Hur lastar ni era små hästar...

S

Stallbruddalen

Hajsan!

Jag skulle vilja veta hur ni lastar era mini hästar? Har en liten ponny som jag vill lasta men kan inte sätta fast honom, bommen är för hög även att jag satt ner den på lägsta.
Jag undrar om det är någon som vet om man får köra de "små" lösa i transporten?
:idea: Har funderat på att bygga "en vägg" istället för bommen. Väggen skall jag kunna plocka bort så att jag kan använda bommen när jag kör de stora hästarna...:confused:
Det är en gammal med fungerande transport av märket Dalavagnen.

Sv: Hur lastar ni era små hästar...

Jag brukar köra de minsta hästarna lösa i släpet. Funkar jättebra + att jag tror att hästarna mår absolut bäst av det. Det gäller mest att vara lite påpasslig vid avlastning så att de inte smiter ut innan man fångat dem! ;)

Brukar i princip alltid hitta dem ståendes baklänges förresten, vilket jag läst någonstans är den bästa åkriktningen för en häst. Kolla bara på att bommarna inte sitter på ett sätt som kan skada dem, höj gärna upp dem så att ponnyerna går helt fria under.

Tack så mycket för ditt snabba svar :)

Jag har oxå hårt att de åker bäst baklänges. Men jag visste inte om man fick ha de lösa i transporten eller ej...

Så nu har jag löst det problemet:bump:

Jag ska fixa en sk. "fölvägg" istället för bom på den sidan som bebban står. Nu åker han lös med två höbalar framför sig (för att inte kunna springa runt i hela trailen).

Nu har inte jag kört små hästar många gånger, men jag upplever att de står rätt stilla. Fast jag vet inte ens om jag skulle upptäcka om 200 kg shettis går omkring i släpet i en boggivagn... :D
Tar för övrig bort mellanväggen också så att det blir som en stor box.

Har hur som helst inte brytt mig om att spärra av mot fronten, men det kanske man borde om man kör med enkelaxlat så att det inte blir så gungit om de väljer att röra sig lite. Är bommen fram för låg för att de ska gå fria under den är det nog att rekommendera också, för att undvika ev. skador.

Glöm för all del inte att stänga överluckan på baklämmen när du kör lösa hästar! :eek:

Shettisarna brukar jag ställa bak och fram, sedan sätter jag fast dem i ett grimskaft runt bommen bak så att de står still, har fungerat bra :)

Det brukar funka utmärkt att köra dem lösa, men jag brukar spärra av fronten, eller helt ta bort bommarna för att minska skaderisken.
Tänk oxå på att vissa framdörrar är lätta att öppna innifrån, och det vore inte lyckat om de lyckas få upp framdörren :eek:
Lycka till!

vi kör shettisarna som alazan, bak och fram bundna i bakbommarna. fungerar jättebra. har förut kört dom lösa men detta känns betydligt mkt. bättre.

Det är inte lämpligt att helt ta bort bommarna, eftersom de stabiliserar släpet. Kör man utan mellanvägg tex, bör man ha långbommar.
Vår lilla ponny kör vi baklänges, bunden i bakbommen.
:)

Jag brukar sätta fast min bebis när jag stänger luckan och öppnar luckan! Sedan har jag ett en spånskiva framför min andra ponny så inte bebis springer in till honom..För att vara på säkra sidan så har jag tagit bort stroppen på insidan av främre dörren så den inte går att öppna från insidan, små bebis-munnar är ju lite nyfikna:love:

//millus=)

Jag fick min transport ändrad så att den passade till shettisen. Även små hästar förtjänar att åka säkert. Sätter man dem bak och fram och binder i bakbommen så är det nacken som tar stryk vid en tvär inbromsning.

vid tvär inbrommsning kan det bli kraftiga bogskador om hästen står med huvudet mot bilen. är bommen för högt ställd (inte så ovanligt :crazy: ) så är det strupen som tar "smällen". hur man än gör är det stora risker varje gång man transporterar. vi använder alltid både halsring och grimma för att "skona" nacken om något skulle hända, oavsett om det är en shettis bakochfram eller stor häst med huvudet framåt. min "högsta önskan" är ett u** släp där hästen ska åka "bakochfram" skulle det smälla då så är det ju "rumpan" som tar smällen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 315
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur