Har redan påpekat att alla inte har fysik för eller lust att springa, och att det är helt ok.Du behöver inse att alla har inte exakt samma förutsättningar. Jag behöver antingen gå 100 meter på asfalt eller 75 meter över ett gärde som ligger i träda för att komma åt miltals av grus och skogsvägar. Dessutom behöver min jakthund betydligt längre sträckor i kroppen än vad jag kan erbjuda som löpare. Det finns gott om cyklar som är anpassade för den typen av cykling utan att ta stryk.
Utöver cykel motion promenerar vi visserligen mycket för att jag tycker om det, hunden uppskattar cykling betydligt mycket mer, eller simning, något som vi också gör regelbundet när det är lämplig badtemperatur. Dessutom tränar vi apportering och spår, men samtidigt tycker vi båda att det är grymt kul med trickträning och rallylydnad. Tävlingslydnad intresserar inte mig men det skulle säkert hunden också tycka om med en förare som gillar det. Överlag är min självständiga jakthund mycket intresserad av all sorts träning, men det finns inte en chans att jag skulle kunna gå honom trött.
I mitt fall så saknas helt de där fina gräsklädda kanterna på asfaltvägarna där hundarna kan springa bredvid cykeln på.ett skonsamt sätt som tydligen är vanliga överallt utom där jag bor. Asfaltvägarna här hos mig har djupa diken precis där asfalten slutar, ytterligare en faktor som gör cykling med hund till en nära-döden-eller-åtminstone-olycka-upplevelse.
Grusvägarna är så gropiga att det är svårt att cykla och gira för gropar samtidigt som man har koll på hunden. Felet kanske är att jag är för feg för att cykla med kopplad hund.
Jag har uppenbarligen haft turen att få tag i okomplicerade, mycket kompetenta brukshundar som är skitenkla att hålla nöjda, glada och friska bara genom rejäla promenader.