Hur lär man en gammal hund sitta?

Torktumlare

Trådstartare
Nej men det jag behöver hjälp med är med en liten boll freak! Hon är inte jätte gammal 4 år precis men jag vill få henne att apportera.. När man slänger en boll springer hon efter den tar den springer lite längre fram & läger sig & tuggar på den försöker du komma nämre springer ho runt dig i cirklar & "skriker" nänänääääää, du kan inte ta mig! Hon sticker aldrig utan följer efter dig när du skall gå hem eller något men HUR skall jag få henne att släppa bollen? Enda sättet är att vänta ut henne tills hon släppt den & snabbt ta den hon har STARKA käkar! Vill lära henne Loss & att komma tibax med bollen men först & främst Loss, tacksamm för svar (Hon är en blandning) Schabrador & Dobber & Rottis

Sv: Hur lär man en gammal hund sitta?

Du ska nog inte kasta boll utan börja med små övningar där du har koll på henne gärna lina så du får in henne till dig.. Nu verkar hon bestämma allt och det ska vara på dina villkor inte hennes..

Du kan också börja inomhus då har du bättre kontroll. Kasta aldrig något om du inte är säker på att hunden hämtar det tillbaka och spring aldrig efter hunden då den har något i munnen.

När jag har lärt in apportering har jag lärt in det som håll-fast-i-munnen-kommando. Oavsett om jag håller bollen/föremålet framför nosen, eller den ligger 20 meter bort så blir det samma sak. Apportering för mina hundar har alltså inneburit att ta föremålet i munnen, oavsett vad det befinner sig. Inte att springa efter det, är du med på skillnaden?

Om hon inte vill släppa bollen - byt med något annat som är attraktivt för henne, godis eller en annan boll, och säg samtidigt "loss".

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 413
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar smått på hur jag ska gå vidare med min 5-åriga tik - och har fastnat i tänket. För att ta det hela från början så köpte jag...
Svar
3
· Visningar
972
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 240
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar