hur länge var fjärde vecka?

A

AlterPride

hur gammal ska hästen vara när man går över från var 4:e vecka till 6-8 vecka?

Min tös är nu 1½ och de jar gått 4 veckor, alltså dags för verkning,
men dom ser inte långa ut enligt mitt amatöt tycker väldigt fina ut.

Vi har senaste veckan varit ute på mycket promenaderså de har ju varit normalt slitage.
Men vad säger ni?

Hovslagaren är på väg så han kommer få titta till hovarna när han kommer.
Men när går ni över till dom "normala" rutinerna?

Sv: hur länge var fjärde vecka?

Finns väl inga regler ang verkning. Det får ju du som hästägare hålla koll på. Behövs det 4 veckor mellan, ta 4 veckor då..kan det gå 5 eller 6 veckor..ja då tar man ju det. Slits hovarna naturligt/jämnt..så kanske hovis bara behöver runda av lite. När min häst var i din ålder så kom hovis var 10: e vecka. Det behövdes ju inte mer..hon slet sina fötter så fint så. Varför då ta ut hovslagaren oftare då han ändå inte kan göra något ?

Sv: hur länge var fjärde vecka?

Jag verkar min var 10:e vecka men det behövs inte mer. Ringer hovslagaren när det behövs och bokar därför inte tid flera veckor innan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama