Hur långt har ni kommit med blivande 4-åringar ?

G

Goldi

Jag är nyficken på hur långt ni andra kommit med hästar i den åldern.
Alltså som blir 4 i vår. :)
Hur tränar ni ?

Sv: Hur långt har ni kommit med blivande 4-åringar ?

Min började jag att sitta på i våras och har sedan dess utökat från sitta på, bli ledd typ 5min, rida runt i hagen upp till ca 15 min under sommaren med ca 3 dagar-3 veckor mellan tillfällena.
Under hösten/vintern har jag ridit i genomsnitt en dag i veckan ut i skogen oftast själv eller med sällskap om möjligheten finns.
Sist red jag ut med sällskap en knapp timma då hon givetvis ville gå först (är så nyfiken och frammåt) även på "nya" vägar.
Under den turen travade vi kanske drygt 10 min. Och stod och väntade en liten stund (jättesnällt utan att försöka följa med:love: ) medans sällskapet som ville galoppera lite oxå, gjorde det på en raksträcka.
Styrningen tar hon bra med ledande tygeltag.
Ibland när hon koncentrerar sig funkar det även med enbart vikthjälper, vi tränar runt träden i skogen då o då.
Vi har inte provat galoppen ännu.

Har ett arabsto som är född i maj-02.
Började sitta på henne förra vintern, mycket korta stunder utan sadel eller träns. Blev runtledd i paddocken. Vande vid sidan av det henne vid träns, sadel och benskydd (för tränings skull)
Har gått mycket promenader och hanterat henne mycket ända sedan hon var fölunge, så vi har kombinerat allting med promenader och även viss longering.

Började i försomras att skritta henne 5 minuter åt gången ca 1 dag i veckan med träns, detta gick superbra men sedan fick hon sommarlov till i september.

I september började vi lite mer seriöst med sadel och träns och började lära in tygeltag och lite mer rösthjälper. Skrittade ca 10-15 minuter åt gången (med person som gick bredvid) ca 2 dagar i veckan till en början.

Nu har vi kommit så långt som till att skritta och trava i paddocken, kliva över cavalettibommar och hon kan skritta ut på uteritt med lugn sällskapshäst.

Det är så långt vi har kommit nu, just nu har hon vinterlov eftersom marken är frusen och hon går barfota. Då blir hon så ömfotad om hon ska "jobba".
Hoppas på att ha en häst som fungerar i alla tre gångarterna i alla lägen till sommaren.:)

varmblodssto på 156 i mkh född 2002-06-10

köpte mitt sto i somrast,ej inriden! och det va bara att hoppa upp och rida iväg utan några som helst problem:smirk: travade redan första dagen och det känndes som en helt vanlig häst som blivit rider flera år. beror nog på hennes enormt lugna humör.

Visserligen är hon en liten travare men jag ridtränar henne just nu 6 dar i veckan, ca 10-15 km per dag i skogen med 3 dar backträning och det går strålande!

jag ska köpa mig en 3 åring, jag tänker börja med att vänja hästen med all utrustning och sedan bli hängd på ryggen och skritta korta sträkor, sen ska vi göra mkt annat, töm kör longera löshopa ut och gå osv, :)

Marri skrev:
varmblodssto på 156 i mkh född 2002-06-10

Visserligen är hon en liten travare men jag ridtränar henne just nu 6 dar i veckan, ca 10-15 km per dag i skogen med 3 dar backträning och det går strålande!
är inte det lite mycket för en 3,5 åring?:confused:

Min 4 åring är född i mars.
han går 4 dagar i veckan nu mellan 30 och 50 min /gång beroende på vad vi gör. skrittas ut minst 1 dag i veckan Han är helt styrbar både inne och ute. har hoppat bana på 60 cm. löshoppad ca 120

Min blir 4a i Mars....
Har just satt igång henne lite smått efter 6v vila....
Tyvärr hann jag bara skritta vid hand o rida 3x/3v, för sen kom halkan och jag vet inte vad hon hade hittat på, troligen i hage, så nu i veckan skall vi till vet för o kolla vad det är..tar inga chanser.

Men när jag köpte henne -04, började att jobba mkt fr marken, med ledarskapsövningar, lösträning, promenader i skogen och i byn..med ledhäst först och sen oxå ensam...med sadel el tömkörning.
När hon sen va ungefär 2,5 började jag hänga på henne i stallet, efter ett tag tog jag med mig min dotter till stallet o hon fick hoppa upp på henne på gården...
Så en dag i skogen hoppade jag bara upp på henne...utan några problem...
Sen fick hon vila i ett par mån...
Satte igång henne på samma vis, lungt efter vilan...skogspromenader på 30-40 min, hoppade upp på rygg 1-3dgr i v..., men bara 10min första mån...ökade sen på med 10 till nästa mån..osv
I dagsläget har jag inte ridit henne mer än 50 min...skrittar alltid av vid hand..hoppar alltså av i skogen.
Fick på detta vis bra m motion själv med...
Mkt markträning blev det oxå, både fr marken o sadeln i paddock.
Trav lättridning alltid första halvåret, sen korta stunder nedsutten i jogg..
Körde oxå in henne förra sommaren, tyckte det va bra komplement till ridningen...(det tyckte inte sadeln, den blev för liten, då hon musklade sig)
Vi tog nog inte 1a galoppen förrän hon va 3,5 år..och det va hon själv som bestämde när det va dax....jag bad aldrig om det.
Jag vet inte om jag väntade för länge med att be om det, men som det känns nu, har hon fortfarande problem m sin kropp..hon växer på längden....så det känns som om hon inte har tillräcklig balans för o hålla mig i höger galopp än.
Lös på volt o i lina har hon inga problem o inte heller i hage.
Vänster går bra...men har än inte jobbat henne i galopp på volt..däremot jogg o trav....
Har varit på några klinics m henne och besökt ridhus, så att vi vet hur hon är när det blir dax....
Ja, nu står vi på denna punkt, 0, tills vet säger vad det är...och under tiden tar vi våra skogspromenader...

3 årig fd travare. Fyller ng gång i slutet av våren. (Lär mig aldrig ;P)
Vet inte hur det var lr gick till vid inridningen!
Blev medryttare på höseten, inriden i sommras.

Nu kan han alla gångarter (Skritt, trav och galopp). Lite svårt med galoppfattningen, men inget som oroar mig! =)
Rider bara i natur för har ingen tillgång till paddock lr ridhus.
Rider ca.1 h 2-3 ggr i veckan... mest trav och skritt. Vid bra underlag blir det lite! galopp. :D

Ni som har Fd travare hur är dom när ni ska sitta upp? Går dom iväg?
"Min" vill gärna ta två- tre steg i taget för att komma fram fast han inte får.. ;)

har ett arabsto född 02 (vet inte ens vilken månad:crazy: )

jag håller på med akademisk ridkonst
och rider väl ca 2ggr i veckan max 30 min/pass

rider då öppna sluta, volter i skritt och har börjat nosa på traven så smått. longerar/ jobbar vid handen 2-3 ggr i veckan

Fippel skrev:
är inte det lite mycket för en 3,5 åring?:confused:

Nej det tycker jag inte...hon är inte tunn. Galopperade inte med henne utan joggade och skrittade mest. Men nu kör jag henne bara...

har en som fyller 4 i maj, gått 3 årstesten i maj -05 vilat över sommaren o riden 2 dagar i veckan sept-julen, efter det rider jag nu 3-4 dagar i veckan.

Han går i ridhuset en dag per vecka, skritt-trav-galopp övar på tempoväxlingar samt att rida serpentiner o volter, det är tydligen oxå svårt att förstå att ALLA hästar inte går åt samma håll:confused: vingelpelle..

Annars rider vi ut i alla gångarter (själva eller med sällskap), galopp över fält blandat med att vi kliver över stockar o stubbar i skogen.

Satsar på kvalitén i höst o ska hinna med fyra starter på lokal nivå (D) innan dess.

Rider 1-2 gånger på helgen när jag hinner. Litet känsligt sto som inte är riden alls mkt men väldigt "välriden" på det visset att hon går ut själv överallt, galopperar när man ber henne, stannar o svänger bra. Över huvud taget så märks det bara att hon är unghäst på formen o balansen.

Rider bara ut, vart i ridhus en gång när det var hårt. Kanske 45 min per gång. Skrittar lite i from, travar lite i from på volter. Största problemet är att skritta hemåt... Väldigt pigg!!!

rassub skrev:
har en som fyller 4 i maj, gått 3 årstesten i maj -05 vilat över sommaren o riden 2 dagar i veckan sept-julen, efter det rider jag nu 3-4 dagar i veckan.

Han går i ridhuset en dag per vecka, skritt-trav-galopp övar på tempoväxlingar samt att rida serpentiner o volter, det är tydligen oxå svårt att förstå att ALLA hästar inte går åt samma håll:confused: vingelpelle..

Annars rider vi ut i alla gångarter (själva eller med sällskap), galopp över fält blandat med att vi kliver över stockar o stubbar i skogen.

Satsar på kvalitén i höst o ska hinna med fyra starter på lokal nivå (D) innan dess.

Oj det såg ju nästan ut som om jag hade skrivit....:) Min fyller också fyra i maj, gick 3-årstesten i maj förra året, vilade över sommaren och reds 1-2 dagar i veckan september - mitten på december. Vilade sedan till mitten på januari och fr o m februari har även jag planerat att rida tre - fyra dagar i veckan, 30-45 minuter per gång. Ridhuset har vi däremot inte varit i ännu, utan träningen på bana får vänta tills underlaget funkar ute.

Rider också ut i alla gångarter, själv och med sällskap OCH hoppas kunna vara med på kvalitén i höst. Dock inget annat inplanerat i tävlingsväg så här långt, men beroende på hur den uppsuttna hoppningen funkar så kanske någon clear round till sensommaren.

Hej alla!

Jag har haft svårt att hitta ett liknande inlägg som detta.. och trots att jag har ett sto f. 2002 tänkte jag höra med er hur långt ni kommit med era hästar vid denna ålder (3,5-4år). Jag är SÅ rädd för att gå för hårt ut. Hon går skritt, trav och galopp i fin form. Tränar mest övergångar, precis börjat med sidvärtsrörelser. Jag är medryttare till detta danska varmblod/kallblod (jag vet dressyrryttare - det låter som en hemsk blandning, men hon liknar mer ett halvblod både till psyke och fysik). Jag har henne 3-4 gånger i veckan. Rider dressyr i ridhus ca 40-45 minuter i alla gångarter. Hon rids ut flertalet gånger varje vecka, longeras även regelbundet. Det jag undrar är.. vad kan jag kräva av denna häst? Det är jag som står för utbildningen då ägaren inte har gett sig in i detta ännu. Hur långt kan jag gå? Hur ofta/länge ska jag rinda henne? Tips och råd på hur jag ska lägga upp hennes träning/utbildning är jag mycket tacksam för. Skriv gärna till mig privat också då jag gärna diskuterar träning med Er alla!

Min lilla har så oerhört lätt för sig så man måste passa sig. Han gick 3-års förra våren, vilade två månader på bete i somras och har sen lullat runt lugnt i skogen under hösten. Innan jul fick han gå sin första hoppträning.

Han går i form (kan gå riktigt lågt och jag kan plocka upp honom lite) och är ganska mycket hoppad nu.

Han har nu efter jul hoppat två clear round-rundor på 80 cm felfritt.

Nu har han kommit in i världens busperiod och är skitkaxig och bockar som ett litet as. Pga dåligt underlag får han en viloperiod nu.

Han rids oftast varannan dag och ibland två-tre dagars vila emellanåt.

Har tagit det väldigt lugnt med honom eftersom han har så lätt för sig. Hoppas på att rida 4-årschampionatet i hoppning med honom. Struntar nog i kvaliten då han gjort mycket bra ifrån sig på tidigare visningar.

/C

Marri skrev:

Det var väldigt mycket:confused:

Jag köpte min fyraåring i dec-05 (alltså som treåring) Han är ca 175 cm hög så han har fått ta det lugnt. Han reds in i oktober förra året och börjar verkligen ta sig nu. Han går i helt ok balans, men är något valpig. Planen är att visa han på kvalitén och försöka kvala till championatet. Har dock inte hoppat uppsuttet ännu, så vi får se vad han tycker om det först...

rider honom 4 gånger i veckan, ca 30-50 min. Rider jag mindre blir han ganska odräglig och uttråkad.

Jag har en nordsvensk född i maj 2002. Han går fint i skritt och trav. Fattar lätt galopp men tycker det är jobbigt! Han tar sidförande skänkel bra. Travar bommar och vi har även hoppat lite småhinder.

Min lilla (d-ponny) har precis börjat sin utbildning på longen. Under våren kommer jag att sitta upp och börja ta över mer och mer från ryggen.

Till hösten räknar jag med att hon går i skritt och trav under ryttare på banan och skogen i pass på max 25minuter på banan och max det dubbla i skogen.

Varför stressa? Jag har minst 20år till med den hästen; hellre tar jag tid på mig nu och ger henne en chans att hinna med och har en häst som håller långt över medelålder än jagar livet ur henne nu och har en häst som inte vill mer sedan.
(sorry det är så jag ser på det när man gör för mycket med en unghäst och den synen kan inte ändra på hos mig).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 826
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar