Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SiZo

Trådstartare
Den gamla damen orkar inte längre hålla sig när jag jobbar. Blodprov är taget för 2 månader sedan, njurar och lever såg bättre ut än på många unghundar, så däri ligger inte problemet. Troligtvis är hon väl lite dement och glömmer bort att hon inte får kissa inne, kombinerat med att hon har svårare att hålla sig.

Iaf, nu är hon förpassad till toaletten när jag jobbar, hon har korg samt mat och vattenskålen där numera. Men jag börjar tröttna på att torka kiss varje dag. Sagt o gjort, jag köpte en kattlåda och kattsand.

Hur lär jag nu hunden att hon får kissa där, helst så att hon väljer det framför golvet?
Hade utrymmet varit större så hade jag helt enkelt beordrat henne att kissa, men hon kan ju precis gå runt lite i den där lilla lådan, så jag tror att jag får svårt att säga så till henne. Hon kommer bara bli ynklig och tycka att jag är jätte dum troligtvis (eftersom hon inte riktigt förstår vad tusan hennes knäppa matte menar).

Har ni några tips?

Jag tänkte torka upp dagens kiss och lägga pappret i botten av lådan så att det luktar kiss där, samt torka golvet suuuupernoga och hoppas att jag får bort kisslukten. Har lite problem med vattentrycket då, det droppar bara ur kranen, så det är en utmaning att göra golvet HELT rent... (Helt rent för oss och helt rent för en hundnäsa är ju 2 helt olika saker tyvärr!).

Sv: Hur lär man en gammal hund att gå på låda?

Om jag förstått det rätt så har du hunden med på jobbet?
Finns det ingen möjlighet att du helt enkelt kan ta ut henne en/ett par ggr extra på dagen? Eller kanske att någon annan personal kan hjälpa dig?
Det vore ju det absolut enklaste.

Om hon nu e gammal och är dement så lär du ju inte kunna lära henne att gå på låda eftersom hon redan glömt att man inte får pissa inne..
gå ut med henne mer, eller torka upp.. om du har tur kan hon pissa där de luktar, men tror det mer är en kattsak, en gammel hund bryr sig kanske inte så mkt..

Hunden är inte med mig på jobbet utan sitter som det står i texten inne på toaletten hemma.
Jag jobbar natt, så det är troligtvis inte någon som vill gå upp mitt i natten för att gå ut med hunden.

Tyvärr tror jag nog att oavsett om det handlar om att hon inte kan hålla sig länge eller att hon är senil att låda inte kommer fungera. Är hon senil så är ju låda sannolikt inte lösningen (då borde hon lika lätt "komma ihåg" att hålla sig) och är det så att hon inte kan hålla sig så kommer ju ofta kisset när det kommer. Åtminstone var det så på min gamling. Jag förebyggde innekissandet genom att gå ut minst var tredje timme.

Men det skadar ju förstås inte att försöka med låda. Min mamma hittade min gamling kissandes i deras katters låda en gång, så gissningsvis använde hon den då och då när mina föräldrar passade henne.

Jag skulle nog börja med att lägga ut tidningar med kattsand på och hoppas att hunden väljer att kissa där. När det fungerar hade jag sedan lagt över tidningspapper och kattsand i lådan och hoppats på att hon började gå på lådan.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det inte är en bra lösning. Kan du inte hitta någon som går ut med hunden ett par gånger extra om dagen istället?

Hunden är inte med mig på jobbet utan sitter som det står i texten inne på toaletten hemma.
Jag jobbar natt, så det är troligtvis inte någon som vill gå upp mitt i natten för att gå ut med hunden.

Du får skaffa en nattmatte/husse till hunden. hur många timmar är du borta?
Bland det sista som försvinner är hundarnas renlighet, om dom inte läcker av fysiska orsaker. hundar brukar må extremt dåligt om det går så långt att de tvingas göra ifrån sig inne.

Du får skaffa en nattmatte/husse till hunden. hur många timmar är du borta?
Bland det sista som försvinner är hundarnas renlighet, om dom inte läcker av fysiska orsaker. hundar brukar må extremt dåligt om det går så långt att de tvingas göra ifrån sig inne.

Jag håller verkligen med Vallhund. En senil hund (om det är senilitet) har ett mycket stort behov av trygghet. Jag har svårt att se att ett badrum om natten, låda eller inte låda, kan ge den tryggheten.

Om det är senilitet så kan man pröva att ge läkemedlet Selegilin. Men framförallt tycker jag att du ska fundera lite på vad som är ett värdigt hundliv och hur du ser på den situation som ni har idag. Jag har själv haft en hund som blev senil och som fick somna in av den anledningen. En senil hund behöver rutiner och trygghet, inte vara ensam på en toalett om natten.

Hundens sista tid i livet ska vara en fin tid. Ett tack för allt den har gett. Du säger att du inte orkar torka kiss och hundens sista tid i livet ska inte vara en källa till irritation. Eller hur?

Observera att jag inte skäller på dig eller anklagar dig på något sätt. Jag vet hur svårt det är när hunden blir gammal och ofta är det svårt att se själv var gränsen går och när det är dags att säga farväl.:) Det är möjligt att din hunds inkontinens och ev. senilitet inte hade varit ett problem om den hade någon hemma hos sig 24/7. Men i din livssituation där hunden behöver vara ensam på natten så fungerar det ju inte. Det fungerar inte för hunden och det fungerar inte för dig.

Men om hunden är så gammal att den är senil och inte kan hålla sig,
varför inte ta bort den då? Hunden kan ju knappast må bra av det.

Är det verkligen ett värdigt hundliv att sitta instängd i ett badrum i flera timmar och tvingas gå på låda?

Men om hunden är så gammal att den är senil och inte kan hålla sig,
varför inte ta bort den då? Hunden kan ju knappast må bra av det.

Är det verkligen ett värdigt hundliv att sitta instängd i ett badrum i flera timmar och tvingas gå på låda?

+1. Stackars hund. Varför ska man hålla sina hundar i livet till varje pris? Jag förstår inte.

Men snälla nån...
Var har djurs värdighet tagit vägen?! När vi hellre stänger in våra gamlingar på toaletten och oj:ar oss över deras bristande kroppskontroll än tar vårt ansvar och låter djuret somna in?
Varför i hela friden ens överväga något annat?

En hund som varit rumsren i hela sitt liv och nu tvingas övernatta ensam, instängd på en toalett där den kan pinka på golvet - för att den inte kan hålla sej - vari ligger rim och reson i detta?

Nej, fy...

/Swat

Det är alltså en 2 kilos hund på en toalett på ca 4 kvadrat. Varti ligger lidandet i det?

Jag vill inte avliva henne eftersom hon är så pass pigg fortfarande. Hon är 14 år gammal och hoppar fortfarande runt en meter i höjd. Hon är pigg och glad.
Hon skäms inte nämnvärt över att kissa inne. Hon har aldrig varit sån som har sagt till utan har helt enkelt kissat inne då o då. Framförallt om hon tycker att jag har behandlat henne orätt av någon anledning.

Hon är inte inkontinent på det sättet att det bara kommer. Jag vet att hon kan hålla sig, om hon vill. Hon har flera ggr när hon har varit grinig på mig satt sig o pinkat mitt framför ögonen på mig.

Hade hon skämts ögona ur sig varje gång jag kom hem så hade det varit en annan sak. Men hon är precis likadan oavsett om hon har kissat inne eller inte.

Hundar kan inte skämmas, inte heller har de den kognitiva förmågan att kunna kissa i protest/hämnd.

Varför kan du inte skaffa nattvakt till din hund?
Hur många timmar är du borta när du arbetar?

Det är alltså en 2 kilos hund på en toalett på ca 4 kvadrat. Varti ligger lidandet i det?

Otrygghet. Särskilt om hunden är senil så kan ensamheten i sig vara ångestframkallande.

Jag tycker att det är tråkigt att folk skäller på dig i stället för att resonera. Som djurägare ser man så klart även de glädjeämnen som den äldre hunden har i livet. Men det är både på gott och ont skulle jag säga. Det är lätt hänt att man därmed låter sådant som att hunden annars är pigg och kry överskugga att hunden i andra avseenden mår sämre.

Den äldre hunden har ett annat behov än tidigare (t.ex. gå ut oftare både för rastning och rörelse; bör inte lämnas ensam lika länge osv.). Kan man inte tillgodose det så får man ta sitt ansvar på annat sätt. Att lära hunden gå på låda är inte att ta sitt ansvar på annat sätt, det är ett sätt att få hunden att inte kissa på golvet/mattorna.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nu-maste-vi-lyssna-mer-till-hundens-behov

Den äldre hunden har ett annat behov än tidigare (t.ex. gå ut oftare både för rastning och rörelse; bör inte lämnas ensam lika länge osv.). Kan man inte tillgodose det så får man ta sitt ansvar på annat sätt. Att lära hunden gå på låda är inte att ta sitt ansvar på annat sätt, det är ett sätt att få hunden att inte kissa på golvet/mattorna.

Fast egentligen, spelar det någon roll för hunden om den får kissa i kattlåda eller utomhus, så länge den får sin dagliga motion och blir bra omhändertagen osv?

Sedan håller jag med om att det inte alls verkar kul att ha hunden instängd i badrummet. Detsamma tycker jag om hundar som förvaras i bur så fort ägaren ska iväg (och det finns ju några sådana hundar här på forumet och att andra brukar se det som okay när det diskuteras).

Sålänge hunden känner sig trygg i badrummet, har klart för sig var man får göra ifrån sig och inte, mår bra och får sina behov tillfredsställda, vad är det egentligen som är så tokigt mer än att den kanske får vara där längre tid än vad som är rimligt att lämna en hund?

Senast ändrad:

Problemet är, som jag ser det, att om det är frågan om senilitet så blir hela proceduren att vara instängd i ett badrum (som den inte har brukat vara), gå på låda (något nytt som den inte har brukat göra) nya rutiner som sannolikt inte är bra att utsätta en senil hund för. Det skapar otrygghet och ångest och jag tycker inte att det är riktigt rätt att utsätta en gammal hund för det.

Observera att det gäller OM det är frågan om senilitet.

Hunden är trygg i badrummet, annars hade jag givetvis varit tvingad att hitta ett annat alternativ. Hon travar självmant in med hög svans när hon ser att jag tar på mig jobbkläderna. Sedan lägger hon sig i korgen och sover mer eller mindre där tills jag lyfter upp henne och tar med henne till sängen.

vallhund: För att jag har helt enkelt inte råd att betala full lön till någon? Är det något konstigt tycker du?
Jag vet inte vad din erfarenhet med hundar är, men jag vet flertalet hundar som börjar kissa inne tex när det kommer en ny hund, eller något annat händer som gör att de får mindre uppmärksamhet.

Jag har nattfamilj till min hund när jag arbetar o inte kostar det en heltidslön.
För några år sedan kollade jag på nattöppet hunddagis o det skulle gå på 4 000 för två hundar i 30 kgs klassen.

Har aldrig varit med om att hundar kissar inne när det blir nytillskott i flocken eller när de får mindre uppmärksamhet.

Jag har haft sammanlagt 12 hundar sen 1989, var det något mer du inte förstår?

Jag uppfattar det mest som om du sticker huvudet i sanden o vägrar se till din hunds bästa, återigen, hur många timmar är din hund ensam när du arbetar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig...
2
Svar
36
· Visningar
1 919
Senast: Tassetass
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka