Hur lär man sig köra?

TantEster

Trådstartare
Hej!
Jag är alldeles ny på forumet körning... Ni får ursäkta min eventuella okunskap och trösta er med att jag är bättre på annat!

Jag tror bestämt att vi har köpt oss en liten shettis i julklapp. Ponnyn är inkörd, men jag vet inte riktigt på vilken nivå. Tänker mig att inkörd i det här fallet är detsamma som "kan dra vagn i alla riktningar och gångarter".

Själv har jag bara kört häst och vagn i skog och mark, men skulle gärna vilja lära mig mer. Frågan är: Hur gör man då? Vart vänder man sig? Finns det typ körskolor?

Hur tränar man?
Ska man ha nån speciell utrustning eller duger vanlig sele och rockard?

Tacksam för all input! Finns det fler frågor jag borde ställa tas tips gärna emot! Om det nu finns olika körgrenar tänker jag mig nån sorts "lydnad" (kör-dressyr?) och kanske sån där med hinder!?

God Jul!

Sv: Hur lär man sig köra?

Kolla runt om det finns någon körklubb i din närhet, de brukar ha kurser.
Vad gäller sele och vagn beror det ju på om du vill tävla eller bara köra för nöjes skull, om du vill tävla finns det regler för hur vagnen ska se ut, mått och så men vill du bara köra för nöjes skull kan du ju ha vad som passar er.
Selen är viktig, se till att bröstan inte sitter ihop med övriga delar och att du kan ha draglinor och svängel, sök här på skitsele så ser du vad du inte ska satsa på.

Jag har börjat lära mig köra via kurser. Oftast är det två dagar där man har med egen häst, exempelvis en helg. Jag vet lite om vad som är på Gång i Östergötland, om du är i närheten.

Jag är inte allt för långt därifrån! Tipsa gärna!

Tack allihop för svar!
Vi har ju som sagt nästan köpt en ponny. Om man vill köra - är det då något speciellt man ska tänka på? Går det att köra lite mer avancerat med alla små shettisar eller ska man kolla efter något speciellt? För mig ser de ungefär likadana ut allihop - små och jättesöta! Kanske stora skillnader som jag inte begriper mig på?

Nu ska jag söka på skitselar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 858
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Ichigo
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 157
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar