Hur lär man hästen longering??

domino

Trådstartare
Har vid några tillfällen försökt longera Brisse men han kommer bara in mot mitten där jag står. Har provat med att en kompis går brevid honom och hindrar honom att gå till mig, då har det gått ganska bra men så fort jag är själv och försöker kommer han bara in till mig..

Måste jag traggla mer, med medhjälpare eller förstår han bara inte? När jag tömkör går det ju bra för då kan jag ju styra honom bättre..
 
Driver du på han?
Min pålle ville komma in till mig i början men det var bara att driva ut han igen.
Han får inte komma in till mig förren jag sänker axlarna och ger han tillåtelse.

Jag kör nästan bara med löslongering så jag får även driva på honom när han fastnar vid grinden :angel:
 
mariekas råd är bra :bow:
ett annat sätt att tillväga gå (om han funkar på det) är att man tar ut longerspöet mot bogen eller framför bogen, då brukar min häst gå ut igen (hon försökte oxå med det där knepet i början)
brukar precis som marieka även löslongera (brukar variera mellan vanlig longering, lölongering och nu har jag även löshoppat henne en gång :D), det tycker hästen r superduper kul, gasar på i hundranittio å bokar å gudarna vet vad hon kan hålla på med då :D
 
Se till att du hela tiden står i drivande position, när du vill driva hästen framåt. Om han stannar av eller kommer in till mitten är det för att du inte talar om för honom att han ska gå runt dig. :idea:

Drivande är du när du står vänd mot hästens bakdel, strax bakom mitten av hästkroppen. Om du kommer för långt fram signalerar du istället "stopp" och hästen kommer att stanna eller vända.

Du måste hela tiden röra dig på en liten volt och följa hästen. Det hela handlar om känsla. Prova dig fram och se vart hästen tar vägen om du ändrar position. :)
 
Hej. jag har bara provat på ett sät och det är att någon leder hästen på utsidan av volten som sedan släper och bara går bevid som sedan går längre i från hästen.

funkade bra för men nu longerar ja alldrig hästar då det sliter så på benen, men det är en annan historia.

Hoppas det löser sig
 
Jag hade tränat mer med medhjälpare för till slut lär han sig. Har ni provat att medhjälparen släpper honom och går brevid och sen efterhand går hon längre och längre bort från honom? Jag tror inte hästen förstår att du vill att han ska gå långt bort från dig utan han tror nog att han ska gå efter dig, det gör min lille vän ibland :crazy: När man travar håller han sig dock på rätt plats men när han skrittar så ska han gå efter mig. Eftersom att jag inte brukar ha någon medhjälpare så brukar jag istället låtsas som om jag ska gå brevid honom och jobba honom från marken :cool:

Annars kan du ju ha ett spö varje gång du longerar så att hästen vet att nu är det longering och så ska jag springa runt den som står i mitten. Även om du har en medhjälpare med dig eller inte behöver använda spöet kan du ha med det ändå?
Hoppas det löser sig på något sätt iallafall! :)
 
Tack för alla råd! :bow: Ska fortsätta med medhjälparen ett tag och se om han förstår bättre. Men ska även prova mig fram till det som passar oss bäst! :)
 
det märks otroligt tydligt på min häst, något jag aldrig tänkt på tidigare. Så länge jag går snett bakom och "driver" så knatar han runt utan problem. Men stannar jag då stannar han. Konstigt eg, förut var han otroligt ouppmärksam, ville inte alls och gjorde som han ville.
Nu har han gått på bete ett tag och latat sig :D och är otroligt lugn, sammarbetsvillig och uppmärksam :)
Ändå tycker jag att jag har motionerat honom för lite. Har typ åkt ut och tittat till dom. kan det vara så att han har "mognat till sig" helt enkelt. Han är 7 år.
 
Måste bara berätta hur bra det gick att lina honom idag! :love: Felet jag gjorde tidigare var att jag höll mig på fel ställe. Nu var jag i höjd med hans bakdel och då gick det jättebra. Han har inte blivit linad tidigare men han lär sig fort vad man vill av honom :)

Blev så glad när han försto nu så jag ville bara skriva av mig lite ;) :)
 
Det är lättare att vända på frågan.
D v s människan bör lära sig hur man longerar (kommuniserar så att hästen försår övningen). Hästen försöker att tolka våra signaler så gott den kan. Precis som du erfarit. :)
 
Ok, jag är lite trög :o så om du vill vara snäll och förklara en gång till? Jag ska alltså stå "nästan" bakom hästen, tittar jag då fram, mot hästens framdel? Hur rör jag mig när hästen ska stanna resp. vända? Framåt, såklart, men hur gör jag med blicken?
Har just börjat med löslongering med varierande resultat och är tacksam från råd från alla håll!
 
Jag ska se om jag kan förklara, det är så enkelt att göra det att jag inte riktigt vet exakt hur jag gör... :cool:

Jo, du ska gå vänd mot hästens framdel, i höjd med bakdelen nånstans. Tänk att du föser hästen framför dig, utan att gå helt bakom den.
För att flytta ut bakdelen från spåret går du rakt mot hästens bakdel, men behåller en framåtdrivande position. Detta moment kan vara knepigt utan lina, men det SKA gå! :angel: Det är lätt att man ber hästen att gå bort från volten och en själv helt och hållet, och det brukar vara något de (iaf min) gärna lyder... ;)

När du vill stanna hästen flyttar du dig så att du kommer närmare framdelen. Jag brukar ibland höja innerhanden (höger hand i höger varv osv) som förstärkning om det behövs. Men bara om det behövs, prova först att ändra din position! Du kanske inte var tillräckligt tydlig... :)Så fort hästen reagerar det minsta lilla släpper du trycket (stannar)och låter den stanna i lugn och ro.

Om du vill vända hästen på volten fortsätter du din rörelse, mer tryck, tills hästen vänder. Här kan man göra på olika sätt, lite åt ena eller andra hållet avgör om hästen vänder inåt eller utåt. Har inte lyckats styra det själv nångång hittills, det blir som det blir... :D



Det är bara att testa sig fram och se vad du får för reaktioner, hästen talar om för dig när du gör rätt. Om du känner att du fastnar hopplöst är det nog bäst att ta hjälp av någon som kan se er på plats och visa direkt. :)
 
min häst lärde sig snabbt med en medhjälpare som gick bredvid henne medan jag stod i mitten av volten och höll i linan.
 
...och samtidigt "råkade" du göra rätt med ditt kroppspråk, och hästen hade inga problem att "lära" sig. :)

Det är, som med mycket annat, oftast inte HÄSTEN som behöver lära sig longeras, utan människan behöver lära sig att longera! :)
 
Den lyckan var ju långvarig... :(

Nu går han typ ett halvt varv sedan vänder han rumpan ut och vänder sig mot mig men stannar. Han går alltså inte mot mig. Spelar ingen roll hur mycket jag driver på honom, han gör så ändå. Vad gör jag för fel? :confused: Detta var svårare än jag trodde :crazy:
 
Sv: Hur lär man hästen longering??

håller helt med pinky
när jag lärde mig löslongera hade jag svårt med att ställa min kropp rätt det tog lite tid men det e bara till att öva till slut kommer man in på rätt spår. prova att stega med ditt innerben mot hästens bakdel så att din innersida hela tiden driver fram hästen, så att du hela tiden har samma vinkel till hästens bakdel kommer du för nära hästens huvud kommer den antagligen att stanna eller vända upp mot dig
min häst är jätte känslig med det några centimeter jag går fel och hon undrar vad jag ber henne om
 
Sv: Hur lär man hästen longering??

Får man göra en liten trådkapning? :o

"Min" häst brukar gå ca ett varv sedan stannar han och vänder sig innåt mitten, mot mig. Då när man driver på honom och kommer bakifrån med pisken. Pekar på baken. Så går han bara mot en ännu mera. och om man då smackar hoppar han tillbaks på volten med slänger med huvudet och typ sticker. Drar i linan o så. ;)
Sedan får man göra om det. Och jag har gått med ett par varv innan jag länger linan och låter det bli mer och mer luft mellan oss. men sedan efter ett tag så gör han om det. ^^
Tar han det som en lek eller?
 
Sv: Hur lär man hästen longering??

håller helt med pinky
när jag lärde mig löslongera hade jag svårt med att ställa min kropp rätt det tog lite tid men det e bara till att öva till slut kommer man in på rätt spår. prova att stega med ditt innerben mot hästens bakdel så att din innersida hela tiden driver fram hästen, så att du hela tiden har samma vinkel till hästens bakdel kommer du för nära hästens huvud kommer den antagligen att stanna eller vända upp mot dig
min häst är jätte känslig med det några centimeter jag går fel och hon undrar vad jag ber henne om

Hallå tråden är typ 2,5 år gammal, jag tror nog TS har löst problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp