Hur långt kan man transportera en nyköpt häst?

JessicaM

Trådstartare
Undrar lite om avståndet när man ska köpa häst. Hur långt kan man åka för att köpa häst och sedan transportera denne hem.

Vad tycker ni är max transportsträcka för en häst?

:bump::banana:

Sv: Hur långt kan man transportera en nyköpt häst?

Hade jag åkt längre än 60-70 mil hade jag nog stannat och övernattat någonstans.

Jag körde 60 mil enkel väg när jag hämtade nyaste inköpet. Resan med transport hem tog ca 7 timmar.
* Tänk på att stanna och pausa, se till att ha möjlighet att erbjuda dricksvatten samt ha med hö.
* Räkna med att det tar längre tid än man tänker sig att dra släp långa sträckor med pauser.
* Var gärna ett par stycken i bilen- dels om det händer nått men också för att kunna byta förare ibland- det är jobbigt att köra bil i 7 timmar!!

/Migo
som körde 120 mil i ett sträck när jag åkte och tittade på honom...

Vet inte vad jag tycker är max. Det längsta jag åkt för att köpa en häst är ca40mil och det verkade inte alls påverka den lilla damen särskilt mycket, trots att hon bara åkt transport en gång tidigare. Fast för både våran och hästens bekvämlighet hade vi hyrt en B-korts lastbil. Väldigt bekvämt att slippa dra släp, speciellt då det var i slutet av januari med snö, is och kyla...

Tja, man köper ju hästar från både tyskland och usa...

Under förutsättning att man själv orkar köra så säger jag 12 timmar innan det är dags att stanna och natta (14-16 om man ändå snart är hemma) det berorju mer på tid än sträcka. Stanna inte för ofta, det fyller ingen funktion och det stressar bara hästen, när du stannar vill hästen ut, men glöm ändå inte vatten! Eventuellt kan du även erbjuda hö det är en smaksak, se till att det är bra luft i släpet eller skicka hästen med transportfirma...

//Irishdraft som jobbat som hästskötare där chefen glatt plockat hem andras nyinköpta hästar Italien-Irland (två övernattningar) och där unghästarna fått lov att åka till Spanien (fyra övernattningar) fastän de bara varit på den lokala fälttävlansbanan en timme bort innan...

jo, det gör de... Transprtfirmor tror jag kan köra längre, beroende på hurdant lastutrymet ser ut...

Jag anser att tiden avgör, inte sträckan. Jag tror inte hästen bryr sig särskillt mycket om hur långt den åker, men däremot hur länge den åker.. Och är det dåligt väglag osv tycker jag att man ska försöka köra lite kortare tid, eftersom det påfrestar mer då för hästen än på ett bra väglag. Fast det ska tilläggas att det bara är min teori ;)

Det kanske beror på hur man tolkar reglerna.
1.Tillräckligt med strö på golvet -det är enkelt i en transport
2.Medförda fodret ska räcka under hela transporten -det är enkelt i en transport
3.Möjlighet att inspektera hästarna -det är enkelt i en transport
4.Bra ventialtion -lite si och så, det beror ju på transport och vad man gör av det.
5.Rörliga skiljeväggar att dela in lastutrymmet med -det är enkelt i en transport
6.Transportfordonet ska kunna anslutas till vattenledning. Jag har personligen inte sett en lastbil som uppfyller det villkoret bättre än en transport. Så hur ska man tolka det?

I sådan fall är det minst 14 timmar sedan 1 timme vila och sen 14 timmar igen. eller 14 +2 timmar i undantagsfall.

Men... jag har ju inte studerat rådande rättspraxis så jag vet inte hur dom dömmer...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar :bow:

Ska hästen ut när man stannar för paus? Dum fråga kanske men det kan man väl inte göra vart som helst??

Håller med dig till fullo.

Och till Jessica, jag skulle råda dig att ha kvar hästen i transporten när du tar en paus, möjligtvis under en timmes paus kan du ta ut hästen och låta den sträcka på benen, om du nu inte står mitt på motorvägen förstås, men det säger väl sig självt. Ska du åka långt, kolla upp bekantas bekanta med gård el dyl på vägen om du känner att du behöver en längre paus. Men oftast tycker jag faktiskt att hästarna åker bäst genom att stå kvar inne i transporten.

//Qwerty, som jobbar hos chefen som åker runt hela jorden med våra hästar

Travhästar gör dagligen resor på 5-6 timmar för att sedan utföra en maxprestation, vila ett par timmar och göra samma resa hem igen. När det börjar bli längre än så får de oftast övernatta natten innan start. Jag har i jobbet som längst åkt 14 timmar i sträck med tävlingshästar, nattat över, startat (V75) och natten efter start åkt 14 timmar hem igen. Förmodligen hade vi dock i vanliga fall stannat till morgonen efter men p g a värmen (sommartid) så ville transportören hellre köra på natten för hästarnas skull.

Hästar klarar långa resor bra under förutsättning att de är lugna i transporten och naturligtvis får mat och framförallt vatten. Problem kan det bli när/om hästen är väldigt stressad eller inte dricker ordentligt. Jag skulle inte tveka att åka 10-12 timmar om jag hittat en häst jag verkligen vill ha. Är det dessutom "bara" för att hämta hem den så har den ju goda möjligheter att återhämta sig och ta det lugnt några dagar efter resan.

Senast ändrad:

Jag körde hem min unghäst ca 70 mil när vi köpt honom men stannade säkert 15 ggr på vägen och gav vatten, fyllde på hö osv. Tog 10 timmar så det var ju inte shysst mot hästen egentligen men vi hade inget annat val.

jo, det gör de... Transprtfirmor tror jag kan köra längre, beroende på hurdant lastutrymet ser ut...

Transport firmor får inte heller köra längre, eftersom chauffören oxå har en 8 timmars gräns, o måste därefter ha 11 timmars vila

Transport firmor får inte heller köra längre, eftersom chauffören oxå har en 8 timmars gräns, o måste därefter ha 11 timmars vila

som får minskas till nio timmar tre gånger på en vecka......

Nu har jag visserligen inte ens körkort själv (än :p ) men min regel brukar vara att är det över 5-6 timmar med transport så lejer jag hellre transportfirma än försöker fixa skjuts med vanlig transport. Även om transportfirma kostar multum.
Lite beroende på häst, en häst var det gränsfall att man orkade åka med över 2 timmar, andra väldigt coola att åka med kanske jag skulle kunna sträcka mig lite längre innan jag lejer över jobbet till transportfirma (om jag får tag på någon som orkar köra vill säga :angel: ).
Har själv aldrig köpt häst längre bort än ca 45 mil.

Lite OT kanske men man kan ju fundera på hur många av dem som följer den regeln... 14-timmars resan jag skrev om tidigare i tråden gick non stop förutom pålastning av hästar på 3 ställen längs vägen. Samma chaufför hela vägen och även på hemresan. Stor välkänd transportfirma med gott rykte...

Bara en stilla undran

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 308
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 069
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 708
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama