. Har försökt några gånger att ha henne på andra sidan, men då gör hon själv en liten halvhalt så att hon kommer med sitt huvud bakom mig, och sen puttar hon mig till vänster med huvudet så att jag är där jag ska vara ;)

Det beror på vad jag gör och vad mitt syfte med det är. Min unghäst "lär" jag att den ska gå där jag bestämmer. Vid sidan, på andra sidan eller bakom mig. Allt beroende på vad jag gör, och var vi går.
En häst man alltid leder vid sidan har svårt att hålla sig bakom i situationer där man behöver ha hästen bakom sig, som på smala stigar osv. där man inte kan gå bredvid.

Re: Måste bara fråga...

okej.. formulerade de fel... har använt mig av filosofin nh på min unghäst vilket har hjälpt mig mycket tex. i det här exemplet

Hästen får långt grimskaft, sen är det upp till hästen vart den vill placera sig, så länge den inte är framför mig. Jag trivs bäst där jag kan se hästen i ögonvrån.

Jag placerar honom snett bakom mig, men huvudsaken är att jag placerar honom och inte tvärtom. Jag går varierande på vänster eller höger sida om honom. Går aldrig vid hans bog och vill inte ha honom precis bakom mig. Men jag leder olika hästar olika, vissa funkar bäst att ha bakom en och vissa inte...

För det mesta går han snett bakom mig på höger sida. Han vill gärna gå rakt bakom mig och väldigt nära, men det känns inte helt säkert - om han skulle bli rädd för något skulle jag kanske få en ryggsäck modell större.

Min häst går bakom mig, oftast en bra bit bakom. Vill jag av någon anledning ha en mer direkt kontroll tar jag upp honom så han har huvudet i höjd med mig på ena sidan.
När jag är ute och joggar med honom brukar han trava på så att han hamnar rätt nära mig, om jag springer för sakta, men han går aldrig upp vid sidan om.
Blåser det eller regnar går han oxå upp nära min rygg och förösker få lä....

Enda gången han går förbi mig är om han blir riktigt rädd för något.

För ett tag sedan prövade jag att "leda" honom från en tömkörningsposition och det gick oxå bra.

Jag har medvetet tränat min häst på att kunna gå i "alla" ledpositioner - bakom, framför, till höger, till vänster... Det känns viktigt att kunna placera hästen där jag vill ha den beroende på situation.

När jag leder "till vardags" vill jag ha hästen ganska långt ifrån mig, snett bakom mig (så att jag ser den). Så leder jag också okända hästar.

Re: Måste bara fråga...

Tackar :bow:

Är så där jobbigt angelägen om att eliminera den typen av formuleringar, hoppas du förlåter mig :angel:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama