Hur långt tid innan resultat-mager häst?!

Piffpuffen

Trådstartare
Funderar på hur lång tid man ska räkna innan man rimligen ska se någon skillnad på mager häst.

Jag fick hem min häst väldigt mager och muskelfattig. Efter att vet. konstaterat att det varken är fel på häst eller tänder och vi har tagit träckprov så står hon idag på fri tillgång på stråfoder, plus en "provmatsedel". enligt fodervärden har hon ätit dåligt, vilket hon INTE gjorde när jag hade henne, och inte heller idag. Dock vägrar hon äta betfoder, något hon alltid gjorde innan:confused::crazy:.

Men till frågan, hur långt tid "ska" det ta innan man ska se någon skillnad?

Kan ju hända att man behöver byta kraftfoder eller lägga till något. Men med tanke på att hon har blivit supeerkräsen så vill jag testa detta fodret så länge hon äter det:smirk:

Ska amn kanske till och med ta ett blodprov för att se om han en stor brist av något ämne/mineral/vitamin?

Sv: Hur långt tid innan resultat-mager häst?!

Jag får hem ganska många hästar som är just i dåligt hull och utan muskler. Tycker att man på 2-3 veckor bör kunna se en uppåtgående kurva i allafall.
Jag brukar ge kornkross, betfor, sojamjöl, rapsolja och nästan fri tillgång på hö + att de står på halm. Det brukar som sagt ge relativt snabb återhämtning. Naturligtvis också beroende på hur mycket arbete (om något?) ni kräver av henne under denna tid.

Lycka till!

Hej! Om du besöker en sida som heter Ridskoletjej kan du se en utveckling av en ponny som till en början var i ett bedrövligt skick. Ordentligt med foder, kärlek och tid ger resultat. Lycka till !!

Om stråfodret har BRA värden och hon lägger i sig tillräckligt mycket av det brukar resultat synas tämligen omgående, håller med föregående här, att på 2-3 veckor ser man en tydlig uppåtgående kurva. Men t.ex. mitt nuvarande katastrofhö proteinmässigt sett skulle INTE bygga upp någon häst obereonde mängd. Så det beror på höet.

Att hästen ätit dåligt borta kan t.ex. bero på att den inte gillat grovfodret som serverats där. Hos oss denna vinter finns överhuvudtaget inte hö av super kvalitet, eftersom vår sommar var oerhört avvikande.

Vår arab föll ur i höstas pga sorg:( han slutade nästan äta:( när han väl började äta normalt igen och jag gav 3 kilo lucern och kornkross och fri tillgång på hö så tog det ca 2 månader så var han tillbaka i sommarbeteshull.
Alltså inte fet utan i lagom hull.

Redan efter ett par veckor var det skillnad.

ok vad bra. Jag tycker nämligen att hon redan ser fräschare ut, efter knappt 2 veckor och undrar om det var inbillning:D

Har iåfs kort som jag tog när hon kom hem så jag kan ju ta nya och jämföra.

Jag rider henne några dagar i veckan, bara skritt på lång tygel. Hon är väldigt pigg och positiv + att det är fullblod så hon lär sig supersnabbt:)

Resten av hästarna i stallet är i bra hull (feta:angel:) så det är bra med energi i stråfodret.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 791
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka