Hur lastar man sto och föl?

Sv: Hur lastar man sto och föl?

Tack för att du delar med dig- av din BREDA erfarenhet- utan krusiduller

:bow::banana::love:

Man måste säkra balarna så att det inte går, inga snören inåt. Har också tänkt på det där med snören och tycker det är lita läskigt. Har inte heller hönät till mammor som åker med ungar för fastningsrisken (dock hömatta).

En sak jag är orolig över om fölen kommer under bommen är att de skulle fastna under (en viss storlek då). Har det inte hänt?

Man måste säkra balarna så att det inte går, inga snören inåt. Har också tänkt på det där med snören och tycker det är lita läskigt. Har inte heller hönät till mammor som åker med ungar för fastningsrisken (dock hömatta).

En sak jag är orolig över om fölen kommer under bommen är att de skulle fastna under (en viss storlek då). Har det inte hänt?

Men om morsan står och petar med frambenen och drar med käften i höbalarna så ändrar de läge...

Jag kan omöjligt tro att ett föl kan FASTNA under frambommen, benen är ju böjbara.

*KL*
Ni som packar balar framför bommen, hur fasiken gör ni när ni kommer fram och skall lasta ur, måste ju vara ganska svårt att ta sig in i transporten eller börjar ni då med att packa ut alla balarna genom framdörren först ?

När vi lastar sto med föl...

¤ så har vi en normal trailer utan mellan vägg.
¤ halkfritt underlag (torv, spån)
¤ Bommen fram normal hög.

Jag tar mitt föl, en hand om bogen, en om rumpan och går in med fölet framför mig och mitt sto i grimma och grimskaft efter mig.
Är fölet större så, knyter jag ihop ett grimskaft till en stor ring och lägger den bakom rumpan och föser in fölet med mamman i släp.

Jag kör ALDRIG fölet med grimma på i transporten. Utan tar på den när vi är framme i transporten.

DÄREMOT, när fölet åker själv, när den är avvand och såld, har vi halm framtill så att transporten blir som en box.

Har inte läst de andras svar, vet också själv att alla tycker olika :crazy:.
Minns ett tragiskt bråk om huruvioda bommen skulle sitta förhögt eller förlång (fanns inget lagom), och om den skulle stå uppbunden eller inte.. Men hur man än gör kan olyckor alltid hända, detta fölet åkte i 150m, sedan hörden ett brak när de stannade och gick ut och tittade så låg fölet där med bruten nacke.. Var bara till att ringa en av dem de bråkat med vid lastningen och be han komam med geväret och skjuta... (ja, de kudne garantera att nacken VAR av)..

Men det är svårt, vad man än gör så tycker alltid någon attd et är fel, vi fick rådet ATT binda fölet, och att åka utan mellanvägg. men jag vägrade. ville ha mellanvägg då jag inte litade på stoet som kan bli hispig, och vill aldrig binda en häst som inte är van, absolut inte ett föl.

Men många stin vägrar gå in om inte fölet är inne, därför brukar det vara lättare att lasta fölet först (läs: bära in fölet :grin:), endel ston är tydligen svåra att få in även om fölet är inne om det är en mellanvägg emellan dem..

Har man ett lättlastat sto som kan stå lungt därinne så är det bästa för fölet om stoet går in först för då lrä sig fölet aldrig att tveka..

vi var också lite oroade inann fölvisningen, mycket pga att stoet ibland är vildhästen själv... Men vi övade endel... började en dag då vi hade lååång tid på oss, men det tog bara en stund så var stoet inne och fick stå där och äta, tills fölet hade gått in, då fick den också lite godis. nästa gång gick de in direkt, då åkte vi även bort till grannen. och när vi väl skulle åka på fölvisning så hann vi inte stanna varken sto eller föl, de båda nästan sprang in så de gick in samtidigt :grin:.

just det, lade balar framför bommen för fölis (ska skaffa fölvägg) vi har en stoooor transport och som sagt mellanvägg så stoet stod utan- så man kunde lätt gå in och hälsa på dem båda. skulle jag ut med fölis så antingen gick jag över eller så fick en medhjälpare gå in via bakbommen :angel:

Hur säkrar du framdörren om du inte har en nyckel? (Har också Umesläp med helbom bak)

Kl
Hur ser Bojsläpens öppningsanordning ut sett inifrån. För några år sen var det en häst som fick upp dörren- hela tiden.

Kl
Hur ser Bojsläpens öppningsanordning ut sett inifrån. För några år sen var det en häst som fick upp dörren- hela tiden.

Den vanliga modellen på Boj dörren (skötardörren) är väldigt lätt att säkra från utsidan. Vi gjorde det väldigt enkelt genom att spänna en läderrem runt låset. Som var av vanlig boxlåstyp. De nya Boj-släpen går att beställa med ett extralås på som likadant som det som finns på baklämmen.

Riktigt gamla Boj Stabilo hade en ganska dålig konstruktion som inte gick att spärr från utsidan och var väldigt lätt att öppna inifrån Så det kunde nog de flesta hästar som nådde den lära sig fort.:o

Aj då.

Prova och ring till dom där i Borlänge som har service av Umeå-släpen..
Har för mig att det ligger där i alla fall.
Björk nåt heter dom.

Jättetrevliga. Dom kan säkert hjälpa dig.

Annars kanske jag kan skicka vår extranyckel så kan du prova om den passar. I så fall tar du en kopia och skickar tillbaka våran igen.

Kan du lägga ut en bild på hur erat lås/handtag ser ut?

AM

Första gången vi lastade vår fölis var vi tre som lyfte in henne. Det har vi lärt oss att det inte var någon vidare bra idé för nästa gång vi skulle lasta gick hon inte ens nära trailern. Sen går ju inte det i längden heller då de små liven växer.. ;)

Så vi fick helt enkelt köra med utväntningsmetoden. Första och främst halmade vi hela trailern jättemycket så det skulle påminna om hennes box så mycket som möjligt. Därefter satt jag på rampen med en hink fölgodis och väntade ut henne. Väntan vart inte långvarig. Efter en stund kunde hon inte låta bli att kika vad jag höll på med och knatade rätt in. Vi stod där inne en stund, gick ut och in några gånger till innan vi också lastade på stoet, stängde igen och åkte. Fölet står utan grimma och utan mellanvägg. Alla gånger vi åkt har hon också ställt sig bak och fram så än sålänge har vi inte haft problem med en fölunge som ska under frambommen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
1
· Visningar
248
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 914
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar