Hur långt gå med valp?

Sv: Hur långt gå med valp?

Håller med, ibland tror jag folk är lite för försiktiga. Självklart avgör ju hundens storlek och tyngd också hur mycket motion den klarar men jag har två väldigt aktiva hundar som måste få utlopp för sin energi annars blir det olidligt både för dom och för mig :smirk: .

Precis!

Man ska använda sitt sunda förnuft istället. Ex agilityträning anser jag är totalt olämpligt för en valp (hoppa/slalom etc) då det inte är en NATURLIG väg för valpen. Men om dom får röra sig i skog och mark så är det bara bra - för deras balans och kropp att lära sig sitt rörelsemönster.

jag vet att på storvuxna raser (ex grandisar, leonberger, njuffe) ska man vara mer försiktig... Men jag undrar jag om HUR försiktig man ska vara med sin stora hund även de kommer ju behöva muskler att bära upp sin tyngd med.

Nä sunt förnuft räcker långt. Det är ju nu knappast så att vargvalpar ligger stilla tills de är 12 månader och hd-röntgade. :angel:

Så till trådskaparen - börja med små promenader när valpen är lös och öka långsamt därifrån.

Det är också en vinkel till -- hur ska hunden kunna vara lös ute om man aldrig tränar det när dom är små? Det är ju bara SÅ mycket lättare att träna med dom som valp.

Javan

jag har varit inne på agilitybanan med min, han har fått hoppat lägsta hindret( nu är det kanske ett eller två hopp en gång i veckan) stått på bordet och gått upp o nerför den där rampen....jag går in dit så han får kolla grejerna, han är 6 mån o DSG...

Sunda förnuftet är ofta väldigt bra om om har något ;)

Jag är Grand Danois ägare och många uppfödare skulle väl skrika rakt ut om dom såg hur jag motionerar min hund.

Jag vägrar låta honom vara instängd eller gå korta promenader under hans första 18 månader i livet.
Vi är ute mycket under dagen och givetvis får han löpa fritt och reglerar sitt behov, där med inte sagt att jag knatar med honom på långpromenad alá 2 timmar varje dag.

Vi tränar lydnad på låg nivå och leker med andra hundar, busar med pinnar, har kapplöpning and you name it, han fullkomligt älskar att kuta...

Om han inte håller för denna motion, tja då är det ALLVARLIGA fel på aveln ...

*lånar knapp*

Vi har en 17 veckors bullmastiffvalp som vi inte gått mer än ca 5 promenader på max en km med hittills - han orkar inte mer, sover i timmar när vi kommer hem efter en sådan promenad :eek:
Han har varit kontinuerligt hos veterinär pga vaccinationer (bor i DK så han ska ha lite extra, rabies osv så vi kan komma tillbaks till Sverige ibland), och de säger han ser perfekt ut i hull och muskler för en valp i sin ålder och storlek, så det är inte det som felar - han växer bara så mycket att han helt enkelt inte har energi till att gå så långt.. Nu ska väl tilläggas att den rasen knappast är den man promenerar så mycket med ens som vuxen, men jag ville bara säga att han är ett exempel på att man nog ska ta det ganska lugnt med stor hundar, just för att de växer så snabbt.

Han får istället motion i form av att gå lös hemma på gården, kan gå ut och in mer eller mindre som han vill, och han leker med svärmors två jakthundar ungefär varannan dag (vild men ändå kontrollerad lek, skulle han styra leken själv skulle han inte sluta innan han var helt färdig, så vi får avbryta med vilopauser).

Efter att ha sett hur lite han orkar gå (=när det är tråkigt), men hur mycket han "orkar" leka (=håller på tills han faller omkull av trötthet om vi inte avbryter), så behöver man nog hålla lite koll på dem när de gör något roligt - de kanske inte alls orkar så mycket som vi tror, bara för att de fortsätter.

Nu kan väl tilläggas att min valps inställning till promenader är något i stil med: -"Matte, vi kommer ju alltid tillbaks hem igen, varför inte bara bli liggande?" :angel:

Fast det är inte agilityträning i mina ögon :) Agilityträning är när man tränar MYCKET hopp på högre höjd, slalom osv... Det lägger jag under kategorin miljöträning!

jag använder agilitybanan till miljöträning på mina valpkurser! Krypa i tunnlar är en jättebra våga övning, våga balansera lite osv. Sunt förnuft som sagt.

Senast ändrad:

Calazirya skrev:
Om han inte håller för denna motion, tja då är det ALLVARLIGA fel på aveln ...

Håller med faktiskt! Det var därför jag la till detta om att även de raserna borde behöva muskler innan de är 12 månader! :crazy: Är alltså rekomendationen på grandisar att de ska vara i stillhetet tills de är 1,5 år? :confused: Hua det är länge det.....

Javan

Ja, jag håller helt med, alla övningar som utmanar deras hjärna tycker jag är jättebra - och min valp älskar det!
Det är mer saker som mestadels är fysiska som jag inte tycker man ska överdriva i så ung ålder.

fast jag tycker nog att det är lite skrämmande att en valp inte orkar gå mer än en km utan att bli trött....

Ja, det tyckte vi också, varför vi frågade vet om det. De sa ju dock att han var i en så intensiv tillväxtperiod (3-5 månader) att det var helt "normalt" för rasen.

Men som jag skrev också, så är det inte typen av hund som gillar att gå, varför jag tror psyket spelar stor roll också.. :smirk:

PLUS - värmen har väl gjort sitt i sommar också - det gjorde min far mig uppmärksam på vilket varken jag eller vet tänkt på.. En bullmastiff är extra känslig för värme, även om ingen hund tål det speciellt bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV