Hur länge?

HorseGirl

Trådstartare
Hej!:)
Hur länge tycker ni att man ska ha ridit för att få en egen häst/ponny? Jag rider en gång i veckan men funderar på att önska mig någon privatlektion då och då.:)
 
Sv: Hur länge?

Jag tycker inte det ligger i hur länge man ridit utan vad man kan. Att ha egen häst är mycket mer än bara ridning, det är ett väldigt stort ansvar. Oavsett ålder är det väldigt bra att ha någon hästkunning man kan fråga om hjälp när man har sin första häst.

Jag ville väldigt gärna ha egen häst när jag var 14-15 och jag åkte t.o.m. och tittade på några, men jag inser nu att jag inte var redo för det, speciellt eftersom jag inte hade någon vuxen i min närhet som kunde hjälpa mig om jag hade frågor eller om något skulle gå fel. På ridskolan jag red lärde vi oss att rida, sadla och rykta, men att ha egen häst är mer än sånt. Jag har haft turen att få ha varit medryttare med mycket egenansvar (mockning, skötsel och så vidare) och är numera fodervärd (vilket i princip är som att vara hästägare fast inte lika dyrt :angel:). Ägarnas handledning och hjälp har varit ovärderlig för mig nu som fodervärd <3

Att ta privatlektioner tror jag är ett väldigt bra sätt att bli en bättre ryttare då läraren bara koncentrerar sig på dig och den häst du rider, men jag vill ändå att du ska veta att ridning inte är allt i hästägandet :) Hoppas du blev lite klokare, jag har en förmåga att skriva väldigt mycket, men ändå inte få ut väldigt mycket information :angel:
 
Sv: Hur länge?

Okej!:) Ja det där med att kunna mocka och annat måste man ju kunna. Jag läser mycket om hästskötsel så jag har i huvudet hur man gör och har testat att mocka och sådant på stallet nära mig. Tack för ditt svar. :)
 
Sv: Hur länge?

egen häst är man mogen för när man är redo för att ta fullt ansvar för hästen 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. det är inte bara att rida och mocka, det är sjukt mycket mer som man måste göra för att få häst livet att gå runt.

jag rekommenderar dig att först skaffa en medryttar häst/ponny där du får lära dig ta mer ansvar, gå på ridläger är också nyttigt(och tycker du att 2 veckor av att ta hand om den hästen är jobbigt, hur jobbigt blir det inte när du sen har skola och läxor att ta hänsyn till?)
att hjälpa till med fodring, utsläpp och mockning på ridskolan är också bra förberedelse inför egen häst.

man kan aldrig ha för mycket kunskap om stallskötsel eller hästar innan man skaffar egen. jag jobbade i ett tävlings stall 1-2 år, hade ridit på ridskola i 15 år innan jag skaffade egen häst. jag kände många med egen häst och hade 2 små ponnyer som mina föräldrar skötte det mesta av under skoldagarna. men det var ändå ett rent helvete när jag fick hem stora hästen. red 2 gånger om dagen då hon skenade sönder hagarna annars, foder fick jag reda på att jag inte kunde ett skit om, hovslagare fick jag byta några gånger då hästen tappade skor hela tiden, ridskola hade jag inte råd med längre, hästen blev halt efter 3 månader hos mig osv osv. men det är det bästa som hänt mig ^_^ och man lär sig mycket av att ha egen häst.
men man kan inte ha för mycket kunskap innan man skaffar egen, och det är mycket man inte kan läsa sig till. så skaffa en medryttar häst och hjälp till i olika stall så mycket du hinner och sug i dig all praktisk kunskap du bara kan.
 
Sv: Hur länge?

Ridskola --> Medryttarhäst --> Foderhäst --> Egen häst

Ungefär såhär tänker jag en bra stege ser ut för när det är dags att skaffa egen häst. En del skaffar häst utan att ha varit medryttare eller haft foderhäst osv, och det kan absolut vara okej, men om man inte själv besitter tillräcklig kunskap så måste man ha folk i sin närhet som kan. Jag fick min första ponny när jag var 10, då hade jag ridit på ridskola i 5 år, men samtidigt hade jag en hästkunnig mamma som själv hade egna hästar. Hade jag inte haft det hade det varit fullständigt vansinne att skaffa häst efter bara 5 år på ridskola.

Att ha egen häst är ett oerhört stort ansvar. Det handlar inte bara om att rida och mocka, du ska kunna se om hästen blir sjuk, om den skadar sig, du ska ha hyfsad kläm på vilket foder du ska ge den, du ska hålla koll på vaccinationer, avmaskningar, verkning och skoning osv. Men inte minst är det fruktansvärt dyrt, och då talar jag inte om själva köpet, för det är inköpet av hästen som är det billigaste, det dyra är att hålla den. Det räcker med att hästen fått ett skärsår som måste sys på jourtid så bokstavligen springer tusenlapparna iväg och det hjälper inte att hästen är försäkrad, det är mycket man måste betala själv trots försäkring.

Självklart underlättar det och är en enorm fördel om du har hästkunniga människor runt dig som kan hjälpa, komma med råd och visa hur du ska göra. Men att förlita sig på andra människor och deras kunskap är också farligt. Många är inte ens hälften så duktiga som de själva anser och om du litar blint på en persons "kunskap" kan det sluta med att din häst får lida, kanske tom blir sjuk. Kort sagt måste du ha tillräckligt på fötterna för att kunna skilja goda råd från dåliga och veta ifall det personen säger låter rimligt eller inte.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp