Hur långt ner ska sidepullen sitta? Gick sämre än när vi rider i grimman(??)

JessicaM

Trådstartare
Jag brukar rida i grimma med min kuse o han lyder jätte bra. Igår provade jag en sidepull som jag hade fått. Det gick inte alls lika bra som med grimma. Jag kanske hade själva nos"remmen" för långt upp eller för långt ner????

Ursäkta dålig kvalitet på bilderna, det va så dimmigt så jag fick ordna dem lite så man förhuvud taget skulle se sidepullet
bild010.jpg

bild009-1.jpg

Kanske ska sätta lite ludd på nosbiten, han kanske tyckte den va för hård?
Hade satt på brodd innan jag red ut men det har han ju haft förut så det känns inte som om han skulle krångla pga det. Tyckte inte han svarade lika bra när jag drog lite i tyglarna som han gör med grimman..

Tips????

Sv: Hur långt ner ska sidepullen sitta? Gick sämre än när vi rider i grimman(??)

jag har mkt liten erfarenhet av dessa. Men hästen jag red med sidepull hade nosgrimman mkt högre upp, ungefär 2-3 fingrar från okbenet, typ som en vanlig nosgrimma, eller grimma. Om den sitter för långt ner sitter den inte bara på den tunna broskdelen av nosryggen utan den kan även blockera näsborrarna. Så om jag vore du skulle jag korta den ett par hål.

Sv: Hur långt ner ska sidepullen sitta? Gick sämre än när vi rider i grimman(??)

AHHAAA Kortar den mkt mer då!!! Såg nämligen en bild på nätet, där de sålde sidepull o hade den på en fejkhäst men själva nosgrejjen satt så långt ner o då tror man ju att den ska sitta så :/

Tusen tack för att du skrev!!!!!

Ingen mer som har erfarenhet av sidepull o hur hästen reagerade????

Jag googlar om hur de ska sitta o jag tycker de sitter så långt ner... HJÄLP någon???

Det finns olika typer av sidepull, och en del ska sitta högt och andra lågt. Min sitter ungefär som en remontnosgrimma, och är ungefär lika hårt spänd.

Jag märker väldig skillnad på om hästen är genomriden eller inte. Med en genomriden och lösgjord häst med framåtbjudning är det ingen skillnad mot att rida på tränsbett.

Är det Tolita i Värmland du bor i? Har ni snö redan?

Ja vi hade snö en liten stund hehe

Om du kikar på min sidepull hur tror du den ska sitta? Lite högre upp? Han är helt underbar i vanlig grimma men svarade inte alls lika bra på sidepullet. Då tänker jag naturligtvis att jag antingen har satt det fel eller att det gör ont vid nosryggen..

Jag redmin varmblodsdam på sidepull och jag hade den betydligt högre än du har din! Och det var samma variant. Hon trivdes inte alls på det om den satt för lågt. Hon tyckte det blev obehagligt vid förhållningar. Så jag hade höjt upp den rejält och testat om det blev någon skillnad. Hur högt har du grimman? Sätt den i samma höjd som den annars :)

Sätt sidepullen ungefär som en engelsk nosgrimma, sen kan du justera efterhand.

Jag rider nästan alltid med sida pull. Skickar här en bild på hur jag har det:

Jag rider nästan alltid med sida pull. Skickar här en bild på hur jag har det:

Nämen guuuud va sööööt :love:

Ska definitivt ta o höja upp den. Annars har jag införskaffat nosludd som matchar hans benskydd (orange) :banana:

MEN: Hur tajt sätter ni käkremmen under??

Nu sket det sig rejält!!!

Såhär såg sidepullen ut idag när jag hade höjt det något:
bild009-2.jpg

bild008.jpg

bild010-1.jpg

* Han va väldigt "pigg", skritta snabbt o det brukar han inte göra, säger emot hela tiden om jag tar tygeltag till det håll vi ska svänga (använder inte tyglarna så mkt men jag vill testa för ibland måste man ju ta tygeltag)
Vill vända hemmåt hela tiden och så hände en sak som aldrig hänt förut!! Han började bocka på vägen hem :eek:

Min häst är väldigt stor men är en riktigt bra barnhäst brukar vi säga, för han är så lugn + att han lyder jätte bra i bara grimma.

HJÄÄÄÄLPP :eek:

Jag tycker att sidostycket sitter lite väl nära ögonen.

Hur hårt ska nosremmen sitta egentligen??? Jag har satt den så att jag får in fingrarna, alltså inte alltför tajt.
Ska den va lösare tro???

Är det ens någon ide att sätta nosludd på eller ska jag skita i allt!! :cool:

Meeeen ärä ingen som har råd till oss :/

Har alltid naft nosgrimman ungefär som du hade den på första bilderna, d.v.s. ganska långt ner. Testa att sätta en rem mellan de övre ringarna så att han inte får sidepullen i ögat, brukar vara ett vanligt problem..

Jag har den hängandes ganska långt ner men min sitter väldigt löst så när jag tar i tyglarna åker den upp och hamnar ungefär där jag har grimman i vanliga fall. Jag har fått höra att den sitter för löst samt för högt upp men min häst trivs med den på det sättet. Sätter jag den som man ”ska” så går det inte att rida.
Eftersom hästen går att rida i vanlig grimma borde det gå att få till det med sidepull som är väldigt lik men lite stadigare. Prova olika höjder på den och testa även med att spänna den olika hårt runt nosen. Tänk dock på att inte ha den för långt ner för då lägger du trycket på näsbenet eller nedanför det och det vet alla som någon gång slagit i näsan hur ont det gör :crazy:.

Får ursäkta mig o min okunskap men vart ungefär sitter själva nosbenet??, jag trodde det satt längs (nästan) hela vägen upp. Vart ska man inte sätta den där det stryper andningen så att säga??

Rita gärna på bild 2 där man ser bäst, så jag fattar hahaha.

Iaf där jag hade den nu blev han VILD av och min häst är allt från vild så jag blev så paff när han bockade på hemvägen...

Man får inte länka till andra forum - men sök på ex vis "instruction sidepull" m m så hittar du bra instruktioner på både placering och hur ett sidpull verkar.
Sök också på ex vis "tygeltag + sidepull". Då hittar du en del om hur du INTE ska göra också :)
Du hittar också jättemycket här på Buke.
Jag skulle tippa att "rätt" läge är ungefär mitt emellan de du testat. Om du brukar rida med grimma så var noga med att "tänka samma" så att grunden blir ledande tygeltag. Att du "föser" istället för att "dra". Kristallklar förklaring - INTE. Men googla så hittar du. Jag skulle höra med western-folket också.

Men jag har sett folk länka till andra trådar (inom buke). Eller menar du att jag ska söka på google? Fattade inte riktigt :D

Med grimman rider jag som om jag rider med bett, men eftersom jag rider western så rider jag på långa tyglar förutom vid fortare trav o galopp..

Aaaa jag får nog kolla upp detta med HUR man egentligen använder ett sidepull, jag trodde man gjorde samma sak!!

Men om det är någon som vill lägga upp en bild på HUR den SKA sitta o vad man ska o inte ska skrivit på barnspråk så att man fattar hahahaha så får ni hemskt gärna göra det ;)

Men jag har sett folk länka till andra trådar (inom buke). Eller menar du att jag ska söka på google? Fattade inte riktigt :D
..// Aaaa jag får nog kolla upp detta med HUR man egentligen använder ett sidepull, jag trodde man gjorde samma sak!!

Jag skrev nog "andra forum" (vilket står i reglerna) och med det menade jag inte inom Buke.

För sökning: Sök exempelvis på "correct bitless bridle sidepull" (Google bilder) så hittar du.

Inte min mening att använda barnspråk :o. Visste inte hur jag skulle förklara skillnaden eftersom du inte skrivit att du rider western.... Min tanke var annars att om man hittar en bra beskrivning av funktionen så blir placeringen enklare att få till med just den typen/fabrikatet man själv har. Det finns ju ganska många modeller och därför är det svårt att bara se bilder. Tycker iaf jag... :)

Jag skickar PM med några länkar lite senare.............

Jag skrev nog "andra forum" (vilket står i reglerna) och med det menade jag inte inom Buke.

För sökning: Sök exempelvis på "correct bitless bridle sidepull" (Google bilder) så hittar du.

Inte min mening att använda barnspråk :o. Visste inte hur jag skulle förklara skillnaden eftersom du inte skrivit att du rider western.... Min tanke var annars att om man hittar en bra beskrivning av funktionen så blir placeringen enklare att få till med just den typen/fabrikatet man själv har. Det finns ju ganska många modeller och därför är det svårt att bara se bilder. Tycker iaf jag... :)

Jag skickar PM med några länkar lite senare.............

Nej nej nu missförstod du, det är BRA att skriva på barnspråk när man (jag) inte fattar hahaha :laugh:

Men, en fråga.
Fungerar jättebra i grimma skriver du, men inte i sidepull.
Hur länge har du ridit i grimman eg.?
En del hästar "kommer på" att de inte behöver vara lika känsliga efter några gånger på bettlöst alternativ som sidepull/bettlöst...
brister i grundutbildningen skapar okänslighet när det inte är så obekvämt att vara olydig längre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 688
Senast: Milosari
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama