Jag ska se om jag kan förklara, det är så enkelt att göra det att jag inte riktigt vet exakt hur jag gör...
Jo, du ska gå vänd mot hästens framdel, i höjd med bakdelen nånstans. Tänk att du föser hästen framför dig, utan att gå helt bakom den.
För att flytta ut bakdelen från spåret går du rakt mot hästens bakdel, men behåller en framåtdrivande position. Detta moment kan vara knepigt utan lina, men det SKA gå!

Det är lätt att man ber hästen att gå bort från volten och en själv helt och hållet, och det brukar vara något de (iaf min) gärna lyder...
När du vill stanna hästen flyttar du dig så att du kommer närmare framdelen. Jag brukar ibland höja innerhanden (höger hand i höger varv osv) som förstärkning om det behövs. Men bara om det behövs, prova först att ändra din position! Du kanske inte var tillräckligt tydlig...

Så fort hästen reagerar det minsta lilla släpper du trycket (stannar)och låter den stanna i lugn och ro.
Om du vill vända hästen på volten fortsätter du din rörelse, mer tryck, tills hästen vänder. Här kan man göra på olika sätt, lite åt ena eller andra hållet avgör om hästen vänder inåt eller utåt. Har inte lyckats styra det själv nångång hittills, det blir som det blir...
Det är bara att testa sig fram och se vad du får för reaktioner, hästen talar om för dig när du gör rätt. Om du känner att du fastnar hopplöst är det nog bäst att ta hjälp av någon som kan se er på plats och visa direkt.