hur långt

Q

quda

Hej när vi rider ut så galloperar vi oftast men jag undrar hur långt man kan gallopera med en 18 åring??

Sv: hur långt

Hej när vi rider ut så galloperar vi oftast men jag undrar hur långt man kan gallopera med en 18 åring??

Det beror ju helt på hästens kondition, allmänhälsa, underlag etc. Du märker nog själv när hästen börjar bli trött. Om hästen är fräsch i övrigt har den nog många år kvar på nacken innan du bör oroa dig för att den är för gammal för att galoppera

Det är ju bra om ni värmer upp hästen INNAN ni galopperar,skritta klättra trava.Sedan beror det på hästens grundkondition och underlaget hur länge och hur fort du kan galoppera.Man kan väl säga att det är bäst att galoppera i lugnt tempo annars ökar skaderisken kopiöst.Galoppera BARA på jämnt underlag med svikt i ABSOLUT inte på grusvävar tex.Hoppas att du kan hitta ngt bra ställe att galoppera på det kan vara det svåraste.Glöm inte att sktitta av ordentligt efteråt.Ha det så kul:bump:

Håller med övriga som skrivit. Att din häst är 18 år behöver du inte se som ngn ålder så länge hästen är frisk och har god kondition. Sen är min personliga åsikt att det inte finns någon anledning att "fläng-galoppera", så länge allt görs under kontrollerade former så går det säkert bra. Det är i regel hastigheten och inte längden som förstör hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur