Hur långt har era barn till skolan?

lovehorses

Trådstartare
Nu tänker jag främst på er som bor på landet och har barn i lågstadie.

HUr lång resväg har de med buss/taxi? tycker ni att det är ok med sådan resväg?

Sv: Hur långt har era barn till skolan?

Mina barn har lite drygt 5 km till skolan men med farlig väg. Tidigare så har de åkt buss ca. 20 min på morgonen och uppåt 30 min på efm men från och med i år så är det nya turer och då vet jag inte hur det kommer att se ut. :crazy: Inte ens chaufförerna kan svara på det i dagsläget utan det blir väl när skolan kommer igång. ;)

Så avståndsmässigt tycker jag inte att det är något problem. ;)

7 km, sist på skolbussens runda så de har ca 7-8 minuters resväg bara.
Funkar toppen för oss!
När de börjar högstadiet så blir det drygt 1 mil till skolan, fast den skolbussen kör via fler byar på vägen så det blir kanske 15-20 minuter på bussen. Fortfarande bra avgångstid, så att man inte behöver gå upp i ottan.

(just nu önskar jag bara att jag kunde skicka minstingen till dagis ihop med skolbarnen nån gång ibland, för att slippa omvägen runt dagis :o - men det är bara en vild fantasi när latmasken i mig kryper... :p)

Nu tänker jag främst på er som bor på landet och har barn i lågstadie.

HUr lång resväg har de med buss/taxi? tycker ni att det är ok med sådan resväg?

Vi bor på landet och kommer att ha rätt till skolskjuts från och med nästa år när äldsta börjar i 1:an. Vi har knappt 1 mil till skolan.

Det känns som en helt okej resväg, inte långt alls.

Troligast blir väl att vi inte nyttjar skoltaxi (som det är här) på några år eftersom vi båda jobbar i samma tätort och åker in varje dag ändå. Vi kommer nog också föredra fritids i ytterligare några år; en 7åring känns inte tillräckligt stor för att komma hem ensam efter skolan. Och när vi har fritidsplats så ska barnen hämtas (förstås).

Vi bor i Sundbyberg och barnen har ca 15 minuter på cykel eller 30 minuters promenad till skolan. Det är långt för att vara här. ( går de hem själva får man räkna en timme.)

Det går hjälper inte att åka kommunalt för linjerna ligger så konstigt så det tar längre tid än att gå.

Det är väl kanske max en kilometer till skola upp till och med årskurs sex här. Sen skulle jag inte se bussen som ett problem.

Mina barn har lite drygt 5 km till skolan men med farlig väg. Tidigare så har de åkt buss ca. 20 min på morgonen och uppåt 30 min på efm men från och med i år så är det nya turer och då vet jag inte hur det kommer att se ut. :crazy: Inte ens chaufförerna kan svara på det i dagsläget utan det blir väl när skolan kommer igång. ;)

Så avståndsmässigt tycker jag inte att det är något problem. ;)

Jag fick nya papper igår och efter att ha pratat med ansvarig så blev jag lite klokare... ;) Fast det roliga var att på avstånd till skolan stod det 20304 m och vi fattade inte hur de fick ihop det, men det fick jag svar på. De fick inte räkna in riksvägen som farbar utan fick räkna ut hur långt det var att åka andra vägar till skolan, vilket gjorde den extrema omvägen. :D

Som det ser ut i teorin just nu så åker mina barn här hemifrån någon gång efter 7 50 och kommer till skolan 8 20 och skolan börjar 8 30! Vilket är ett rejält lyft från tidigare år när de har åkt 7 05 och kommit till skolan 7 25 och skolan började 8 15...
Fast som sagt, det är teorin just nu, frågan är om det håller i praktiken, jag känner mig mycket tveksam men det brukar lösa sig... :D

Högstadiet ja!
Då blir det 2,5-3 mil, så längre. Men bussen hämtar bara upp barnen i bygden här och kör in utan att stanna på fler småbyar.

Bor 1 mil utanför stan i ett samhälle. Kör för tillfället minsta till sitt dagis som ligger 7 km bort fastän det finns andra som ligger 2 min bort. Hon trivs där så hon får stanna kvar.
Sedan när det är skola för hennes del så är det 1 km dit. Känns väl okej men kommer köra henne dit då hon måste korsa järnvägen och det gillar jag inte. Vet inte om lågstadieeleverna får skolskjuts men räknar inte med det.
Högstadiet är det en mil till men jag vill inte att hon ska gå där. Vill att hon ska gå i stan så det blir samma resväg ändå.
Varför jag vill att hon ska gå i stan är helt enkelt för att den andra skolan ligger åt helt fel håll. Vi är aldrig där så stan känns som ett bättre alternativ.

Sonen som har funktionshinder går i en särskola på andra sidan stan och har 1,5 mil dit och åker taxi dit och hem.

Min son går inte i skolan än. Men hans förskola är på vår lokala skola 1-5. Har ca 3,5 km dit. Det finns flera vägar dit. Ena håller så kan han ta bussen. Då får han stå vid vägen men slipper gå längs den då det är en skogstig direkt i anslutning till den. Möjlig cykelväg är då grusväg, större landsväg men 60 km/h ca 100 meter och sen trottoar resterande 100 meter till skolan. Men då måste han korsa vägen. Mindre kul..

Men då det är nära så kommer jag att köra honom till och från skolan. Jag åker ändå förbi där när jag ska mot jobbet.

Det är väl egentligen avståndet till busshållplatsen som kan kännas jobbig. Vi tittade på ett fantastiskt ställe i somras med närmare en km enskild väg till bussen (skottning på vintern?!). Nu var det inte den enda anledningen till att det inte blev ett köp, men i jämförelse med hur vi har det nu med skolan på samma gata fyra hus bort så kändes det lite väl mycket som en försämring. Tycker att det är guld värt att 7-åringen går själv till skolan. Nära att hämta också om man jobbar hemma, det förenklar vardagen helt klart.

Min pojk började precis förskoleklass nu och får skolskjuts. Vi har 3 km till skolan (farlig väg). Han blir hämtad hemma på gården och som det ser ut nu kör de direkt ner till skolan när de hämtat honom. Bättre kan det inte bli ;)

KL

Från mig har barnen 17 km till högstadiet resp 23 km till låg och mellanstadiet. Det i sig är väl inga problem. men däremot har kommunen gjort en knepig skolskjutslösning. Äldsta sonen som går i åttan har mest tur, bussen passerar i tomtgränsen men han ska anses gå från huset och 400 meter till en hållplats ingen annan använder. Bussen kommer 7.52 och skolan börjar 8.15.

De tre yngre barnen ska hoppa på vid samma hållplats och åka en egen taxi till sin skola. Deras taxi går 7.30 och de börjar 8.10. så långt allt väl. Men på eftermiddagarna anser kommunen såhär: 7 åringen ska åka egen taxi kl 13.25 varje dag. 9 + 11 åringarna ska måndag resp onsdag hämtas av taxi och köras till högstadieskolan där de ska byta buss till storebrorsans. Kan väl med nöd och näppe vara okej. Men tisdagar och torsdagar anser kommunen att de ska ta stadsbussen och hoppa av en bit från högstadieskolan och sedan ta sig till den för att ansluta till den buss som storebrorsan åker.

Intressant är att det går två linjebussar till det samhälle vi bor utanför och det är bara en som passerar genom vår by, som givetvis ligger efter samhället som vi har 6 km till. Så de ska även hålla koll på vilken buss de ska kliva på. Högstadieskolan har dessutom 400 resande elever, så det är aningens hönsgård då alla ska åka hem samtidigt. Vet av egen erfarenhet eftersom jag själv gått i den skolan.
Alltså ska de här ungarna även hålla reda på busskort för annars kan de ju inte åka hem. Tycker att det är ganska mycket begärt av en nybliven nioåring. Lillfisans skolskjuts har jag resolut tackat nej till, då jag anser att hon är för liten för att knata såväl 400 meter utmed en väg med skymd sikt där alla kör fortare än tillåtna 70 med en hel del trafik på av tyngre slag samt sedan vara hemma själv, när dessutom närmsta granne är 87 år och blir omsprungen av en snigel och därtill är nästintill döv.

Ehh joo, barnen har varannanveckasboende, från gamla huset där pappan bor kvar så ligger låg/mellenstadiet närmast och därifrån går alltid taxi.

Gira

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!