Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HP tar inte på FP dagarna.
Sedan gick jag 15 dagar över tiden så jag vart hemma i 4 veckor innan och det var pest. I och försig var det pest att jobba också eftersom jag mådde så otroligt dåligt sista 2 månaderna.
Det är väl inte alla som kan få HP? Jag jobbar på kontor och skulle nog kunna jobba ända fram till BF, men tänkte sluta två veckor innan. Det är väl bara om man har fysiskt ansträngande jobb som man får HP?
*Kollade på försäkringskassans hemsida* HP får man om man som jag skrev har fysiskt ansträngande jobb och det inte går att bli omplacerad, samt om man jobbar med något olämpligt (kemikalier?, röntgen?). De sista 10 dagarna före BF får man inte HP då måste man ta av föräldrapenningen.
Jag vet inte om jag tar semester eller föräldradagar de sista två veckorna före BF - har inte bestämt mig. Måste räkna på antal dagar, semester, pengar och annat.
Men det går ju inte att jämföra semester och graviditetsväntan, det är ju bara dumt! Är ju himla svårt att åka iväg på normala semesteraktiviteter som ridkurser med gigantomage Eller dra på spontanresa när man inte vet när vattnet går. Dessutom är ingen man känner hemma för alla är på sina jobb dagtid.
Det vet jag mycket väl, gick på HP redan i v. 28 (tror jag det var) och hade väl en närmare 90 dagar mot de normala 60 dagarna.
Det finns andra saker man kan vara på FK att få ut HP, genom att gå genom arbetsmiljöverket. Som b.la. säger att det skall finnas ett vilorum där den gravida arbetstagaren ska kunna lägga sig ner och vila.
Jag tog inte ut FP först Rasmus var 1 vecka gammal. Jag tog ut 2 veckor semester mellan min HP och FP (Han kom i v. 39+1)