Hur långt in i grav jobbade ni?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Om man har en helt "normal" graviditet helt utan problem osv, hur längejobbar man då? Har man någon gräns på att "2 veckor innan BF är man hemma oavsett" ?
Har inte hört om någon som är på jobbet och ropar att "Oj, nu gick vattnet här - hörni, jag drar till förlossningen. täcker ni för mig?!"

Just nu är jag i v 8 och så glad att jag just nu har semester för jag ligger mest vågrätt här hemma för at inte må så illa. Hur gör folk som jobbar? Biter ihop och har en kräkspåse med sig eller?? Jag hoppas att detta har lagt sig tills jag börjar jobba igen.

I nuläget har jag BF i slutet på mars om allt går bra så jag fantiserar om att jag kanske bara jobbar tom december..... kanske jan också...

Hur länge jobbade ni? Berodde det på problem eler bara att det vart allmänt otympligt ;) ?

Sv: Hur långt in i grav jobbade ni?

Är grundskollärare så jag jobbade t o m att jag fick sommarlov dvs den 20 juni beräknad födsel var 17 juli men Isak bestämde sig att vänta med att dyka upp till den 31 juli.

Hade kunnat jobba längre även om det varit jobbigt MEN alternativet om jag inte hade haft sommarlov hade varit att ta av föräldrapenningen dvs börja använda dagar som jag vill ha kvar till Isak så det hade jag aldrig gjort.

Sjukskriven hade jag knappast blivit och havandeskapspenning får man inte som grundskollärare dvs det var tur jag hade sommarlov!

Javan

Jag jobbade till v.36? tror jag det var. Sen gick jag på HP.
Jag fick HP för att mitt jobb var för krävande.

Jag jobbade fram till 60 dagar innan beräknad bf sedan gick jag på HP. Jobbar inom äldreomsorgen och det är rätt jobbigt mot slutet.

Kräktes konstant i början och det var ungefär som du skrev, bet ihop och gick aldrig in i ett rum utan att ta reda på vart närmsta spyvänliga ställe fanns. Har kräkts på de mest märkliga platsen;). Kan dock inte rekommendera från hästryggen i motvind, blir så mycket klafs på stackars pållen då:D.

Jag jobbade tom v. 36. Är frukt & grönt ansvarig i en ICA butik. 0-250 lyft per dag. Vikten är mellan 0-25 kilo cirkus.
Det var tungt på slutet, men aldrig så jag inte klarade av det.

Jag planerade att jobba tills en vecka före BF. Dels så har jag ett fysiskt lätt jobb (kontor) och jag har bra flexmöjligheter och möjligheter att påverka antal möten osv själv. Dels tyckte jag att jag inte ville "slösa" föräldradagar innan barnet kommit. Ett par veckor före BF bokades dock snitt (pga att barnet låg i säte) och jag tänkte mig faktiskt jobba tills dagen före snittet (kändes mest som att jag måste eftersom jag hade en vikarie att lära upp och saker som måste avslutas), men min BM sa stopp och jag gick hem tre dagar före snittet.

Med "facit" i hand: om jag skulle vara gravid igen kommer jag inte jobba tills en vecka före. Minst 2, troligen 3 veckor innan kommer jag att gå hem. Stressläget som uppstod blir i och för sig troligen detsamma bara förskjutet några veckor i tiden (avsluta saker och lära upp vikarie måste ju göras då istället), men jag skulle ändå ha några veckor hemma att bara vila och "landa" före barnet kommer.

Dock; det GICK ju bra för mig. Jag klarade att sköta mitt jobb till slutet. Men det var ganska jobbigt.

Emil föddes en månad innan bf. Jag hann vara ledig 2 veckor innan han kom. Trodde ju det var gott om tid, första barnet kommer ju nästan aldrig för tidigt ;)

Hade ett mkt fysiskt krävande och tungt jobb men det var inga större bekymmer faktiskt.

Jag är också i vecka 8 :) Vad kul, då ska jag följa dig här :D
Mår dock inte alls mer illa än att jag känner mig svag på mornarna "nästan illamående" samt är lite väl känslig på vissa lukter.

Jobbar som personlig assistent och fick HP 2 månader före beräknat BF och slutade då. Hade en helt komplikationsfri graviditet och hade jag inte fått HP så hade jag fortsatt jag jobba så länge jag hade klarar det & det hade nog gått bra ända tills det var dax tror jag.

Detta var förra gravven, nu är jag fortfarande föräldraledig & kommer inte att hinna börja jobba igen då jag har BF om 7 veckor.

Jag var sjukskriven 50% mellan v. 14-18 (foglossningar) och gick på 100% HP i v. 26 eller om de var i v. 28

Jag har också funderat på detta. Har en helt komplikationsfri graviditet och mår än så länge hur bra som helst. Jobbar på resebyrå, alltså inget påfrestande jobb - möjligtvis stressigt psykiskt om det kör igång som det brukar på hösten. Nu är det dölugnt så man vet ju aldrig. Har BF 11 november och jag tänker nånstans att 2 veckor före går jag hem och börjar ta ut föräldrapenning. Men vi får väl se. Blir det stressigt går jag nog ned i tid före, hoppas jag klarar mig dock. Vill inte slösa på dagarna! Samtidigt har jag hört fler rekommendera 3 veckor bara för att strosa runt hemma, varva ned, hinna tänka och förbereda sig.

Jag jobbade till tre veckor före BF. För mig föll det sig naturligt eftersom jag jobbade fram till julledigheten.

Första två månaderna var mycket jobbigare än de sista två. Men att planera in ledighet två veckor innan bf låter vettigt. Och bf är ju ändå inte säkrare än +- 2 veckor.

Jag har också funderat på detta. Har en helt komplikationsfri graviditet och mår än så länge hur bra som helst. Jobbar på resebyrå, alltså inget påfrestande jobb - möjligtvis stressigt psykiskt om det kör igång som det brukar på hösten. Nu är det dölugnt så man vet ju aldrig. Har BF 11 november och jag tänker nånstans att 2 veckor före går jag hem och börjar ta ut föräldrapenning. Men vi får väl se. Blir det stressigt går jag nog ned i tid före, hoppas jag klarar mig dock. Vill inte slösa på dagarna! Samtidigt har jag hört fler rekommendera 3 veckor bara för att strosa runt hemma, varva ned, hinna tänka och förbereda sig.

HP tar inte på FP dagarna.

Jag jobbade fram till 1 månad innan då jag blev sjukskriven. Jag har ett rätt så rörligt jobb och den sista dagen jag jobbade hade jag SD i 1 dygn av ansträgning. Sen var jag hemma och vilade. Jag hade jättemycket SD direkt jag rörde på mig. Ändå gick jag bara upp 8 kg och blev inte alls stor :crazy:

Här i Finland är det så att man MÅSTE börja ta ut mammaledighet 30 dygn före BF. Så för min del börjar den på måndag, 18.8. Men jag har dessutom sparat semesterdagar så jag har varit ledig både förra veckan och denna. Jag slutade alltså jobba 6 v före BF, skolade in min vikarie sista veckan jag var på jobb.

Jag har ett rörligt jobb, speciellt sommartid (rådgivare inom jordbrukssektorn), och det blev tungt på slutet. Jag har foglossning, dessutom mycket SD när jag anstränger mig. Så hade jag inte haft semester skulle jag nog försökt bli sjukskriven.

Nu har jag haft gott om tid att förbereda allt, känns skönt!
Rekommenderar att spara semester/kompdagar och vara ledig minst 3-4 veckor före, om man har en komplikationsfri graviditet.

Har funderat lite på hur arbetsgivaren resonerar med såna som jobbar ända fram till BF, tänk om bebin kommer 2-3 veckor för tidigt?:confused: Då blir det ju ett glapp innan man får tag på en vikarie? Om det inte är ett jobb där alla kan täcka upp för varandra förstås, men lite knepigt måste det ju bli ändå.

Det tycker jag låter som en bra plan!

Jag jobbade till och med v38 (har kontorsjobb) och hade nog tyckt det var ganska lagom med 2 veckor hemma. Nu blev det tyvärr 4 eftersom bebis ville vänta lite. 4 veckor var alldeles för länge, höll på dö av tristess och väntan! Svårt det där eftersom man inte vet datumet...

Jag väntar nu barn nr 2 (i början av april), hur gör man då inför BF, om man går hem så måste det äldre barnet gå ner till minimitiden på dagis eller? Då blir det ju inte så mycket av vilande?

Hur har ni andra gjort som väntar tvåan och har ettan på dagis?

Jag hade tänkt jobba fram till 2v före BF men det blev väldigt mycket tjafs och bråk med cheferna mot slutet. Mådde inte bra av att behöva stå ut med det. Fö helt komplikationsfri graviditet. Hade BF 8 juli men slutade jobba redan siste maj. Guuud vad skönt det var! Fast det hade inte varit lika roligt om BF varit under vintern. Nu kunde jag njuta av värmen och fixa i trädgården

HP tar inte på FP dagarna.

Det är väl inte alla som kan få HP? Jag jobbar på kontor och skulle nog kunna jobba ända fram till BF, men tänkte sluta två veckor innan. Det är väl bara om man har fysiskt ansträngande jobb som man får HP?

*Kollade på försäkringskassans hemsida* HP får man om man som jag skrev har fysiskt ansträngande jobb och det inte går att bli omplacerad, samt om man jobbar med något olämpligt (kemikalier?, röntgen?). De sista 10 dagarna före BF får man inte HP då måste man ta av föräldrapenningen.

Jag vet inte om jag tar semester eller föräldradagar de sista två veckorna före BF - har inte bestämt mig. Måste räkna på antal dagar, semester, pengar och annat.

De där kräkveckorna var riktigt jobbiga. Jag jobbar på kontor och hade mycket riktigt med mig kräkpåse på jobbet. Dessutom åt jag nästan ständigt på något som äpple, riskaka eller annat för att stoppa illamåendet. Sen fick jag en rejäl järnbrist så jag satt och somnade i kontorstolen flera gånger om dagen. Men man får ju inte sjukskriva sig för sånt. Det är inte kul för jag hade dåligt samvete för min arbetsgivare för jag presterade långt ifrån vad jag borde i runt 6 veckor.

Jag har BF i mitten av december och jag har inte tagit ut någon semester alls i sommar, utan tänkte vara hemma i 4 veckor innan BF. Jag har inte något fysiskt jobb och nu mår jag bara fint, men jag tror att det kan vara skönt att inte behöva vara här den sista månaden då man känner sig kanske trött.

Jag jobbade till drygt v.41 tror jag det var. Hann vara hemma en vardag, sen gick vattnet och tre dagars pinvärkar satte igång. Gick över 17 dagar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är resan bokad och ingen återvändo finns... :eek::):D:eek: Den 28 oktober åker vi till Thailand i två veckor (phuket) för att...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama