Hur långt kan det vara kvar ?

Mynta2

Trådstartare
Hittekatten är ju dräktig. I går kände jag småsparkar när jag höll handen på hennes mage. Hur långt gången kan hon vara då om man känner fosterrörelser ? Jag kände det flera gånger. eller det kanske man inte kan säga ? Har aldrig kännt det förut och då har jag kännt flera gånger och på samma sätt.

Sv: Hur långt kan det vara kvar ?

5-6 veckor kanske, minns faktiskt inte exakt... Först är det bara som små dirranden man kan känna, som en liten fladdrande fågelvinge eller fjäril. :) Lätt att blanda ihop med tarmkurr om man inte är van hur det känns... Mot slutet blir det riktiga sparkar och man kan se magen röra sig. :)

Så glad kissen fått ett hem hos dig och kan föda sina ungar i trygghet! :bow: Tänk om stackaren fått varit kvar ute, sjuk och undernärd...

Ok, tack för svaret. Det känns lite som små elstötar ;)...Så ev är det ett tag kvar.

Fosterrörelser brukar oftast kunna kännas från 45-50 dagar och katter går i allmänhet dräktiga i 65 dagar. Som föregående skrev är det inte så lätt att känna fosterrörelserna i början om man inte är väldigt observant, så därför är det kanske troligast att din hona har hunnit en bra bit in i dräktigheten och att du kanske har förlossning att vänta inom typ tio dagar.

Spännande! Och, jag håller med Sotis om vilken tur lilla kissan haft som fått komma till dig och slipper föda sina bebisar ute helt själv.

Tack så mycket för svaret. Ja, hon kanske får bebisar inom kort då. Hoppas det blir 1-2 st och max 4. 1 Unge har vi redan fixat hem åt, trots dom inte ens är födda ;).

Förstår att du inte vill ha många ungar med tanke på att det är svårt fixa hem till dem. Men hoppas ändå det blir minst två, eftersom kissungar behöver syskon när de växer upp för att bli gosiga och sociala. De är typ flockdjur så länge de är ungar.

Katter har ju rykte om sig att vara "lömska och oberäkneliga". Vi som älskar katter håller ju inte med om det, men ingen rök utan eld.

En förklaring till katters "lömska" beteende är att förr sparade man oftast bara en unge ur kullen och avlivade syskonen, vilket fick till följd att de blev knepiga och otrygga som vuxna. Den ensamma ungen lämnades när mamman gick på jakt, den hade ingen att busa med osv... Man tog dem också ofta från mamman allldeles för tidigt, sex veckor oftast mot det numera gängse tolv. Hur det här stämmer vet jag inte, men håller det för troligt.

Så om det blir två ungar eller ännu fler, var glad åt det! :) 3-4 tycker jag är lagom kullstorlek, många nog för att bli en "riktig kull" men inte fler än man kan ordna hem och mamman har tid med och mat åt dem alla.

Bästa tecknet att det snart är dags att föda är när magen ändrar form. :) Många katter får också underlig ställning på bakbenen och har svårt att gå normalt.

Spännande med dina bebbar! Håller tummarna de kommer snart! :)

Inget än i alla fall..men herregud vat fet hon blivit. På alla håll och kanter ;)..Fast nu ser jag sparkarna utan att ens känna. Om man gör en preliminär räkning av dräktigheten och antar hon nyss blivit dräktig då jag hittade henne...och detta var på långfredagen, så blir det ju 9 veckor den 16/6...Så då skulle hon alltså vara i vecka 6 nu...så då borde ungarna komma nästa vecka och senast veckan därefter va ? eller kan hon kanske vara i vecka 7 i och med att jag ser så tydligt när ungarna sparkar ?

Om hon är i vecka 6 nu, så kan ju inte ungarna komma nästa vecka? Hur tänke rdu nu? En katt är dräktig i 9 v lite drygt.

Jag skrev fel ;)..Vecka 7 ska det vara :D

För jag hittade henne på långfredagen vecka 15, räknat därifrån blir det 9 veckor den 16/6 (för att vara petig)

Då är jag med, blev lite orolig där :D. Kommer dom nästa vecka är det nog kört, däremot veckan efter. Före dag 60 är det inte ofta dom klarar sig. Det sista som utvecklas på kattungar är lungor och andra inre organ, så dom är oftast inte klara inombords före dag 60.

Men hu, skräms inte. Hon ser ju sprickfärdig ut..Fast å andra sidan, jag utgår bara från långfredagen...troligen blev hon dräktig tidigare. I villken vecka kan man ana att katten ev kan vara dräktig ? För jag vet att jag efter ca 2 veckor misstänkte: endera hetsätningsmage...eller att KANSKE hon var dräktig. Men dräktigheten slog jag snabbt bort eftersom det var så diffust. Tyckte mest att magen blivit lite fastare..inte tjock, bara lite hårdare än normalt. Som en liten *kula*.

Vet man inte parningsdatum så är det omöjligt att säga. Dom brukar få röda tuttar vid 3 v, det brukar vara rätt säkert. Men inte 100%, vissa är tidigare.

Är man inte hemma konstant, så få rman nog hålla koll på magen t.ex. Sista dagarna brukar den "ramla ner" och hamna mer under. Det är ett tecken på stundande förlossning. Vissa tempar sina honor, när det är 1 dygn kvar (lite drygt) så junker tempen ofta 1 grad. Ser man slemproppen så är ju det ett tecken, men det kan tydligen dröja ett par dagar efter innan ungarna kommer.

Yoga var extremt rastlös sista natten, upp och ner i sängen. Jag fattade förstås ingenting, men dagen efter kom ungarna. Och hon fick inte min hjälp för att jag sov. Men det gick ju bra ändå.

Hmm, svårt det här ;). Fast jag såg knappt hennes tuttar den första veckan, kanske inte andra heller. Så antagligen räknar jag hyffsat rätt :). Skulle tro de skiftade färg vecka 3..Ja, men då kanske allt stämmer (i min fantasi...att det ska vara så ;)

Nä, men jag siktar nog in mig på nästa och nästkommande vecka tror jag. Förövrigt sover hon hemskt mycket och tungt nuförtiden. Ligger utfläkt som en hund för det mesta samt ramlar i hop lite här och där och vilar sig..På de mest konstiga ställena med. Typ bara där hon står. Kanske är lite jobbigt å vara gravid ;)

Det vore ju onekligen bra om man fick vara med vid födseln eftersom hon är så ung.

Var lika spänd som du när våran lilla tjej skulle bli mamma. Hon var smällfet och väldigt sällskaplig. Kände hennes bäbisars sparkar tydligt ca 2-3 v innan. Tittade på alla tecken man läst här om magen som skulle trilla ner, vattnet som skulle gå och att hon gick kobent.. Såg inga av tecknena, men förra onsmorgonen när jag vaknade låg det tre små knyten i min sons säng:p Gick ner och fixade barnen för skolan, sen när jag gick upp hade det kommit än liten till. Synd att man inte fick va med och se födslarna, men jag är glad att allt avlöpte väl. Fick klippa av tre av navelsträngarna:crazy: Hon är en toppenmamma, och dom små knyterna är jättefina och växer bra:bump:
Lycka till med din "mamma" och hoppas allt går jättebra:bow:

Jag var med när syrrans katt födde..i hennes säng ;). Det var intressant.

Blev din katt en tröttis innan. Min bara sover och sover...och när hon inte sover så går hon typ 3 meter och ramlar i hop och vilar. Och när hon sover så sover hon TUNGT...helt utslagen...

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 897
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 153
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama