Hur leda grimlös häst?

K

Kadabra

Jag bor nära en stor ridanläggning, med tillhörande hagar. Ibland kommer hästar lösa, rymmer ur hagen eller sticker ur stallet, sådant som händer.

Nyss infångade jag en grimlös häst och återförde till stallet. Det var inte så lätt att få den uppspelte krabaten en fjording, att följa med.
Istället för "tack, snälla du" så fick jag gnäll för mitt sätt att leda hästen till stallet i brist på grimma.

Hur skulle ni leda en häst utan grimma, eller andra hjälpmedel?
(Jag låter några svar droppa in, innan jag berättar hur jag gjorde för att bli syndabock)

Sv: Hur leda grimlös häst?

I luggen, eller tar jacka/tröja (om jag har någon) runt halsen ;)

Riktiga bråkstakar tar jag högerarmen om nacken och vänsterarmen om nosryggen, förutsatt att de inte är aggresiva.

det brukar oftast gå bra att ta en jacka, tröja eller liknande och lägga om halsen. Förutsatt att hästen är lugn osv.

Pannluggen var också ett bra förslag..

Pannluggen, eller hellre en hand över nacken (håll i manen om det finns nån) och en på nosryggen. Det är inte lika lätt för dem att slinka ur tvåhandgreppet.

pannluggen skulle nog aldrig funka.. det kan jag inte tänka mig? :p bara slita och dra i hästen sådär.

jackor kan väl komma till användning..

eller varför inte jaga den med en stor pinne (och hoppas att den hamnar rätt) :rofl:

Beror på hur stor/sammarbetsvillig hästen är, men troligen tar armen "runt nacken" och tar tag i manen, pannluggen eller mjukt om nosryggen...

Grimskaft om halsen leder jag in mina med ibland:D

Men annars, om man har ett tillräckligt långt grimskaft så
lägg ett varv runt nosen och knäpp/knyt bakom nacken så har man en provisorisk grimma.

Hålla i öra/pannlugg/man

Utan hjälpmedel? Då blir det knepigt.
Våra hästar skulle inte gå med om någon tog tag i pannluggen på dom. Däremot om man gick bakom och tryckte lite på rumpan för att få dom att gå framåt.

Nä, hjälpmedel är bäst. :) Ett hundkoppel, bogserlina eller vad som finns tillgängligt. En tröja funkar säkert också för det mesta. Eller en bit balsnöre eller vad som helst som går att lägga runt en hästhals.

LIA

Brukar riva med mig något som går att använda i nödfall (hundkoppel, repstump, grimskaft etc).

Går inte det är första försöket pannlugg, nästa försök är örat. Om kräcket bråkar blir det bremsgrepp i örat.

Men berätta, vad gjorde du? Knöt svansen runt halsen (på hästen) och släpade hem den över axeln? :D

pinne med grästuva/morot i ett snöre mellan öronen på hästen!:idea: ;)

Nä men seriöst så blir det väl att hitta något att lägga över halsen på hästen, kan ju funka med i stort sett allt.

Nu blir jag nyfiken på vad du gjorde!

Jag skulle om möjligt lägga en tröja eller grimskaft runt halsen, i annat fall försöka leda den i pannluggen men jag kan inte tänka mig att så många uppspelta hästar lyssnar på det.

Jag har aldrig vart med om en häst som tillåtit att bli ledd i pannluggen. Jag tar tag i "skägget", lite svårt på sommarn men de flesta hästar har ju lite grann. Annars håller jag bara under hakan på de, det brukar funka.

Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....

Hade god lust att berätta hur bremsarna ser ut i amerika.....:angel:

Vid tidigare rymningar har jag snurrat en jacka runt halsen på hästen, en annan gång använt mitt bälte till samma sak.

Oj, vad hemskt av dig. :smirk: *skakar på huvudet*
Vore det bättre om den sprang ut på vägen och blev påkörd istället för att som högst bli lite öm i örat några sekunder?

jag gick förbi ridskolan här i byn och hittade deras russ betandes i det grönare gräset utanför hagen... men då var det kallare och jag hade halsduk på mig så jag tog den runt halsen på hästen och det funkade bra, men det är ju inte alltid man har sån på sig

*kl*

O ni ska vara hästmännikor? Går inte ni alltid omkring med grimma o grimskaft i bakfickan?:angel: :p :eek: (ironi)

Jag hade ju främst velat att hästan gick med frivilligt såklart. Annars hade jag tagit i pannluggen eller manen. Ffa på en fjording som är så lagom liten och ofta har en del lugg. :) På en håröm häst hade jag använt en tröja eller ngt att ha runt halsen på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka