Hur långt har er bil gått?

Narcissa

Trådstartare
Jag funderar på att köpa mig en SUV men den ska vara begagnad. Sitter och kollar runt på annonser och tänker lite på hur långt en bil ska ha gått för att ha gått långt sas. Vad säger ni? Hur långt har era gått? Vilket märke?

Sv: Hur långt har er bil gått?

Vår Citroën från 2010 har gått 22.000 mil. (Första ägaren).
V70n från 02 39.000 mil. (Köpt i år).

Det är väl de två bilarna som rullar mest hos oss.

Volvo 245 från 90. Den har snart gått 27000 och jag måste verkligen få.tummen ur och byta kamrem snart.*ångest*
Jag hoppas den kommer gå länge till, min älskade röda faran...

Bytte precis bil och min gamla bil (Toyota RAV4 -01) hade då gått drygt 28.000 mil.
Själv kör jag ca 2000-2500 mil per år.
Min nya bil (en -13, har stått som servicebil på bilfirman) slog precis över 1000 häromdagen.

Kan ju tillägga att på den gamla bilen så fick jag byta växellåda, laga avgasröret som hade rostat sönder (som tur var hade det inte kommit något på själva tanken än, det hade blivit dyrt eftersom den var delad) och kompressorn började krångla, sen var det något glapp som jag inte vet om det var någon förslitningsgrej eller bara otur. Men de andra berodde ju på slitage, antar att det är såna saker du funderar på när du tittar på milen?

Senast ändrad:

Min bmw -97 har gått ca 37 700 mil.

Inget mot pappas 940 -98 som passerat 70 000 mil!!!

Min 945 från -96 har gått runt 45 000 mil nu. Min förra (745) gick väl 53 000 tror jag, innan den fick gå till skroten.

Det är ju fantastiska bilar, gamla Volvos :) (peppar, peppar).

Volvo 940 från 98 har rullat 38.000 tusen mil och funkar finfint!

Volvo V70 från 04 har rullat snart 26.000 tusen mil och funkar finfint den med.

Min mans första bil, en Volvo 740 från 88 rullade strax över 50.000 tusen mil innan han sålde vidare den och den såg han rulla i stan 3 år till.

Jag tror att jag är värst hittills. Volvo 740 -92, har rullat 76 500 mil and still going strong... Den gick som taxi en gång i tiden.

Ett litet inflikande bara:

Stirra dig inte blind på milen, a och o är att bilen är välservad.
Är den inte välservad är den ett potentiellt riskobjekt oavsett om den gått 6000, 9000, 12000 eller 24000 mil.

Köp från större välrenommerad handlare eller var väldigt noga med att kontrollera bilens historik om du köper privat.
Köp inte om säljaren ger dig dålig magkänsla.

Jag kollar på vad som är rimligt för en bil, beroende på hur gamla de är och vilket drivmedel den går på.

2011 köpte jag en S40- 04a, en bensinare, den hade inte ens gått 6000 mil. Lite mil i mina ögon.

2012 köpte jag Passat -02, bensin, hade gått typ 11.500 mil. Hyfsat lite ändå.

I år köpte jag en mondeo -09, diesel. Den hade gått 11300 mil, helt rimligt för en norrlandskörd dieselbil.

Nu har jag tänkt behålla den här bilen lite längre än de 1,5 åren jag haft de tidigare. Blir onödigt dyrt att hålla på och byta bil så ofta :p

Bilar över 25 000 mil ska vara billiga. Min har gått 27 000 och jag räknar kallt med att kunna plåga ur den minst 20 000 till.

WV Caddy 2002, diesel.

Volvo 245 från 90. Den har snart gått 27000 och jag måste verkligen få.tummen ur och byta kamrem snart.*ångest*
Jag hoppas den kommer gå länge till, min älskade röda faran...

Oh, har du en från 90!:love: De är så fina!
Håll hårt i din Fara :D Jag saknar min fining, min vita från 89! Den fick flera 2or på rost på sista besiktningen och när vi äntligen lyckades hitta en verkstad som ville svetsa ville han ha 6000 kr för det och det var pengar mamma inte ville lägga på en volvo som var så gammal (hon gillar inte ens volvo 245 or, de är som lastbilar tycker hon). Det är inte så många människor häromkring som vill befatta sig med svetsning så då blev min fina bil skrot.

Jag föreslog för mamma i våras att vi kunde sälja vår bil och köpa en volvo 245 från 93. Hon gav mig mördande blickar! :nailbiting: Vissa bilraser fastnar man för, mamma är en ford-människa. Jag är volvoägare i själ och hjärta, men det blev en seat ibiza från 2010 då vi ville ha en bil som inte gick sönder hela tiden, inte var rostig, drog lite bensin, låg skatt. Där passar inte riktigt en gammal volvo in i de kraven.:meh:

TS

Min och min mors bil har kört 10 300 och vi har haft den i 2 år. Den är från 2010. Om det räknas till mycket eller lite kan jag inte svara på, men det låter som mycket i jämförelse med en gammal volvo. Det är inte antalet mil den rullat som man ska tänka mest på. Det är hur den är skött, hur den låter, hur den ser ut,och så får man läsa på om rasens sjukdomar och liknande så får man kanske ett hum om hållbarheten. :) Eller så släpar man med sig någon som kan mer om bilar. I mitt fel var det min bror (som liksom jag är volvofrälst) och min mamma, som levt ihop med mekaniker och lärt sig massor med kunskaper om bilar.

Förra bilen Honda Cr-v diesel -06 hade gått 14500mil när jag bytte bort den mot min Mitsubishi ASX diesel -11 (köpte fabriksny) Nu har den gått strax över 4000mil. Kör ca 2000mil/år och servar enligt bok.
Kommer byta den nuvarande nästa höst.

Vi köpte precis en volvo 940, -97a, som gått ca 24000 mil. Den känns hur fräsch som helst.

Kl

Jag köpte nyligen en 945 -93 som gått 43.**** mil, mycket bytt nyligen av det maskinella och den går som en klocka .

Sålde i somras en V70 -01 som gått 24****mil och den hade jag bytt väldigt mycket maskinellt på under året jag hade den men den var trots det inte alls lika klockren som min 945.
Så bry dig inte så mycket om milen, det viktiga är att bilen ska ha varit välservad genom åren om du planerar att ha den en längre tid och inte vill punga ut med pengar i tid o otid pga missljud och sämre körduglighet. Ångrar inte en sekund att jag "bytte ner mig" för 945 kan jag ha i många år till och v70n var det bara maskinellt krångel med.

Jag har en Hyundai Sonata -05 som gått 14' mil. De senaste 10' med mig.

hittade nyligen lite rost på innerkanten till vä hjulhuset bak. Ska skrapa och måla. I övrigt är den helt fräsch. har bytt lite delar. I sommar en ny kompressor till ACn. I övrigt rullar den. Och jag åker som en gud i den!

Jag hoppas innerligt att jag kan ha den i 10' mil till.

Min volvo 945 -98 har rullat snart 32500mil. Sedan har vi en Nissan Navara från 2006 som rullar 19600mil.

Min mamma köpte för många år sedan en 945 -93 som har rullat strax över 56000mil. Min lillebror har haft den i ca 3år och den har klarat av det mesta. Nu har mamma fått tillbaka den och kör med den igen.

Kl
Jag är nog nervös över ett högt milantal. Ska man inte vara det kanske?
Jag har redan en VW golf 4W som precis gått över 20000 mil. Den är en 01 och börjar kännas sliten. Har precis bytt kamrem och nu fungerar inte AC. Ska man lägga ner kanske 10.000 på att laga AC eller ska man köpa en annan bil. Jag vill ju som sagt gärna köpa en SUV och då gör VW över till att bli ren dragbil.

Min V70 från -02 har gått 34.000 mil, tror inte den klarar (men hoppas!) till 40' då den är lite risig nu.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
18
· Visningar
828
Senast: Seaside
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
519
Senast: Windy
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 044
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama