wtf

Trådstartare
är det att lära en bondkatt att gå på låda?
det är en liten kattunge..

Sv: hur lätt

De flesta katter blir väl rumsrena av sig själva. När vi köpte vår bondkatt, som kattunge, så var hon rumsren redan från början. Tror dock att det är större chans att det blir problem om katten är för liten när den tas från mamman.

Lätt som en plätt :) De lär sig själva, verkar det som.

Jag brukar ställa fram en gammal långpanna och ställa kissungarna i den, när de är gamla nog att kunna gå omkring. Snart fattar de vad lådan är till för. :)

När kissungarna flyttar till sitt nya hem brukar jag skicka med en liten påse begagnad kattsand :p och de får hälla den i nya lådan. Sen ställer man kissungen i den, det första man gör när man kommer fram. Har funkat jättebra, de hittar enkelt dit :D

Låt kissungarna stanna hos mamma till minst tolv veckor, så är det mindre risk för problem.

Har katten bara varit hos sin mamma tillräckligt länge (helst 12 v) skulle jag bli mycket förvånad om den inte gick på lådan av sig själv direkt.

Min erfarenhet är att det går problemfritt. Vi har en stallkatt som har flyttat in hos oss när ägarna övergav henne. Hon hade aldrig varit inne innan, men har under de år hon bott hos oss aldrig gjort något på fel plats.

det är ju en stallkatt, en som bor på höloftet. den skulle tydligen vara mellan 8-10 v, men dom måste bli av med den snabbt... :( vill helst inte ha en som är yngre än 12 v men jag kan inte låta bli att ta den om den kommer att avlivas annars.
hoppas att det går ändå, fastän hon aldrig (?) sett en kisslåda förut...
åh, stackarn... det måste ju vara som att flytta hemifrån när man är 12 istället för 20... :(

Jag tog hem min katt från stallet, dock var han lite äldre än 12v, men han lärde sig direkt! Jag satte honom i kattlådan direkt för att visa honom var den finns. Sen att han började kissa lite varstans när han blev könsmogen är en annan historia...! Kastration hjälpte! Tycker inte det borde vara något problem, katter är ju renliga av naturen och vill täcka över sin avföring o kiss.

Ja, det är ju ett tips! När jag fått hem en ny katt eller när jag tagit hem dom till kattvakten har jag börjat med att sätta katten i lådan för att visa var den finns.

wtf skrev:
det är ju en stallkatt, en som bor på höloftet. den skulle tydligen vara mellan 8-10 v, men dom måste bli av med den snabbt... :( vill helst inte ha en som är yngre än 12 v men jag kan inte låta bli att ta den om den kommer att avlivas annars.
hoppas att det går ändå, fastän hon aldrig (?) sett en kisslåda förut...
åh, stackarn... det måste ju vara som att flytta hemifrån när man är 12 istället för 20... :(

Jag tror det kommer att gå bara bra, om kissen är någorlunda tam och inte rädd människor. Du får ju bli hans mamma, som visar hur man ska göra :love:

Men varför är det så bråttom? Kan han inte få vara kvar hos mamman tills han är lite större? Om du vill ta hand om den, varför ska man då avliva? :confused:

Jag har inte haft några större problem med min katter, men visst kan det hända olyckor när dem är små :D .
Jag har gjort så att jag satt dem i lådan direkt när jag kommit hem.

Lycka till med den lilla kissen! ;)

Men det måste inte bli problem! Båda mina katter var yngre än tolv veckor när vi fick dem. Det har gått bra!
Den yngsta katten var pytteliten och dessutom övergiven av sin mamma. Han hade garanterat aldrig fått någon "potträning", inte ens varit inne i ett hus. Det gick jättelätt att lådträna honom, minns inte att det var något problem över huvud taget!
Tror vi helt enkelt satte den på lådan när den kom hem, och han fattade galoppen på en gång.
Så det kan nog gå jättebra! Katter är smarta! :)

nu har vi hämtat hem lill-kissen, hon va större än jag trodde. skulle gissa på 10-11 v iaf, så det känns bra :)
hon har tittat på lådan iaf, men inte använt varken den eller nåt annat som toalett.
vi vill iaf undvika att olyckor händer genom att stänga in till sovrum + vardagsrum så att hon bara har kök, hall å toalett att vistas på tills vidare..
åh, hon är så söt :) svart å vit

åååå jag vill också ha en liiiiten kiiise! *ursäkta* :)

Njuuut!!! de blir stora så fort! (så brukar folk visst annars säga om sina barn :smirk: )

Åhh så gosigt med en liten kisse!! :love: Blir så avis!! Men Siri skulle döda mig om jag tog hem en till kattunge... :crazy:

hehe, jag är såå stolt över min lilla tjej! hon hade gjort både nr 1 & 2 i lådan i natt! :D + att hon fick vara med oss i sovrummet (gjorde en vild chansning :p)
fruktansvärt söt misse :love:

:bump: :) :bump:

Roligt allt går så bra! Katter är så smarta och följsamma om de blir väl behandlade, det går oftast bara bra fast de inte fått en perfekt start :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
926
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka