Hur länge var era unghästar nervösa under ridning?

Fibusen

Trådstartare
Ni som ridit in era hästar,hur länge var dom spända och nervösa? min är riden från sista april,riden en hel del i tre veckor,sen pga att han behövde skor och jag inte fått tag på hovslagare,så har det bara blivit små korta stunde då och då,och jag tycker att han har blivit så nervig nu... När man sa upp på han,då vill han bara ta sig därifrån,när man kommer upp på ryggen så är han jättespänd,när man är ute på promenad så är han nervös för allt..

De tre första veckorna var han ju lite nervig eftersom det var så nytt,men absolut inte så mycket som nu..

När man smackar frammåt så står han helt stilla ett tag,sen börjar han backa innan han tillslut går frammåt.

Kan det vara så enkelt att detta kommer att gå över jättesnabbt så fort vi kommer igång igen och rider 3-4 dagar i veckan igen,eller är det nån period han har kommit in i?

Eller får de flesta unghästar en sån här period?

Hur har era unghästar varit? Om dom varit nervösa,hur lång tid tog det innan du kände att hästen var helt cool att rida?

Sv: Hur länge var era unghästar nervösa under ridning?

De hästar jag har ridit in har aldrig varit nervösa... och min åsikt är att om de är nervösa så får man backa ett steg eller kanske 2... om inte annat för ens egen säkerhets skull...

min unghäst jag har nu är helt cool, visst kan hon titta om det ligger nåt i diket eller nåt sånt, men annars är hon helt cool (riden ca 10 ggr)

Hej jag har en nsv som fyllde tre år i dagarna. Kan ju inte påstå att han någonsin varit stirrig eller spänd. Han är bara riden ett par gånger i longerlina och nu har vi varit ute och ridit längs vägarna, genom grustag med lastbilar och annat bröte. Är kanonstolt över honom, är en klippa i huvudet:love:. Nu är han inte helt ovan vid omgivningen då jag tidigt började tömköra honom. Nu är ju kallbloden ingen sprattlig sort tack och lov:laugh: För övrigt är det nog väldigt olika mellan individ till individ och att sätta ut någon tid på hur länge en häst kan vara spänd är nog omöjligt. Ställ dig frågan. Varför är han spänd? Vad kan jag jobba mer med, i vilken situation osv. Litar han på dej från marken? Gör han det blir det lite enklare att arbeta från ryggen. Hur som helst lycka till;)

Först:
Kontrollera att hästen är frisk (hovöm, vargtänder, växtfas osv)
och
Kontrollera att utrustningen sitter som den skall (att sadel är rätt anpassad, bett)

Är allt 100 % okej så brukar det underlätta om man longerar unghästar en liten stund innan man sitter upp. Inte så mycket för att de skall bocka av sig och liknade utan bara för att de skall bli lite varma och få lite ro i kroppen. Samtidigt som de för prova på att ha sadel på ryggen igen.

Det är vanligt att man tror att bara för att det gick bra att rida förra veckan så är hästen van vid sadel och ryttare nu men så behöver det inte vara.

Det går oftast lite upp och ner när det kommer till unga individer. Ibland går det hur bra som helst för att sedan bli ett bakslag på något som man trodde att hästen kunde.

Förr fanns det ett uttryck som jag inte har hört på väldigt länge nu. Man sa att en häst kunde vara stallmodig. Det var en häst som inte hade arbetat en lite längre tid och kunde då vara tjaffsig med att lämna stallplan och liknade. Kanske är det något sådant.

Mer konkreta förslag/råd är lite svårt att ge då det alltid är svårt att ge råd om "problemhästar" så här över nätet och speciellt då om det är en ung individ.

Mvh

Tora

Ena unghästen tog det ungefär 3-4ggr sen var hon helt cool, tjejen som rider henne, gör nästan vad som helst på henne, efter 1 månad eller nått sånt..

Den andra är fortfarande nervös men också mindre riden och "känsligare" i sättet man rider henne på...

Vi har tränat jättemycket från marken och där litar han på mig till 100%. Köpte han som ettåring,och har hållt på med han dagligen från det,sadel och tränsvan har han varit lääääänge!

Men när jag kommer upp på ryggen så blir han lite nervig,vet inte om det kan vara att han är osäker och rädd för att göra fel?

Han var iväg på inridning,och riden i skritt trav och galopp,första veckan hemma här efter inridning gick super,men nu har han blivit "konstig"..Det vart ett uppehåll från ridningen i ca 3 veckor,då jag bara red kanske ett par få ggr pga att han inte hade skor,kan han ha "glömt bort" allt? Kan det vara så enkelt att han kanske bara testar? Eller har jättemycket överskottsenergi? Han gick ute dygnet runt på inridningen,kanske borde jag börja han han ute dygnet runt här med? (Han går ute från ca 07.30 - 20.00) Var ner och red han hos inriidaren,och han kändes då jättetrygg och stabil!

Jag går sakta frammåt,och än så länge så skrittar vi bara pga att jag känner att han är osäker,och vill inte stressa fram något,utan han ska tycka att det är kul med ridningen,samt att jag vill inte att det ska hända någon olycka.

Det vart ett uppehåll från ridningen i ca 3 veckor,då jag bara red kanske ett par få ggr pga att han inte hade skor,kan han ha "glömt bort" allt?

Backa tillbaka har vi redan gjort,då jag endast skrittar han nu och kör igen stopp,höger och vänster,och det funkar galant!

Har tyvär ingen paddock att rida i,utan rider antingen ut eller på gårdsplanen,ska åka till ridhuset här framöver har jag tänkt,då man kan "känna igenom" han lite mer,där han inte kommer någonstanns utifall han skulle dra iväg. Som sagt,tänker på olyksrisken,vill inte att han ska dänga av mig i skogen,och springa hem sen lös ute på vägarna..

Frågan är vad jag gör för fel..

Usch,känns som ett stort bakslag allting...:cry: Tänk så går det aldrig över? :eek: *negativ idag*

Allt är kollat och det sitter bra!

Han har tappat tänder som har krånglat lite (senaste krånglet i början av denna vecka,därav vi också tagit det lugnt med ridningen) Men nu så har den som var lös tappats,och allt från den redan tappade tanden ser bra ut igen,men det var ju faktist som sagt krångel med det,ska nog ringa veterinär så får han kolla igenom munnen för säkerhetsskull!

Senast ändrad:

Äch. Det låter som en typiskt unghäst. Inget att hänga upp sig på. Ibland så får man ta sådan saker.

Om du vågar så skulle det vara bra om du kunde galoppera så att han bjuder lite mer framåt.

Är det så att du börjar bli lite osäker så är det lätt att det smittar av sig. Kanske behöver ni lite hjälp av den som red in hästen?

Sen är det så att det är en speciell sak att rida in och vidareutbilda en unghäst. Bara för att man är duktig på att rida så behöver man inte vara duktig på unghästar.

Så om du känner att du har kört fast så kanske det är dags att vända sig till någon som är duktig på just unghästar. Iochför sig så har du ju bett om råd här på Buke men jag kan nästan garantera dig att det är bättre att få råd av någon duktig unghästutbildare i det verkliga livet :D.

Mvh

Tora

Jo,jag har en i stallet som hjälper mig,hon har själv ridit in ett antal hästar,dock så vill hon inte rida själv,då hon vart avslängd ordentligt för några år sen,så hon är väldigt känslig i kroppen,får rida med rygg och nackskydd tex,så hon vill inte riskera att hon åker av,för då kan hon bli förlamad,men får mycket hjälp av henne när hon står på marken,dock så har det ju inte blivit så mycket nu då som sagt,men nu när tänder och skor är bra så ska vi väll köra på! :D

Inridaren bor en bra bit härifrån,så det är inget man åker till fram och tillbaka över dagarna,tyvär,även om jag såklart är mer än välkommen,men om det blir större problem så åker jag givetvis ner med han så får hon ha han på inridning i några veckor till..

Sen har jag uppflödaren till hästen som kan hjälpa mig att rida,även hon har ridit in ett antal hästar,och har flera hästar själv som hon rider varje dag,så hon erbjöd sig att hjälpa till,men hälst så vill jag ju beta mig igenom denna prossedur själv..envis som man är! :angel:

Men funderar på att höra av mig till henne ifall hon skulle kunna komma och rida igenom honnom helt ett par ggr,så jag kan studera och se var och när det blir fel,samt att hon är tuff när hon rider,så ifall det skulle bli nått tjaffs så litar jag 100% att hon löser dig hela med lugn och ro! :D Hon har ju lite mer balans än mig,rider 2-3 hästar om dagen och tävlar för fullt,själv har man ju bara lunkat i skogen i 7 år,och knappt ridit alls på nästan ett år..:o
Så i fall han gör ett riktigt bocksprång så är jag inte säker att jag sitter kvar några längre stunder! :rofl:

Senast ändrad:

Ni som ridit in era hästar,hur länge var dom spända och nervösa? min är riden från sista april,riden en hel del i tre veckor,sen pga att han behövde skor och jag inte fått tag på hovslagare,så har det bara blivit små korta stunde då och då,och jag tycker att han har blivit så nervig nu... När man sa upp på han,då vill han bara ta sig därifrån,när man kommer upp på ryggen så är han jättespänd,när man är ute på promenad så är han nervös för allt..

Mina unghästar har inte varit nervösa alls utan coola från början.

Jag tycker det låter väldigt intensivt med 3-4 ggr/vecka på en så grön häst. De behöver landa och smälta en del, det kan vara att den inte har tid att göra detta som gör den uppstressad. Ta det lugnare och trappa ner på takten.

CITAT TORA..
Så om du känner att du har kört fast så kanske det är dags att vända sig till någon som är duktig på just unghästar. Iochför sig så har du ju bett om råd här på Buke men jag kan nästan garantera dig att det är bättre att få råd av någon duktig unghästutbildare i det verkliga livet :D.

:bow::bow:

Mina unghästar har inte varit nervösa alls utan coola från början.

Jag tycker det låter väldigt intensivt med 3-4 ggr/vecka på en så grön häst. De behöver landa och smälta en del, det kan vara att den inte har tid att göra detta som gör den uppstressad. Ta det lugnare och trappa ner på takten.

Som sagt så skrittar vi bara (ca 5-15 min/gång),själv anser jag inte att det är för mycket att göra det.. Men nu så har han som sagt stått en hel del,och bara blivit riden då och då,och jag har ej ridit han 3-4 ggr i veckan(Det var när han var på inridning han reds 3-4 dagar i veckan),har kanske ridit han max 6 ggr allt som allt här hemma på 6 veckor. Då har vi gått några varv på gårdsplanen och gått igenom start,stopp och sväng,och igår var andra gången jag red på han utanför gården,då går vi en sväng (promenerar brevid) på ca 25 min med all utrustning på,sen hoppar jag upp sista 500 metrarna och rider,så jag tror inte att jag gått för fort fram,därav min fundering på varför det börjat krångla...

Rid några ggr med sällskap.
Kan tro att han blev inriden på en bana:confused:

du måste ju visa honom uppifrån ryggen att du är lika säker som på backen.
Slappna av!
Skritta på lång tygel- vissla
Nu går vi!
Nu travar vi! - beröm.
Korta stunder o sen låta honom smälta det på betet.
När du sätter igång i höst igen brukar det vara som att man red igår.

Min var superstabil som en filbunke.

Har du tömkört något? Många hästar fattar inte det där när man byter från att ha gått framför dem och lett dem till att man plötsligt är uppepå (bakom) och vill att de ska gå först. Prova att tömköra om du inte gjort det.

Som sagt så skrittar vi bara (ca 5-15 min/gång),själv anser jag inte att det är för mycket att göra det.. Men nu så har han som sagt stått en hel del,och bara blivit riden då och då,och jag har ej ridit han 3-4 ggr i veckan(Det var när han var på inridning han reds 3-4 dagar i veckan),har kanske ridit han max 6 ggr allt som allt här hemma på 6 veckor. Då har vi gått några varv på gårdsplanen och gått igenom start,stopp och sväng,och igår var andra gången jag red på han utanför gården,då går vi en sväng (promenerar brevid) på ca 25 min med all utrustning på,sen hoppar jag upp sista 500 metrarna och rider,så jag tror inte att jag gått för fort fram,därav min fundering på varför det börjat krångla...

Det är nog inte längden på passen utan frekvensen, som kan göra att de inte hinner smälta. om den varit på inridning så har den gått rätt intensivt och mycket har hänt. Har den haft paus emellan? det kanske behövs en längre viloperiod och sen börjar du igen. det är vanligt att man gör så med unghästar - rider uppsuttet ngra gånger våren, och sen släpps de på bete, och när hösten kommer tar man upp det igen. Många har då mognat en massa under vilan och smält det hela och vuxit till sig mentalt för uppgiften.

Min var superstabil som en filbunke.

Har du tömkört något? Många hästar fattar inte det där när man byter från att ha gått framför dem och lett dem till att man plötsligt är uppepå (bakom) och vill att de ska gå först. Prova att tömköra om du inte gjort det.
Såhär är det:bow:

Japp han är tömkörd till och från sen han var två,var tänkt att jag skulle köra in honnom,men det vart inte så...

De har vart lite spända första tre-fyra gångerna någon suttit upp. Sedan har det vart helt lugnt och de har bara vart positiva och glada.
Jag gav minimalt med kraftfoder i början av inridningen för att slippa att de kanske är extra pigga och busiga. Jobbade med massor av beröm och korta pass.
Hästen är inte inne i en period där den växer så det knakar? De kan ju bli lite knasiga då.

Det är ju så individuellt men har hästen plötsligen blivit spänd så skulle jag tippa på antingen smärta eller att den behöver en längre sammanhängande vila från allt för att smälta det den lärt sig hittills.

Du skriver i o f sig att den är u a, att ni kollat allt, men har du varit inne på klinik? Smärta är lurigt, inte alltid lätt att se. Det kan vara så enkelt som muskelömhet men det kan också vara så att en ev svaghet hos hästen nu visar sig efter att du påbörjat inridningen.
Jag tycker att jag börjar lära mig nu efter många års pysslande med unghästar att det är ytterst sällan som det rör sig om trots och sällan en god idé att bara pressa hästen i tron att den "jävlas".

Du känner hästen, har hanterat och förberett den väl hela vägen så varför skulle den bli nervös nu?

Jag säger som flera andra, mina hästar har aldrig varit nervösa vid inridningen/inkörningen. Däremot var en av dem, ett kallblod, väldigt tittig och spänd i vissa lägen, fast det började när han var 4-5, och han reds in som 3-åring. Så det hade troligen ingenting med inridningen att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 948
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka