Hur lär man sig körning (svamligt)

Lejonelle

Trådstartare
Jag letar häst just nu och vill ha en häst som går att både rida och köra. Varför kan man fråga sig - jag kan ju knappt nåt om körning. Många runt omkring påstår att det är väldigt farligt att köra och att det händer hemska olyckor med hästar som skenar med vagnen. Och jag är en riktig fegis och vill inte göra illa mig.

Så hur borde man lägga upp det om man vill lära sig tillräckligt mycket för att kunna klara att styra runt en lugn häst på grusvägarna? Först en kurs, så klart, det fattar jag. Men sen? Vad ska man tänka särskilt på att träna på hemma i lugna omgivningar innan man ger sig ut?

Sv: Hur lär man sig körning (svamligt)

För att undvika olyckor bör du ju först lära dig köra ordentligt (som du själv redan sagt), OCH skaffa dig en välutbildad häst som är VAN att dra diverse olika vagnar/el. redskap och är lydig och lugn framför vagnen. Samt att den litar på dig, håller sig i skinnet och inte genast tar saken i egna händer (läs: flyr för livet) om den skulle bli skrämd.

Du kan ju prova tömköra först, så du får lite kläm på det där med tömmar och hur du hanterar dem.

håller med Álin o som du sa ta en kurs o sen försök få hjälp av en tränare eller liknande de första gångerna.. och en stadig o välkörd häst!!!

Jag har en arabvalack som tidgare gått mkt i par i bla maraton. Jag själv är en riktig gröngöling och kan i princip ingenting.
Har förstått att det inte är helt enkelt att gå från par till enbet då hästen inte är van det + att jag behöver kunskaper. Ringde vårt lokala naturbruksgymnasium och ska få träna för körläraren där. STOR ny körhall med massor av svängrum...

Sen när jag ska ge mig på att köra hemma så ska jag ha med en tjej som har kört mkt tidigare. OM det skulle hända något så har hon så pass stor erfarenhet att hon kan hålla sig cool till skillnad från mig.

Mitt tips är alltså att du försöker ha nån erfaren med dig i början när du kör själv hemma (efter kursen). Då kan både du och häst känna er tryggare!

MVH
Sofia

Tack allihop för värdefulla råd! Naturligtvis vågar vi inte ge oss på att köra annat än en väl inkörd och erfaren häst, och vi letar just nu efter en sådan (och kanske har vi hittat honom, åtminstone finns en som ligger bra till :love: ). Hemma i stallet har vi tack och lov några stycken duktiga människor som har sagt att de ställer upp och vi har också tillgång till en bussig och förlåtande shettis som kan fungera som läromästare när vi ska lära oss vända, manövrera och backa :D

Att prata med naturbruksgymnasiet var ett bra råd, vi har också ett sådant nära. Kollar upp körkurskalendern och ser vad som finns i lokala föreningslivet. Bokar upp stallkompisarna. Tänkte också be förra ägaren till "vår" häst komma och vara med första gången vi spänner för, om möjligt, så att det finns någon som hästen känner sig trygg med när både miljö, utrustning och människor är nya.

Och så har vi hittat en rockard som inte kostade skjortan, letat upp några bra böcker i ämnet, börjat kolla efter sele och fundera på vad vi behöver i övrigt. Puh! Vad mer borde vi ha tänkt på?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 559
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar