Hur länge var era unghästar nervösa under ridning?

Sv: Hur länge var era unghästar nervösa under ridning?

Aldrig vart något nervös alls. Efter vissa vilor kan han vara lite laddad men inte nervös på något vis.

När han kom blev han skräckslagen för minsta lilla (som att lägga in hö i boxen...) men det gick fort bort. Sedan upptäckte vi att han var rädd ör hastiga rörelser, spec ovanför/bakom honom. Det blev till att skutt, hopp och klappa händer/på honom vareviga dag ute som inne, arbete som vila i typ 1 månad sedan tog han det lugnt.

Men nervös har han aldrig vart, det är iofs inget normalt sinneslag för en connemara med vettig stam. Spänd/stressad eller heta kan det vara men någon nervös har jag nog aldrig träffat :)

Alla hästar är individer så det finns ju ingen regel som säger hur lång tid en inridning tar. En del hästar är avslappnade från början och allt går lätt och snabbt, medan en del tycker det är läskigt eller motsätter sig att bli ridna på.

Har hästen blivit inriden korrekt ska den vara lugn och avslappnad även att den har fått vila ett tag från allt. Är din häst nervös och spänd rekommenderar jag dig att börja om. Fråga dig själv om du gått för fort fram? Har alla bitar fallit på plats för din häst? Man sitter aldrig upp på en häst som är under inridning om den är spänd.
Det väsentliga är inte att hästen ska tränas 7 dagar i veckan intensivt för att lära sig. Går man fram i rätt takt utan några genvägar så ska du kunna låta hästen stå i 14 dagar och sen börja där du slutade sist. En häst glömmer aldrig.

Nervös?

Patsy sade kort och gott "men ÄNTLIGEN har du fattat matte, det är ju det här de andra hästarna gör..."

:love:

Den nya kommer nog ha ungefär samma attityd av det jag sett hittills :love:

Svarar alla:

Har bokat in klinikbesök på tisdag,ska vara inne 15.30,då ska först och främst tänderna kollas,då det kommit upp som en tandflisa igen...

Han har tappat tredje tanden nu,så han kan vara kinkig pga det misstänker jag..

Så ni får hålla en tumme att inget allvarligt hittas på tisdag iallafall!

Håller tummarna :)

Min var inne på genomkoll 2 juni inför mer ridning i sommar. Jag var nervös som attan men pålle var helt ok. Hade tom tappat alla tänder som han skulle, hade problem med de första mjölkisarna.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 785
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka