Hur långt in i grav jobbade ni?

Sv: Hur långt in i grav jobbade ni?

Jag jobbade in i det sista.

Födde på tisdagen den 1:a april V39+1 klockan 00.42

jobbade heltid fram till fredagen den 28:e.

Jag mådde bra och var jättepigg i slutet av min graviditet, så därför valde jag att gå hem så pass sent.

*kl*
Jag har BF den 10 oktober och planerar att jobba september ut (kontorsjobb). Förra graviditeten pluggade jag. Skrev sista tentan 12 december och hade BF 19:e.

HP tar inte på FP dagarna.

Jag ska nog bli redigt dålig för att bli beviljad HP då jobbet är fysiskt noll anstängande. Har hört från kollegor på resebyråer att det varit i princip omöjligt att bli sjukskriven eller beviljad HP. Min förra chef kunde inte sitta ned o jobba (nådde inte fram till tangentbordet) och kunde bara skriva pekfingervals pga hennes prinskorvar till fingrar. Till sist gav hon sig och gick hem med FP för hon blev less på att stå vid ett lågt skrivbord.

Jag har ett stillasittande kontorsjobb och jobbade till och med fullgångna 38 veckor, födde barn i v41+3. Det hade inte varit några problem för mig att jobba två veckor till inser jag såhär i efterhand. Jag höll på att gå under av tristess och ensamhet hemma men BM hade tjatat så om att jag skulle vara hemma så jag vågade inte annat. Inte av hälsoskäl alltså, utan för att "det är bra, och bebis kan komma redan i v37". Pytt, jag kom tio dar efter beräknat datum, sambon likaså och barnet ville vara som vi.

KL

Jag jobbade till 2 veckor innan BF. Men hade HP på halvtid de sista 10 veckorna Pga "farligt" och ansträngande jobb.

Sedan gick jag 15 dagar över tiden så jag vart hemma i 4 veckor innan och det var pest. I och försig var det pest att jobba också eftersom jag mådde så otroligt dåligt sista 2 månaderna.

Hade däremot inga problem tidigare i grav.

Sedan gick jag 15 dagar över tiden så jag vart hemma i 4 veckor innan och det var pest. I och försig var det pest att jobba också eftersom jag mådde så otroligt dåligt sista 2 månaderna.

Det är klart att tiden blir lite lång, speciellt för mig som varken kan lyfta tungt eller gå i trappor eller gå mycket överhuvudtaget pga foglossningen.

Men å andra sidan är det inte hållbart heller att jobba 8 timmar och sedan vara tvungen att ligga ner med kudde mellan knäna resten av kvällen för att man har så j-a ont:devil:.
Då föredrar jag att ha det som nu, jag går ut och pysslar med hästarna korta stunder, är sen inne och vilar en stund, går ut igen o.s.v. Nu är det ju OS på tv dessutom!:D

Lite märkligt dock att så många klagar över hur tråkigt det är att gå hemma 2-4 veckor vid normal graviditet. Tycker ni att det är lika tråkigt att ha semester 4-5 veckor? Jobbar ni året runt annars?:confused:

Det är väl inte alla som kan få HP? Jag jobbar på kontor och skulle nog kunna jobba ända fram till BF, men tänkte sluta två veckor innan. Det är väl bara om man har fysiskt ansträngande jobb som man får HP?

*Kollade på försäkringskassans hemsida* HP får man om man som jag skrev har fysiskt ansträngande jobb och det inte går att bli omplacerad, samt om man jobbar med något olämpligt (kemikalier?, röntgen?). De sista 10 dagarna före BF får man inte HP då måste man ta av föräldrapenningen.

Jag vet inte om jag tar semester eller föräldradagar de sista två veckorna före BF - har inte bestämt mig. Måste räkna på antal dagar, semester, pengar och annat.

Det vet jag mycket väl, gick på HP redan i v. 28 (tror jag det var) och hade väl en närmare 90 dagar mot de normala 60 dagarna.
Det finns andra saker man kan vara på FK att få ut HP, genom att gå genom arbetsmiljöverket. Som b.la. säger att det skall finnas ett vilorum där den gravida arbetstagaren ska kunna lägga sig ner och vila.

Jag tog inte ut FP först Rasmus var 1 vecka gammal. Jag tog ut 2 veckor semester mellan min HP och FP (Han kom i v. 39+1)

Men det går ju inte att jämföra semester och graviditetsväntan, det är ju bara dumt! Är ju himla svårt att åka iväg på normala semesteraktiviteter som ridkurser med gigantomage :angel: Eller dra på spontanresa när man inte vet när vattnet går. Dessutom är ingen man känner hemma för alla är på sina jobb dagtid.

Men det går ju inte att jämföra semester och graviditetsväntan, det är ju bara dumt! Är ju himla svårt att åka iväg på normala semesteraktiviteter som ridkurser med gigantomage :angel: Eller dra på spontanresa när man inte vet när vattnet går. Dessutom är ingen man känner hemma för alla är på sina jobb dagtid.

Precis!

Dessutom går man ju och längtar efter bebisen och då går tiden oerhört långsamt. Jag var hemma från mitten av januari till i början av februari då dottern föddes - inte särskilt rolig årstid... Alla prylar var redan köpta, sängen redan bäddad.

Dessutom hade jag min identitet mycket i jobbet och att "förlora" den kändes tufft. Numera ser jag det annorlunda, men så var det då...

Oerfaren som man är tror man ju att förlossningen kan komma igång helt plötsligt och då ville man vara hemma (min förlossning startade med enbart lätta verkar, så det hade ju inte varit särskilt svårt att hinna hem... :) ). Men det visste jag ju inte då!

Jag minns ändå en mysig dag - jag åkte själv in och gick på Nordiska muséet i Stockholm där de hade en trevlig utställning. Åt sen lunch där. Hade varit roligare att dela det med någon dock!

Jag jobbade till 3 veckor före hon var beräknad att komma. Sen kom hon dagen efter BF-datum så det blev just 3 veckor också, (kunde ha blivit 5 ju)

Jag hade orkat jobba halvtid fram till dagen innan men jag hade inte orkat ÅKA till jobbet. Jag hade väldig resväg och nått fruktansvärt ont i ryggen. Jag fick ångest och grinade av att bara tänka på att sitta på en buss mer än 1 min. Att vara på jobbet och sitta i min ergonomiska stol och höj- och sänkbara skrivbord gick rätt bra men resan dit och hem......usch.

Jag hade BF i mitten av mars och gick hem med HP i mitten av januari eftersom jag har ett ganska tungt arbete.
Ett par veckor innan BF var jag dock så rastlös att jag började jobba igen, sista veckan jobbade jag måndag och tisdag. På onsdagen skulle det vara ett viktigt möte och jag skulle beställa mat åt alla men på onsdag morgon bestämde sig min dotter för att komma ut så jag fick ringa från BB och be någon annan ordna det eftersom jag låg och sniffade på min bäbis :p

kl

Jag kommer att läsa min sista termin på lärarutbildningen nu till hösten och vi brukar sluta inför jul runt den 17-18 dec. Terminen slutar dock inte förän andra veckan i januari, men det brukar enbart vara ett schemalagt pass på den gamla terminen innan nästa termin tar vid. Så säg att jag slutar den 18 dec, då har jag några veckor på mig till BF (14 jan). Dock är det ju lite osäkert om jag kommer att kunna delta vid examinationen som kommer att ligga någon gång i dagarna runt BF... Men vi får se, det löser sig säkert!

//Julia

*kl*
Jag har BF 5/12 och har ansökt om full HP från 6/10 pga tungt jobb.
Jag hoppas verkligen att jag får det för jag har svårt att orka med jobbet redan nu.
Skulle jag inte få det så har jag inte så mycket att välja på än att jobba på.

Planerar dock att sluta 2 veckor innan om jag inte får min HP.
Jag har sparade pengar plus semesterpengar som jag skulle kunna ta av men dom skall jag ju ha så att jag och sambon kan vara hemma tillsammans de tre första månaderna så dom vill jag ju inte ta på ännu.

Men eftersom FK håller på med sin omstrukturering så vete sjutton om jag ens kommer att få ett svar på om jag får HP innan jag skall gå...
Ringde dom igår och fick svaret att pga omstruktureringarna sköts alla HP ansökningar manuellt så inget förs in på min "fil" hos FK och hos HP avdelningen finns ingen man kan ringa till... *suck*

Jag var hemma i feb - mars och hade gått upp drygt 33 kg i vikt. Bor mitt i urskogen och klarade nätt och jämt att gå till postlådan (400m)pga tyngden och att det var isgata överallt. Hade inga skor som passade för fötterna var som klumpar. Kunde inte sova pga av att benen domnade bort, hade svårt att ligga pga av andningssvårigheter.

Dessutom längtade man ihjäl sig efter bäbis samtidigt som jag hade en förlossningsskräck och sprutfobi som jag ostört kunde sitta hemma och hetsa upp mig över....

Jag ser definitivt inte dessa 4 veckor som semester, det hade varit mkt roligare att jobba men det gick inte. Jag åker bil 12 mil per dag till jobbet och jag kunde helt enkelt inte sitta så länge i en bil + att jag nätt och jämt nådde fram till ratten (jo, det är sant:D)....

Jag har bara ett barn och inga seriösa planer på något mer....
MEN självklar ÄLSKAR jag min fina lilla älskeunge mest av allt....

Jag jobbade tom näst sista veckan i februari och Maja är född 29 april. Jobbar i butik, både i kassan och på golvet. Det är tunga lyft och upp på stegar med varor så jag fick hel hp. Tog ut en vecka semester innan jag slutade för min rygg pallade inte mer då. Hade en bra och normal gravidet utan krämpor, förutom att det blev för tungt för ryggen på slutet. :laugh:

Jag jobbade heltid fram till vecka 32, gick då ner till halvtid med HP eftersom jag har ett fysiskt krävande jobb. Slutade jobba helt 2 veckor före BF, vilket var skönt. Jag var så trött på slutet att jag förmodligen inte skulle orkat annars, jag sov mer eller mindre dygnet runt sista veckan... :D

Däremot är det en tjej på jobbet som skulle jobba ända fram till veckan före BF, men två veckor innan kom bebben ut så det blev inte som hon tänkt.

Det vet jag mycket väl, gick på HP redan i v. 28 (tror jag det var) och hade väl en närmare 90 dagar mot de normala 60 dagarna.
Det finns andra saker man kan vara på FK att få ut HP, genom att gå genom arbetsmiljöverket. Som b.la. säger att det skall finnas ett vilorum där den gravida arbetstagaren ska kunna lägga sig ner och vila.

Jag tog inte ut FP först Rasmus var 1 vecka gammal. Jag tog ut 2 veckor semester mellan min HP och FP (Han kom i v. 39+1)

Aha, det med viloplats var intressant. Jag har tänkt på det där, för på min resebyrå finns verkligen ingenting att vila i. Ingen soffa, inte ens en fåtölj, utöver våra arbetsplatser har vi bara barstolar att äta lunch på. Det ligger inte ens i ett eget rum så man kan aldrig gå ifrån på mitt jobb. Har tänkt på hur jag gör om jag på lunchtimmen känner att jag behöver ligga ned med benen högt t.ex.

Skulle jag göra bäst i att skicka in detta redan nu och åberopa total brist på viloplats, säg ansöka om HP 1 månad före BF dvs från 11/10? Låter dock som att det är lönlöst att få svar på så kort tid :crazy: . Hur har de tänkt att man ska göra egentligen? Är det inte när man får besvär som man ansöker om HP egentligen, man kan ju inte veta egentligen i förväg hur väl man kommer hantera sitt jobb som höggravid? :confused:

Hade friår under hela graviditeten. Det borde alla som vill få tycker jag:) Helt fantastiskt att få uppleva graviditeten i lugn och ro.

Sonen är nu 18 månader och om två månader ska han få ett syskon! Denna graviditeten har jag varit fl hela tiden.

Mitt vick gick ut när jag var i v 15 tror jag det var. Och tur var väl det, för då började foglossningarna komma också. (Jobbade på Sågverk, otroligt tungt jobb)

Rätt skönt att få vara ledig under graviditeten och få uppleva den i lugn och ro som någon sa. Men samtidigt lite långtråkigt. Nu börjar jag vara måttligt less, har ju snart varit hemma i ett år..

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är resan bokad och ingen återvändo finns... :eek::):D:eek: Den 28 oktober åker vi till Thailand i två veckor (phuket) för att...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama