Sv: Hur lär man hästen att skilja mellan galoppfattning och sidvärts"kommando"?
Tja lyssna på Michis, hon förklarade bra.
Plus fler som förespråkar den flyttningen.
Min donna har inte så svårt för samling utan samlar sig bra när hon väl jobbar och inte fladdrar runt. Hon är lite tjafsig med munnen (kollad av vetrinär) men har blivit bättre med tiden. När hon fladdrar runt är det jättesvårt att få henne lugn och koncentrerad, det tar ett tag men när hon är lugn och jobbar så kommer ryggen upp och bakbenen kommer under. Hon orkar inte så länge, ibland händer det att hon knäpper av i nacken, men oftast, inte alltid, är det för att jag har jobbat henne ngt varv för länge. Hon är kort och kompakt, mjuk och böjlig, om man stretchar eller om hon vill visa hur snabbt hon kan röra sig i sidled utan att jag vet om det först.... , hon svänger lätt och är absolut inte tung, och inte så svårjobbad "kroppsligt". Bara psyksligt .
Så frågan är väl om det är "nödvändigt" att flytta bogen, som första övning, för att få samling när hon redan samlar sig?
Detta är en intresserad följdfråga från ett nytt sätt att tänka i utbildningstrappan - inte ett ifrågasättande eller ett sätt att "slippa". Jag vill bara lära mig mer.
Tja lyssna på Michis, hon förklarade bra.