Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Jojo

Trådstartare
Nu börjar mitt tålamod med morsan tryta! :arghh: Hon har ridit min häst en eller två gånger i veckan (samt ridit ridskolehäst en dag/vecka) sedan jag köpte hästen för 6 månader sedan och hur jag än försöker så kan jag inte få henne att slappna av i benen och sitta ner i traven. (Jag har blivit hennes privata ridlärare.) Innan jag köpte häst har mamma ridit på ridskola sedan 3 eller 4 år, och dess för innan även några år på ridskola, dock med något års uppehåll innan hon började på den senare ridskolan.

Problemet är att när hon kommer fram i trav och ska sitta ner spänner hon båda benen och drar upp underskänkeln med hälen rakt upp och åker fram med överlivet och studsar ur balans. :bump:

Hur många gånger jag än säger till henne att luta sig bakåt och trycka ner hälarna i ridhusbotten åker hon fram med överlivet och upp med benen i alla fall.
Jag har även provat med att hon ska sträcka fötterna framåt för att luta sig bakåt och komma ner med rumpan i sadeln. Rida utan stigbyglar. Rida utan sadel. Lyfta benen rakt utåt. Lyfta benen uppåt. Rida med amrarna rakt ut. Och så vidare....

Det som har funkat bäst är att rida utan stigbyglar, men så fort hon tar stigbyglarna igen så är hon tillbaka på ruta ett. :banghead:

Jag har slut på fantasi och idéer för att få mammas rumpa hålla sig nere i sadeln. Så nu vänder jag mig till er, kära bukefalister! :bow: Har ni någon idé för att hjälpa mamma sitta ner i traven? :)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Riktigt långa stigbyglar så att hon är tvungen att köra ner hälen för att "nå" dem? Det funkade på mig.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Men måste hon det då?
Det låter som om hon inte har hittat rytm o känsla och då är det väl mest skonsamt både för henne o hästen att fortsätta med lättridningen. Ur den kan man ju t ex jobba med att rida lätt bara vartannat steg osv. Att bara tvinga sig att sitta ner skapar ju bara spänning och förmodligen en häst som blir ruskigt obekväm att sitta ner på och så är man bara inne i en ond cirkel.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Testa rida barbacka?

Då kan hon inte rida lätt och får dessutom öva balansen.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Risken är väl ännu större att hon ställer sig på tå då för att överhuvudtaget nå stigbygeln? Man når ju mycket längre ner om man står på tå än med hälen sänkt.
TS jag tror ni ska börja fundera i en annan ända. Jag hade problem med studsande tills jag började inse hur man ska hålla bäckenet och lärde mig slappna av i detsamma. Om man spänner vissa muskler i bäckenet spänner man automatiskt ljumsken och då kvittar det hur mycket man försöker sänka hälen och luta sig bakåt eftersom man skjuter sig själv ur sadeln snett uppåt framåt.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Kan vara sadeln som inte passar, i min hoppsadel kan jag sitta ner utan problem men i de dressyrsadlar jag provat så var en fullt omöjlig att komma ner i och i den andra så fick man spänna sig lite för att inte skumpa. I min gamla hoppsadel så var det också smått omöjlig att sitta ner, så det skiljer sig så mycket från sadel till sadel vad man passar i.

Men låt henne rida utan stigbyglar och ta bara några övergångar skritt-trav och trava några steg i undertempo, innan in går tillbaka till skritt och börjar om igen. Trav är svårt, snabbt trav är ännu svårare så om hon kan göra övergång skritt-galopp så blir det enklare att följa med i nedsittningen.

Att ha hästen i form är också ngt som är till stor hjälp när man ska sitta ner.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Man kan också ist för att tänka på att slappna av, att tänka fram och tillbaka. På det sättet så koncentrerar man på att hitta rytmen "fram och tillbaka" och slappnar då atomatiskt av. Kan funka :)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Är hon stark kan hon stå? Det jag menar är "sittstående, dvs man sitter ner men har nästan all tyngd i stigbyglarna och stjärten har väldigt lätt kontakt. blir mycket stabilare och mindre skump på hästens rygg.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Kan vara sadeln som inte passar, i min hoppsadel kan jag sitta ner utan problem men i de dressyrsadlar jag provat så var en fullt omöjlig att komma ner i och i den andra så fick man spänna sig lite för att inte skumpa. I min gamla hoppsadel så var det också smått omöjlig att sitta ner, så det skiljer sig så mycket från sadel till sadel vad man passar i.

Men låt henne rida utan stigbyglar och ta bara några övergångar skritt-trav och trava några steg i undertempo, innan in går tillbaka till skritt och börjar om igen. Trav är svårt, snabbt trav är ännu svårare så om hon kan göra övergång skritt-galopp så blir det enklare att följa med i nedsittningen.

Att ha hästen i form är också ngt som är till stor hjälp när man ska sitta ner.

Tack för tipsen! :) Jo, Sadeln kan säkert vara en bidragande faktor då den är utpassad till mig och mina långa ben. Mamma har korta ben.

Det är precis så jag gjort och då har det funkat bäst. Jag bara önskar att hon kunde få känslan med sig när hon har fötterna i stigbyglarna! :p

Hästen har halsförlängare som hjälp när hon rider, så formen hittar hon väldigt bra (halsförlängaren är helt slapp då). Och det är just när hon jobbar i form i kort trav som jag ber henne sitta ner, men ändå börjar hon spänna sig, luta fram och studsa ur. När hon fick en uppgift att rida (slalom mellan täta koner) samtidigt som jag bad henne att sitta ner (då hade hn faktiskt stigbyglar) gick det mycket bättre då hon fokuserade på uppgiften istället för att sitta ner. Tror det sitter i huvet på mamma. :idea:
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

TS jag tror ni ska börja fundera i en annan ända. Jag hade problem med studsande tills jag började inse hur man ska hålla bäckenet och lärde mig slappna av i detsamma. Om man spänner vissa muskler i bäckenet spänner man automatiskt ljumsken och då kvittar det hur mycket man försöker sänka hälen och luta sig bakåt eftersom man skjuter sig själv ur sadeln snett uppåt framåt.

Ja, något måste vi ändra på! :) Hur kom du fram till att du spände bäckenmusklerna? Och ännu mer intressant, hur får man dom att slappna av?
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Men måste hon det då?
Det låter som om hon inte har hittat rytm o känsla och då är det väl mest skonsamt både för henne o hästen att fortsätta med lättridningen. Ur den kan man ju t ex jobba med att rida lätt bara vartannat steg osv. Att bara tvinga sig att sitta ner skapar ju bara spänning och förmodligen en häst som blir ruskigt obekväm att sitta ner på och så är man bara inne i en ond cirkel.

Till saken hör ju att hon vill rida dressyr, och vill kunna sitta bekvämt i traven. Annars hade jag gett upp vid det här laget! :D
Vi borde införskaffa en dressyrsadel, men pengarna finns inte till det just nu. Tror att det skulle underlätta för henne.

Det låter som en jättebra idé. Tack! :) Hon borde ju bli mer kroppsmedveten om hon inte bara rider på takten upp-ner-upp-ner. Upp-ner-ner, låter ju enklare än ner-ner-ner.

Tack och lov är min häst så otroligt snäll och går så mjukt trots att mamma skumpar några steg innan hon antingen återgår till lättridning eller saktar av. Hade läget varit annat han jag inte fortsatt traggla. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Är hon stark kan hon stå? Det jag menar är "sittstående, dvs man sitter ner men har nästan all tyngd i stigbyglarna och stjärten har väldigt lätt kontakt. blir mycket stabilare och mindre skump på hästens rygg.

Jag misstänker att, eftersom hon rider så sällan, så är hon inte tillräckligt stark för det. Och tanken är ju att hon ska hitta svunget i midjan och sitta ner på sittbenen.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Bra film :)
http://www.youtube.com/watch?v=qRVf-NvZUgY

Men kan din mamma rida hästarna i en bra form? Det är både onödigt och skumpigt att sitta på en häst som inte jobbar rätt. Börja med att longera henne på en inspänd häst

Synd att jag sitter på jobbet och inte kan titta på you-tube-klipp nu :o :D

Longering har jag provat med en gång. Dock funkar det bättre om hon styr själv på volten, för hon verkar inte lita på att jag kan kontrollera hästen. :laugh: Kommer inte ihåg om hästen gick inspänd då visserligen, så det är nog värt att testa igen och spänna in denna gång. :)
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Fast under kortare stunder bör det fungera? För nu av texten att utröna så blir hon stjärttung och tappar trycket i stigbyglarna = inget som eftersträvas i dressyr.
När trycket finns i byglarna så blir det automatiskt lättare att hålla om med vaderna, stadig skänkel och klarare signaler med hälen.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Ett tips är att läsa Sally Swifts böcker. Hennes metod på nedsättning är skritt-trav-skritt osv börja sitta ner i övergången till trav och sakta ner när det börjar skumpa. Skumpfria tiden blir länge och längre och tillslut sitter man ett helt pass.
Att longera och nöta in att sitta still är tidsödande och obekvämt för hästen.
Vågar hon inte släppa tyglarna så är det nog att hon håller balansen där.
 
Sv: Hur lär jag mamma sitta ner i traven?

Fast under kortare stunder bör det fungera? För nu av texten att utröna så blir hon stjärttung och tappar trycket i stigbyglarna = inget som eftersträvas i dressyr.
När trycket finns i byglarna så blir det automatiskt lättare att hålla om med vaderna, stadig skänkel och klarare signaler med hälen.

Kan funka. Problemet idag är ju fortfarande att hon tippar framåt och tappar stödet i stigbygeln. Där av vill jag att hon ska lära sig att sitta ner på rumpan, och inte huka sig som hon gör nu. Självklart trampa ner hälarna så hon har tryck i stigbygeln också.
Frågan är ju om hon kommer ur det där att ståsitta sen. För det låter som att det är svårt att inverka med sitsen om man ståsitter jämt? Eller är jag ute och cyklar?
Jag sitter på rumpan (på sittbenen) när jag sitter ner i sadeln. Men å andra sidan är jag hoppryttare, så jag vet inte vad som är rätt när det gäller dressyr.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp