hur låter det ?

B

blohme

Jag red för en tränare som sa till mig såhär:

"Du behöver du inte rida mycket med benen, utan tänk på handen, ta hjälp av handen till att böja igenom hästen!"

jag tycker det låter väldigt fel...
jag frågade inte vad han menade då vi red några stycken i en grupp och det var 1 gång jag red för honom.

Men vad tycker ni ? hur hade ni tolkat det ?

Sv: hur låter det ?

Jag hade frågat vad tränaren menade. Finns ingen anledning till att sitta och spekulera.

det låter på ditt inlägg som att du vill höra:
nej tränaren sa heeelt fel, man rider bara med sätet. får inte ta hästen i munnen. bara rida med sätet...

om jag vore du om verkligen funderar på detta skulle jag kontakta denne tränare och reda ut det!:idea:

Jag är ju för att rida mer med sätet och mindre med handen så jag tycker att så länge en sån kommentar inte följs direkt av en bra motivering så är den inget att lyssna på.

Det är stor skillnad på "gör såhär" och "gör såhär just nu på den här hästen eftersom bla bla bla"

Tycker det är en farlig uppmaning och tycker att en bra tränare alltid oombedd ska förklara uppmaningar som kan bli väldigt fel om man börjar göra det när inte tränaren är med utan att veta varför.

*svammel svammel* Jag är trött, förlåt om det inte går att förstå vad jag menar:o

Det beror ju helt på i vilken situation det sades.
Jag hade frågat varför...det är ju jätteviktigt att man förstår vad tränaren vill förmedla!

aa, jag vet borde frågat vad han menade, men gjorde inte det, dumt ...

Jag tycker det låter fel, tidigare tränare jag ridit för har alltid varit väldigt noga att man ska ha en stilla hand & rida med ben & säte.

I just denna situationen tyckte jag det kändes ungefär att han menade att jag skulle "tvinga" hästen till att sänka huvudet... Hmm, luddigt beskrivning.
Det han ville var iaf att hästen skulle gå i en låg form.

tillägger att jag inte menade att ni skulle skriva "det är fel o bla bla bla" ... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Som tidigare skrivare sagt; fråga tränaren om VARFÖR?! Man ska vara frågvis! Annars lär man sig inte särskilt mycket.... :idea:

Hon kanske tänkte att du hade tillräcklig med framåtdrivning på din häst så du mest skulle använda handen för att fånga upp det.
Eller så menade hon att hästens huvud skulle dras ner för att det ser snyggare ut.
(I detta fallet kanske det handlade om att hästens form, hög/låg, ska styras med handen)
Man vet inte tills man frågar!

Men alla tränare är inte gudar. :angel: Man måste tänka själv också... :bump:

Senast ändrad:

Om ni höll på att få hästen i en väldigt låg form, alltså typ avtravning/uppvärming kan jag tänka mig att tränaren menade att du skulle leda och visa vägen neråt med handen.

Det är ju som sagt svårt utan att ha sett situationen, men jag hade nog inte sagt det precis så iaf.

Aaa, jag ska sluta va så tyst ... ;)

jag vill så gärna veta vad han menade, men får väl skylla mig själv! ;) tack för era svar iaf !

Det handlar ju väldigt mycket om i vilken situation tränaren sa det. Jag använder mig ibland av metoden att "böja igenom hästen" (i skritt) och då använder jag inga framåtdrivande hjälper eftersom det inte är det jag eftersträvar just då. Jag anser att det är allt för jobbigt för hästen om den ska både böja igenom halsen ordentligt och jag samtidigt kräver att den ska jobba på bra framåt. Om hästen stannar gör det mig ingenting men annars så brukar jag skritta, har inte förstått vitsen med att göra det i trav, vist kan jag använda mig av "förböjning" i trav, men inte på samma sätt "böja igenom" hästen som i skritt. Böjer igenom hästen gör jag försiktigt, lite i taget och med många eftergifter för att gymnastisera hästen, få den att släppa efter i munnen och släppa på vissa spänningar i kroppen. Gör man det rätt så är det ett bra hjälpmedel tycker jag, gör man det fel skapar man ännu fler spänningar än man hade från början.

Dessutom anser jag att man bara ska använda så mycket ben som man behöver. Det finns ingen vits att sitta och driva om hästen går fram och jobbar på bra... Gör den inte det så får man försöka få den att självmant gå fram och jobba på. Det skapar bara spänningar om man ska sitta och driva hela tiden.

De av mina elever som har en aningens omedveten skänkel brukar få tipset att helt glömma skänklarna de första passen. Då jobbar vi med att häst och ryttare helt skall förstå handens inverkan. Därefter börjar vi om med skänkeln - försäkrar oss om att häst och ryttare helt och fullt förstår skänkelns inverkan, och ryttaren får jobba med att bli mer medveten med sin skänkel. "Medveten" i det här fallet innebär att bara ge hjälper när de behövs, för att lösa de problem man vill lösa, och att omgående ge efter när problemet är löst. Sen, när det är klart - då kan vi böja för sits och skänkel.

Jag ser tyvärr alltför många ryttare som sitter och klämmer och trycker med skänklarna mycket ihärdigt utan att ens kunna svara på frågan "varför"... Kanske den här tränaren upplevde något liknande...? Värt att komma ihåg är att det finns grader i helvetet... :) Man kan vara medveten om sin skänkel utan att vara *tillräckligt* medveten om den. :)

Som andra redan skrivit är det ju svårt att veta vad just den här tränaren menade.

Rent generellt skulle jag rygga tillbaka för en tränare som sa att jag skulle böja igenom hästen. De flesta som säger böja igenom hästen vill att man enligt mig att man ska förböja hästen och det ser jag ingen vits med. Ville tränaren däremot bara att hästen skulle böja sig mer så ser jag det som helt okej att använda handen till det. Eller snarare att om hästens huvud är på fel sida (tex höger och man vill böja till vänster) då kan man använda handen för att få huvudet på rätt sida och sen resten av kroppen för att få till böjningen i hästens kropp.

han kanske menade att du redan red tillräkligt mycket med benen ?

Som många andra skrivit så är det svårt att veta när man inte har sätt det osv osv.

Men fråga nästa gång du tycker att något låter konstigt!
:rofl:

det beror ju på. alla tränare har ju olika metoder för att uppnå bra resultat. jag tränar för två tränare. den ena tkr att jag ska rida i låg form med ganska låga händer osv den andra är me för att man ska rida med benen för det är ju sälan i halsen spänningarngarna sitter. min filosofi är mer som tränare nr 2. men jag tror att även valda delar av tränare nr 1 träningsupplägg kan vara bra som komplement:smirk:

Om det är en bra tränare så kanske denna var ute efter att få dig att antingen minska dina omedvetna skänkelhjälper eller göra dig medveten om din hand. Lättast är att fråga denne in person;)

/migo
Vars tränare sa: "Rid utan att använda kroppen". Och visst, shit vad lite man egentligen behöver göra...

Jag håller med om att du bör fråga nästa gång vad han menade.
Men hur det ska tolkas beror ju helt på hur du rider också. Är du rädd för att använda dina händer i ridningen kanske han sa detta för att uppmana dej att använda handen också. Är hästen väldigt stel eller att du kanske inte riktigt kommer till ridning och gör något åt de så kanske han ville att du en gång tar igenom en böjning med hjälp av mycket hand.
Självklart är målet så små handrörelser som möjligt och mer skänkel-säte, men en stadig hand är viktigt, likaså ska man inte vara rädd att ta i med handen ibland och verkligen ta igenom tygeltaget. Man vill ju ha effekt, och ett rejält tygeltag gör mer nytta än tio små, för de kan i sin tur göra att hästen blir hård i munnen!

Men som sagt, om du frågor tills du är nöjd med svaren så får du ju ut mesta möjliga av lektionerna. :D

Jag håller helt och hållet med!

Jag kan nog reta gallfeber på tränare med mina frågor. Men det är ju meningslöst annars! jag hade en tränare som alltid sa; "Känner du nu!!!??!!" och i början sa jag alltid ja. Men efter ett tag vågade jag känna efter, och kunde säga att nej, jag känner faktiskt ingen skillnad. Istället för att missa situationen så kunde vi ju då reda ut vad det ens var jag skulle känna!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden

Hästrelaterat