Sv: Hur länge?
Ridskola --> Medryttarhäst --> Foderhäst --> Egen häst
Ungefär såhär tänker jag en bra stege ser ut för när det är dags att skaffa egen häst. En del skaffar häst utan att ha varit medryttare eller haft foderhäst osv, och det kan absolut vara okej, men om man inte själv besitter tillräcklig kunskap så måste man ha folk i sin närhet som kan. Jag fick min första ponny när jag var 10, då hade jag ridit på ridskola i 5 år, men samtidigt hade jag en hästkunnig mamma som själv hade egna hästar. Hade jag inte haft det hade det varit fullständigt vansinne att skaffa häst efter bara 5 år på ridskola.
Att ha egen häst är ett oerhört stort ansvar. Det handlar inte bara om att rida och mocka, du ska kunna se om hästen blir sjuk, om den skadar sig, du ska ha hyfsad kläm på vilket foder du ska ge den, du ska hålla koll på vaccinationer, avmaskningar, verkning och skoning osv. Men inte minst är det fruktansvärt dyrt, och då talar jag inte om själva köpet, för det är inköpet av hästen som är det billigaste, det dyra är att hålla den. Det räcker med att hästen fått ett skärsår som måste sys på jourtid så bokstavligen springer tusenlapparna iväg och det hjälper inte att hästen är försäkrad, det är mycket man måste betala själv trots försäkring.
Självklart underlättar det och är en enorm fördel om du har hästkunniga människor runt dig som kan hjälpa, komma med råd och visa hur du ska göra. Men att förlita sig på andra människor och deras kunskap är också farligt. Många är inte ens hälften så duktiga som de själva anser och om du litar blint på en persons "kunskap" kan det sluta med att din häst får lida, kanske tom blir sjuk. Kort sagt måste du ha tillräckligt på fötterna för att kunna skilja goda råd från dåliga och veta ifall det personen säger låter rimligt eller inte.