Hur "lär" jag min hund spåra

Ajda

Trådstartare
Vår första hund. Alba är 13 veckor nu och vi vill lära oss och henne att spåra. Har provat lite hemma att dra ett grisöra på gräset ca 5 m, men det har inte fungerat. Hon har inte nosat sig fram. Utsöndrar det inte tillräckligt med lukt?

Vår första hund. Alba är 13 veckor nu och vi vill lära oss och henne att spåra. Har provat lite hemma att dra ett grisöra på gräset ca 5 m, men det har inte fungerat. Hon har inte nosat sig fram. Utsöndrar det inte tillräckligt med lukt?

Vi började med godisspår på kanske 2 m med jättetätt mellan godisarna till en början för att hon skulle fatta att hon ska gå och nosa sig fram :) Sen utökades längden på godisspåret och godisarna hamnade längre och längre isär. Sen kunde vi börja med en godis och bara gå för att sen avsluta med en godis.
Vet inte hur andra gör men så gjorde vi och det fungerade för hon är duktig nu :) Vi fick tipset av min mamma som spårar massa med sina hundar.

Det viktigaste i den åldern är att hunden isåfall jobbar med näsan, inte så mycket att just spåra. Jag hade nöjt mig med att kasta ut små godisbitar på gräsmattan som hunden får leta upp.

Spåra hade jag väntat med, speciellt om ni är oerfarna. Bättre att börja någon spårkurs senare när hunden är lite äldre.

Det viktigaste i den åldern är att hunden isåfall jobbar med näsan, inte så mycket att just spåra. Jag hade nöjt mig med att kasta ut små godisbitar på gräsmattan som hunden får leta upp.

Spåra hade jag väntat med, speciellt om ni är oerfarna. Bättre att börja någon spårkurs senare när hunden är lite äldre.

Nej vi har inte tänkt spåra ännu. Bara testa lite här hemma i trädgården. Bara en introduktion skulle man kunna säga :)

Jag börjar alltid med något riktigt högdoftande godis. Ibland har jag kört på gräsmattan, ibland inomhus. Det tar normalt inte särskilt långt tid innan de börjar använda näsan, det är ju lättaste sättet att hitta godiset i t ex gräs.

Se bara till att det inte är myror omkring om du lägger godisspår. Det är inte roligt för valpen om den lyckas få myror i munnen!

Jag har kletat lite mjukost under skon och sen gått iväg ett rakt spår på kanske 10-20 meter med täta steg. En kort stund senare har jag tagit valpen och låtit den korsa startplatsen. Tar den inte upp spåret provar jag åt andra hållet. Tar de upp spåret går jag bara efter och låter dem ta den i sin takt men hindrar med kopplet att de "försvinner iväg". Tar de inte upp spåret kan jag prova att visa att det finns något spännande på marken fungerar det inte provar vi en annan dag igen. I slutet lägger jag en leksak eller en burk med godis och hittade de det så är det kalasroligt. Jag föredrar att börja på typ en gräsmatta eller torr skogsmark. Vissa dagar går det bra och andra mindre bra men de brukar förstå efter ett par lyckade spår och älskar det! Ganska snabbt ökar jag längden till iaf 50 m och varierar underlaget. Bästa sättet att få en trött och nöjd valp.

Helix 13 veckor spårar:
YCINL0-aUdWOCvgjUxl7WS7M_AmL_y3LM0Rk4VEYQ9VIuZ1r9AlXxuP7IOa5157MDks8FDrm5t92zrzTSKtpZmpML6aT8rDdtS-ySG18aA-NLQv4TLZ1yVuPLMfr_qLdctJnRLOL1_vtjiK8C__Q3K2UP5jl887w899J8cYtfR-5JZlxcDVZAmLzT2ACyqslyk_-6LzENfxxzgIk1APzLU-ouQOk_erlyLlonOSlf6UzJgqJIt62azLxgNVvjevBd1nmSOxJ2C34moluomVSpA4qlBn-lMNKej7ptxbO6TxGdVnGKXG1wOJ1p5n_dArqRJJ2HmbkX-yfY4HXQeZzn9FwF7r4PK0Kid1mQXoW-QbT6wi68n55lW8hPxNjupTROURVvzuIzPBC2gVgpVrm6tm8cM6-ZS4MXE2kjYDH8B-Qxla0biA8PErVLB3Tc0C5Ms3OkkXZAJEcUJ_H50sb5rTKKvlW2wXEuOCLVvSmQYwtUxbJ15tXNWJbuRm96E6Oxe209asJnhT3lTs79k7mJXGRzrPQZsOIy6rQi31LwCFX6UwyO350GML2zOuvvNnNLWXeZ8tTVruEeKrDHdi0Pn1XAPy4cFk=w1366-h577-no

För en del valpar tar det tid att förstå vad spår är. De flesta valpar luktar på dofter men alla förstår inte att följa dem.
Kör en del "trilla på"-spår, dvs lägg ett spår och gå fram och tillbaka över det och se om valpen tar upp det. Lägg någon rolig belöning i slutet (leksak eller godis eller båda). Se till att spåret inte ligger i motvind. Det kan ta ett tag för en del att börja spåra. Det är absolut inget konstigt med det. :)

• Gilla
Reactions: Is
Är det personspår du ska träna? Eller är det villtspår? ( jag tränar personspår och skriver om det är det viltspår så är det lite annat)
Och näh grisörat luktar inte för lite ( studier visar att om du bara tar i en metallbit så är det enda sättet att få bort vittringen, så att hunden inte kan indentifiera den, är att faktiskt smälta metallen- då får du en uppfattning om hur sjukt starkt ett grisöra luktar ) men du lämnar ju väldigt mycket spår på eran gräsmatta och extremt mycket information för den lilla valpen att ta in så det är ju stört omöjligt för den att veta att det skulle löna sig att följ just DET spåret.

Mitt råd är som någon annan skrev, gå en spårkurs så det blir rätt från början. Sedan beror det på vilken hund du har och vilket grundintresse den har för just spår. Min hund har gjort ganska långa spår från tidig ålder men så är spår hennes guldkort. Hon gör vad som helst för att få spåra.

Jag undviker att blanda in andra dofter i spåret än min egen och lägger därför inte godis eller liknande i spåret, hade jag tävlat ipo hade jag fått lära in annorlunda då hunden måste jobba på ett annat sätt med spåret (där minsta avvikelse ger neddrag).

Om du bara vill väcka intresset hos din valp är det viktigt att inte ställa krav på valpen utan låt den helt frispåra och gör det på exempevis en vanlig promenad.
Så här har jag gjort:
Gå en vanlig promenadstäcka, utan hund, när du är på ett lämpligt ställe (där du lätt kan kliva av slungan men där inte massa andra har gått) stannar du och gnuggar fötterna ordentligt i vägkanten innan du kliver av vägen ut i terräng (första gångerna kan du gå med lite roterande rörelser på fötterna för att lämna maximalt med avtryck/vittring). Gå sedan i en liten båge ut på vägen/stigen igen. Detta kan du göra på flera ställen efter promenadslingan. Hämta sedan hunden och gå slingan som vanligt, om hunden väljer att undersöka ditt spår följer du efter och berömmer samt belönar där du finner det lämpligt innan ni fortsätter promenaden. Om hunden inte visar något intresse fortsätter du att gå som vanligt och ser om det blir annat resultat på nästa ställe, alt prova gå lite fram och tillbaka ett par gånger för att se om hunden visar intresse då.

Om du istället väljer att lägga godis eller leksaker i eller vid slutet av spåret måste du vara väldigt noga med att hunden inte har direkt motvind, då är det väldigt lätt för den att istället ta luftvittring och helt enkelt göra ett uppletande istället för att spåra.

Lycka till :)

Jag har jobbat en del med spårrutor med min yngsta hund och tycker att det är toppenbra!
Du trampar helt enkelt upp en ruta om kanske 1 x 1 meter första gången (trampa/sparka gärna upp ganska hårt så att du ser vart rutan är) och så sprider du ut godis i rutan. Extra noga att det ligger godisar i kanterna och att inget hamnar utanför. Se till att du går till och från rutan på samma ställe så att det inte blir ett extra utgångsspår vidare.
Sen tar du hunden i koppel och går till rutan på samma ställe där du gick in/ut själv. Vid rutan håller du hunden i halsbandet, förhoppningsvis visar den intresse för rutan och godisarna som ligger där och så släpper du helt enkelt halsbandet och står bara still med koppeländen i handen medans hunden nosar omkring i rutan och äter upp godisarna.
Om hunden inte visar intresse kan du peka lite försiktigt neråt så den inser att det finns godsaker på marken.

Använd godis som inte bryter av för mycket mot marken, de ska inte synas mer än nödvändigt. Gärna många och små godisar.
När hunden letar på ett fint sätt efter godis men innan den hinner tröttna och innan godisarna tar slut så går du fram och klappar hunden lite och tar den bort från rutan igen. Klart!

Kan sedan utökas på olika sätt för att komma framåt i spårträningen.

När hunden letar på ett fint sätt efter godis men innan den hinner tröttna och innan godisarna tar slut så går du fram och klappar hunden lite och tar den bort från rutan igen. Klart!

På en kurs där vi fick lära oss godisrutan (som både aktivering och introduktion till vidare personspår), så föreslog de att vi skulle använda hårt godis om det är lite högre gräs där man inte ser godisbitarna. Detta för att vi skulle kunna höra när hunden hittat/tuggar på godiset. Om man då räknar hur många man lägger ut så kan man gå därifrån när alla är uppätna så hunden inte letar "i onödan".

På en kurs där vi fick lära oss godisrutan (som både aktivering och introduktion till vidare personspår), så föreslog de att vi skulle använda hårt godis om det är lite högre gräs där man inte ser godisbitarna. Detta för att vi skulle kunna höra när hunden hittat/tuggar på godiset. Om man då räknar hur många man lägger ut så kan man gå därifrån när alla är uppätna så hunden inte letar "i onödan".
Fast du måste ju trampa ner gräset när du trampar upp rutan, så du kommer se när hunden äter. Och jag tycker det är helt hopplöst att hålla koll på hur många bitar man lagt upp och hur många hunden ätit. Man får gå på känn lite mer.
Man ska ju dessutom titta hela tiden och då ser man om hunden har områden kvar som inte är avsökta = godis kvar.

Fast du måste ju trampa ner gräset när du trampar upp rutan, så du kommer se när hunden äter. Och jag tycker det är helt hopplöst att hålla koll på hur många bitar man lagt upp och hur många hunden ätit. Man får gå på känn lite mer.
Man ska ju dessutom titta hela tiden och då ser man om hunden har områden kvar som inte är avsökta = godis kvar.

Jag kan ju inget om spår än just detta, men jag tycker att gräset hinner resa sig lite medan jag hämtar hunden, och godiset är så små bitar att jag inte säkert ser dem. Sedan har ju jag en lättdistraherad hund (som endast gör detta som aktivering någon gång ibland, inga planer på att spåra mer avancerat) och hon har ingen sökteknik utan när hon tittat upp på något som stört så får hon liksom börja om från början igen, och kan lätt missa någon godbit.
Tror jag lämnar ytterligare kommentarer till er som faktiskt kan något nu ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka