Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår första hund. Alba är 13 veckor nu och vi vill lära oss och henne att spåra. Har provat lite hemma att dra ett grisöra på gräset ca 5 m, men det har inte fungerat. Hon har inte nosat sig fram. Utsöndrar det inte tillräckligt med lukt?
Det viktigaste i den åldern är att hunden isåfall jobbar med näsan, inte så mycket att just spåra. Jag hade nöjt mig med att kasta ut små godisbitar på gräsmattan som hunden får leta upp.
Spåra hade jag väntat med, speciellt om ni är oerfarna. Bättre att börja någon spårkurs senare när hunden är lite äldre.
När hunden letar på ett fint sätt efter godis men innan den hinner tröttna och innan godisarna tar slut så går du fram och klappar hunden lite och tar den bort från rutan igen. Klart!
Fast du måste ju trampa ner gräset när du trampar upp rutan, så du kommer se när hunden äter. Och jag tycker det är helt hopplöst att hålla koll på hur många bitar man lagt upp och hur många hunden ätit. Man får gå på känn lite mer.På en kurs där vi fick lära oss godisrutan (som både aktivering och introduktion till vidare personspår), så föreslog de att vi skulle använda hårt godis om det är lite högre gräs där man inte ser godisbitarna. Detta för att vi skulle kunna höra när hunden hittat/tuggar på godiset. Om man då räknar hur många man lägger ut så kan man gå därifrån när alla är uppätna så hunden inte letar "i onödan".
Fast du måste ju trampa ner gräset när du trampar upp rutan, så du kommer se när hunden äter. Och jag tycker det är helt hopplöst att hålla koll på hur många bitar man lagt upp och hur många hunden ätit. Man får gå på känn lite mer.
Man ska ju dessutom titta hela tiden och då ser man om hunden har områden kvar som inte är avsökta = godis kvar.