Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart vill de ha det spänt/hett.Nu kan det ju vara så att dansen skall vara en tänd och het häst. Det finns ju inget som säger att deras mål är att det skall se ut och vara avspänt som "våran" piaff.
Jag säger vare sig bu eller bä annat än man skall vara lite försiktig med att tolka obekanta saker genom sina egna glasögon.
Självklart vill de ha det spänt/hett.
Det finns nog ingen i tråden som tror man försöker göra en avspänd piaff när de kollar på det där.
Däremot kan man om man förstår hästträning fatta vilket övergrepp det är att hetsa en häst så. Speciellt i de utsatta lägen som det är när den inte är i flyktmöjlig position.
De är som absolut mest sårbara mentalt och fysiskt i de där lägena.
Kollar du min film torkar de blod ur truten på hästen.
Jag kunde inte sova inatt och snokade runt om det här. Det var ingen kul läsning.
Man slår dem på benen(och glöm ett mysigt ridspö.. Det är hårda käppar), har kedjor som de själva slår sig med fastsatta, håller fast dem alt binder upp dem och piskar in bakbenen.
Vissa länder jobbar man dem bara på träunderlag för taktens skull.
Såg också en massa filmer som visar hur de drar ner dem i position där hästarna blir för låga och satta för vad de har balans och ork att stå på bakbenen för och börjar försöka vika in frambenen för att lägga sig. Då antingen drämmer man till eller har de där grejerna på benen som ger smärta om de lägger frambenen mot marken.
Det kan jag tänka mig leder till det där klösandet man ser flera göra när de drar ner dem i den där sittande rörelsen på bakbenen väldigt lågt.
Det är ju inte normalt att känna behov av att kravla och fly så i frambenen.
Det förekommer "som av en händelse" bara i länder som är kraftigt eftersatta i djurskydd.
Hästarna blir inte direkt gamla..
Vissa slår de sönder benen på..
Även om de inte tagit fysisk skada av det ser inte jag det roliga eller vackra med att någon är stressad. Djur fattar inte "hett". En häst mår inte bra av stress.
Och de här hästarna ser man ju vill fly, vilket vissa ibland studsar iväg och gör.
Jag är inte alls insatt i detta på något djupare sätt annat än att jag har några vänner som kommer från de länder där det förekommer och de har sagt att det tyvärr inte är ovanligt att hästarna tränas på dåligt sätt men att de även finns bra träningsmetoder. Tex att jämföras med USA och deras gångarts hästar som tex Tennessee Walking Horse. Många som sysslar med skitmetoder men även de som inte gör det.Som tillägg så kan jag säga att en häst som är trygg i en position behöver inte vara snabb ur den, kasta sig ur det eller upphöra abrupt.
Både när man tränar piaff och läggning så vill man ha hästen trygg. Eller bara sänka hals och huvud.. Om den kastar sig fram, upp eller går ur övningen så kvickt är den inte trygg. Då har man missat.
Det måste ju vara förståeligt, tryggt och något hästen känner är ok att utföra.
Om de VARJE gång man lättar/slutar ge signal sprätter iväg är det generalvaj.. Åh, vad den inte vill!
Självklart vill de ha det spänt/hett.
Det finns nog ingen i tråden som tror man försöker göra en avspänd piaff när de kollar på det där.
Däremot kan man om man förstår hästträning fatta vilket övergrepp det är att hetsa en häst så. Speciellt i de utsatta lägen som det är när den inte är i flyktmöjlig position.
De är som absolut mest sårbara mentalt och fysiskt i de där lägena.
Kollar du min film torkar de blod ur truten på hästen.
Jag kunde inte sova inatt och snokade runt om det här. Det var ingen kul läsning.
Man slår dem på benen(och glöm ett mysigt ridspö.. Det är hårda käppar), har kedjor som de själva slår sig med fastsatta, håller fast dem alt binder upp dem och piskar in bakbenen.
Vissa länder jobbar man dem bara på träunderlag för taktens skull.
Såg också en massa filmer som visar hur de drar ner dem i position där hästarna blir för låga och satta för vad de har balans och ork att stå på bakbenen för och börjar försöka vika in frambenen för att lägga sig. Då antingen drämmer man till eller har de där grejerna på benen som ger smärta om de lägger frambenen mot marken.
Det kan jag tänka mig leder till det där klösandet man ser flera göra när de drar ner dem i den där sittande rörelsen på bakbenen väldigt lågt.
Det är ju inte normalt att känna behov av att kravla och fly så i frambenen.
Det förekommer "som av en händelse" bara i länder som är kraftigt eftersatta i djurskydd.
Hästarna blir inte direkt gamla..
Vissa slår de sönder benen på..
Även om de inte tagit fysisk skada av det ser inte jag det roliga eller vackra med att någon är stressad. Djur fattar inte "hett". En häst mår inte bra av stress.
Och de här hästarna ser man ju vill fly, vilket vissa ibland studsar iväg och gör.
Tyvärr finns extremt plågsamma träningsmetoder närmare än vad man kan tro. Googla på tex Tennessee Walking Horse. Varning bara för vissa saker är hemska att seSå förstörd jag blir av att se och läsa detta. Hur i helvete kan människor sakna empati för djur i sådan grad att man ens kommer på tanken? ÄR detta något vanligt förekommande i vissa länder? Hur ser den sociala kontexten ut runt ikring?
Va? hur kan du inte tycka att detta är oacceptabelt?Nu kan det ju vara så att dansen skall vara en tänd och het häst. Det finns ju inget som säger att deras mål är att det skall se ut och vara avspänt som "våran" piaff.
Jag säger vare sig bu eller bä annat än man skall vara lite försiktig med att tolka obekanta saker genom sina egna glasögon.
Suck! Att hästen hoppar på stället en liten stund är knappast skadligt för den.Va? hur kan du inte tycka att detta är oacceptabelt?
Eller är det att du försöker vara politiskt korrekt eftersom filmen är från pakistan?