Hur långt har ni till stallet?

Lisen82

Trådstartare
Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan häst i stallet å hon rider inte ut så ofta. Har nyligen köpt hästtransport och vi har åkt några gånger till en stor skog, där de finns ridvägar i massvis och timmars slingor. Har ridit med en gäng som tränar distans vilket är väldigt kul. Jag sökte för skojs skull om de fanns stallplats nära den skogen och hittade ett ställe där som också har lösdrift. En stor gård ca 25 hästar mest hobbyryttare. Dock är de 2,4 mil till stallet, ca 25 min att köra istället för 10 ish. Men där kommer jag alltid ha ridsällskap och fantastiska ridvägar. Kan de va värt att ha längre att köra. Känner mig ganska ensam i stallet idag..
 
Det låter som att det är värt det, om hästen får det lika bra eller bättre. Bra ridvägar är mycket värt.
 
Har du inga stallpass som gör att du behöver köra mer än en gång om dagen hade jag övervägt det.
Och med lösdrift kanske det går framöver att komma överens med någon annan att visitera varandras hästar någon dag/vecka så du får en helt stallfri dag ibland?
 
Jag hade tyckt att det var för långt 😅
Vill ha cykelavstånd för att spara både tid och pengar.
Nu har jag 2,5 km, det är perfekt!
Har turen att stå i ett fantastiskt litet stall med stora boxar, stora hagar, lång utevistelse, bra ridvägar och en anläggning med ridhus och utebana 1 km från stallet.
 
Jag har knappa 20 min till stallet och det är absolut max. Skulle inte vilja ha längre, då det skulle fungera att åka två gånger per dag vid behov (tex om hästen skulle bli sjuk)
 
Till stallet 1,3 mil, tar 13 min att köra. Åker en gång per dag, ibland två.

Till betet på sommaren 3,7 mil. Längre men finns så mycket bra som väger upp det!
 
Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan häst i stallet å hon rider inte ut så ofta. Har nyligen köpt hästtransport och vi har åkt några gånger till en stor skog, där de finns ridvägar i massvis och timmars slingor. Har ridit med en gäng som tränar distans vilket är väldigt kul. Jag sökte för skojs skull om de fanns stallplats nära den skogen och hittade ett ställe där som också har lösdrift. En stor gård ca 25 hästar mest hobbyryttare. Dock är de 2,4 mil till stallet, ca 25 min att köra istället för 10 ish. Men där kommer jag alltid ha ridsällskap och fantastiska ridvägar. Kan de va värt att ha längre att köra. Känner mig ganska ensam i stallet idag..
Nu har jag en minuts promenad iom bor på gård. 😅

Men jag är från Stockholm. Där fick jag välja mellan att åka en bit eller att hästarna inte skulle få rimligt med utevistelse, ok ridvägar etc utöver bra träningsmöjligheter med ridhus etc för min skull.
Så jag valde stall en bra bit utanför stan och har haft längre restid. Lätt värt det för rätt stall!
 
Jag har haft samma stallplats i drygt 20 år. När jag bodde i stan hade jag 1,6 mil till stallet, 15-20 min med bil. Efter några år flyttade jag halvvägs dit, och bor numera på gården. I mitt fall kan man säga att stallplatsen har varit avgörande för vart jag bosätter mig 😁
 
Nu har jag några km, ca 4 kanske. Tar knappt 10 minuter med bil, och det går att gå dit vilket är ett stort plus för mig. Tidigare, när dottern hade ponnyer där, kunde hon cykla till stallet själv.

Vi kommer att flytta snart, och då kommer min häst att bo en knapp mil hemifrån till att börja med. Det känns lite långt, men det är "bara" tills vi fått klart stall hemma och hittat en ponny till dottern. Sedan kommer jag att ha några tiotal meter till stallet, bara. Det ska bli så skönt!
 
Har ungefär en mil till stallet där hästen jag hjälper till med står. Det tar 15-20 minuter med bil dit beroende på trafik. Är där 2-3 dagar i veckan, ibland mer.
Trivs väldigt bra i stallet och när jag i framtiden har egen häst igen skulle jag gärna stå där.
 
Jag har just nu 10 min med bil till stallet men letar för fullt efter lösdrift och räknar med att få längre att åka. Har någon slags smärtgräns vid 30 minuter men vill helst inte ha så långt. Men att inte behöva gör stallsysslor varje dag kan ju överväga det kanske.
 
Hade tidigare ca 2,5 mil till stallet och det fungerade bra. Man vänjer sig.
Hade under några veckor 4 mil till stallet, det fungerade också.
Idag har jag typ 100 meter.

Att trivs i stallet är viktigt så jag skulle prova att byta eftersom du skulle få mer sällskap och bättre ridvägar
 
Jag har 7,5 km. Jag står också "ensam" i stallet. Det är jag och stallägaren men vi är sällan i stallet samma tider så är alltid ensam. Har okej ridvägar men lite för lite skog. Jag hade kunnat köra längre om det innebar bättre ridvägar och samma eller bättre standard för hästen men 25 min enkel väg hade varit i längsta laget.
 
Jag har 1,6 mil enkel väg och får räkna med ungefär 25 min dörr till dörr inklusive att ta mig till/från parkeringshus. Är väl typ 15-20 minuters aktiv körtid, lite beroende på trafik.

Tycker det funkar bra. Bodde väldigt nära en period i höstas/vintras och det var ju lyxigt, men tycker inte restiden känns särskilt besvärlig som det är nu.
 
Jag har ca 5 km till stallet och kör bil så det går väldigt snabbt, jag gillar att det också är snabbt cykelavstånd samt att det går att promenera den sträckan om det skulle vara totalt snökaos. 20-30 min kommunalt. Vanligtvis är jag i stallet minst 2 ggr per dag.

Under juli månad hade jag hästen på annan plats ca 2 mil bort vilket tog ca 25 min i bil, eller 1 tim med buss, så ungefär 2 timmar i bilen bara för att åka 2 ggr till stallet. Det gick an på sommarväglag och bara för en månad men jag skulle inte vilja ha så långt till stallet året runt. Jag tycker inte om att köra bil och det är så mycket bekvämare att ha hästen nära när tiden ändå är knapp med plugg osv.

Både hästen och jag stormtrivs på vårt stall. Om vi inte gjorde det hade kanske lite extra restid varit värt det, men under 20 min hade jag nog velat ha, pga att jag inte är sån som åker en gång per dag till min häst.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 158
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 052
Senast: Cilla
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 537
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 202
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp