Hur lära sig sko?

solhattar

Trådstartare
Jag har tre hästar och skulle vilja lära mig sko dom själv,hur kan man lära sig det,vill inte sko andras hästar??

Sv: Hur lära sig sko?

Så som TS beskriver sina önskemål så tycker jag den utbildningen är bra och tar inte så lång tid heller att genomföra.

Det var min tanke med. Men att uppehålla sina kunskaper genom att bara sko sina egna hästar verkar lite lustigt. Jag skulle inte ge mig på att sko mina egna om jag inte regelbundet skodde! Och uppdaterade mig regelbundet.

Dessutom lär den utbildningen kosta mer än vad TS kommer lägga på skoningen på ett tag. Om jag minns rätt!

Jaha blev det så stort om man ville lära sig sko,får kanske strunta i det ändå då:( visst kan jag sko nån annan häst då och då men jag ville ju inte starta hovslageri,men det verkar ju som om man måste det om man vill lära sig sko..

Ja med den kommande lagen så är det ju nödvändig om du även vill sko andras hästar. Sen ska man väl i ärlighetens namn göra skillnad på att kunna verka och sko kontra skopåspikare också.;)

Jaha blev det så stort om man ville lära sig sko,får kanske strunta i det ändå då:( visst kan jag sko nån annan häst då och då men jag ville ju inte starta hovslageri,men det verkar ju som om man måste det om man vill lära sig sko..

Stort är det väl inte och inga:( sura miner här.

Jag vänder på detta och din fråga, ställer en motfråga och undrar hur dina egna tankar har gått när det gäller hur man lär sig sko och vad det är du vill lära.

Man behöver inte starta ett hovslageri för att sko sina egna hästar, däremot så tror jag både försäkringsbolag och Jordbruksverket gjort vissa noteringar om vad bristande kunskap och utbildning senare kan leda till.

Visst ser det enkelt ut när en utbildad hovis skor, tänk på att det ser lika enkelt ut när en toppryttare rider i världskuppen, men med lite ödmjukhet så förstår man hur svårt det enkla kan uppfattas.

Kanske enbart verknings lära kan vara ett alternativ??

Kanske enbart verknings lära kan vara ett alternativ??

Var kan man lära sig enbart det ? Har precis lärt mig slå på tappsko i plugget, och hovslagare e något min rygg aldrig kommer klara :( Men hade ändå varit kul att ha kompetensen att kunna verka, och då kommande häst blir en shettis (menar inte att dom e värda mindre bara att nuvarande hästen är skodd :p) så hade det varit kul om man kunde underhåll hovarna själv :)

Jag har tre hästar och skulle vilja lära mig sko dom själv,hur kan man lära sig det,vill inte sko andras hästar??

Som flera andra skrev är det inte "bara" att lära sig sko. Men att däremot lära sig ta av skor (om de tex knäckts, ryckts sneda utan att ramla av), fila/verka bort vassa kanter och snygga till hovarna om hästen tappat en sko samt att slå på en tappsko i fint skick är inte så farligt att lära sig.
Jag har aldrig lärt mig slå på skor då min hovis ansåg att han gjort fel om skorna trillade av och kom ut direkt och slog på. Däremot att plocka av och snygga till hovarna lärde han mig. Visade medans han gjorde det och så fick jag prova. Så att ifall hästen inte river av sig skon helt eller att det blir vassa kanter så ska hästen inte behöva gå så och kunna skada sig tills hovis kommer. Ganska onödig kunskap då det hände 2 ggr på 5 år att min häst tappade en sko. Men ja kunde hjälpa många andra:p
Tappskokurser hålls lite här och var på olika ridskolor, ta och hör dig för om din hovis inte vill visa.

Sorry att jag lånar tråden lite. Är intresserad av den utbildningen men funderar lite på det där i antagningskraven om ett års hästyrkespraktik?
Man måste alltså ha varit anställd i ett år för att kunna söka nu, har för mig att detta tidigare var utbytbart mot erfarenhet av egna hästar eller något likande...
Känns som en ganska stor satsning att säga upp sig från ett fast jobb, för att jobba i stall ett år för att sedan kunna söka...och inte veta om man kommer in...

jag skodde mina hästar själv, hade som mest fyra stycken, men!!! jag verkade dem inte själv, utan min hovis verkade dem så det vara bara att rikta skorna och sko.. eftersom det var travhästar som jag ofta bytte skor på inför snabbjobb och tävling lärde jag mig av min hovis att rikta och sko, men var det tal om specialskoning eller problem skodde han..
det värsta var när jag var på jobbet, kom hem sent, hovis hade varit där och det stod fyra hästar barfota ,nyverkade i stallet som måste skos för att kunna gå ut i hagen dan därpå.. och mockning och annat var också kvar.. det var inte kul:)
men jag skulle aldrig sko nån annans häst och jag inser mina begränsningar:)
nu har jag inte skott på två år för jag har ingen häst, men kan slå på tappskor ff om det behövs..

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen söker nu nya hem. De är snälla och okomplicerade vid hantering och ridning. De...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Ajda
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
831
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka