Sv: Hur lastar man sto och föl?
Har inte läst de andras svar, vet också själv att alla tycker olika
.
Minns ett tragiskt bråk om huruvioda bommen skulle sitta förhögt eller förlång (fanns inget lagom), och om den skulle stå uppbunden eller inte.. Men hur man än gör kan olyckor alltid hända, detta fölet åkte i 150m, sedan hörden ett brak när de stannade och gick ut och tittade så låg fölet där med bruten nacke.. Var bara till att ringa en av dem de bråkat med vid lastningen och be han komam med geväret och skjuta... (ja, de kudne garantera att nacken VAR av)..
Men det är svårt, vad man än gör så tycker alltid någon attd et är fel, vi fick rådet ATT binda fölet, och att åka utan mellanvägg. men jag vägrade. ville ha mellanvägg då jag inte litade på stoet som kan bli hispig, och vill aldrig binda en häst som inte är van, absolut inte ett föl.
Men många stin vägrar gå in om inte fölet är inne, därför brukar det vara lättare att lasta fölet först (läs: bära in fölet
), endel ston är tydligen svåra att få in även om fölet är inne om det är en mellanvägg emellan dem..
Har man ett lättlastat sto som kan stå lungt därinne så är det bästa för fölet om stoet går in först för då lrä sig fölet aldrig att tveka..
vi var också lite oroade inann fölvisningen, mycket pga att stoet ibland är vildhästen själv... Men vi övade endel... började en dag då vi hade lååång tid på oss, men det tog bara en stund så var stoet inne och fick stå där och äta, tills fölet hade gått in, då fick den också lite godis. nästa gång gick de in direkt, då åkte vi även bort till grannen. och när vi väl skulle åka på fölvisning så hann vi inte stanna varken sto eller föl, de båda nästan sprang in så de gick in samtidigt
.
just det, lade balar framför bommen för fölis (ska skaffa fölvägg) vi har en stoooor transport och som sagt mellanvägg så stoet stod utan- så man kunde lätt gå in och hälsa på dem båda. skulle jag ut med fölis så antingen gick jag över eller så fick en medhjälpare gå in via bakbommen