Hur länge vänta på att buttan ska verka?

cristobal

Trådstartare
En av hästarna har akut fång, sedan 2 veckor.
Först fick hon en kur Finadyn, som inte gav ngn verkan, och sedan i onsdags går hon på butta. Hur lång tid kan det ta innan hovarna svalnar och pulsen går ned?
Hon står på box i djupt spån, får bara halm o lite hö, hovis har verkat ned hovarna, vet har varit här...
Fångtråden är omöjlig att hålla sig uppdaterad på, så jag drar igång den här, med förhoppning om att den får vara kvar...

Sv: Hur länge vänta på att buttan ska verka?

Om jag har förstått det rätt så är det viktigaste att hästen är smärtlindrad dvs att den kan röra sig något så när som vanligt och kanske också att den inte ligger ner hur mkt som helst. Det är säkert bra för hovarna att de ligger men ändå. Om butta hjälper mot detta så bör den nog ha gjort det nu. det är ju först och främst ngt som lindrar smärtan. Sedan kan det nog vara lite knepigt att lyckas ge rätt dos och rätt antal ggr per dygn.

Jag hoppas verkligen att den har fått mer mat än lite hö under två veckor. Hästen är sjuk och behöver naturligtvis all näring den kan få i form av proteiner, mineraler osv för att kunna bli bra igen. Energin däremot kan vara bra att hålla igen på. Halm innehåller endast energi och inget annat även om det kan vara bra för tarmarna att ha ngt att tugga på.

I fångtråden står det massor om utfodring av fånghästar.

Nej, det är inte ok att hästen inte är smärtlindrad trots behandlingen. Ibland får man prowa sig fram med den smärtlindrande medicinen; ge tre ggr per dag, ge ytterligare ett annat prep osw. Ring din weterinär så får han eller hon gnugga geniknölarna och komma med en lösning. Är howarna korrekt werkade?

Med swårbehandlad smärta ökar sannolikheten för att howbenen är på drift. Absolut läge att kolla upp med röntgen när hästen mår bättre igen.

I det akuta skedet neutraliserar NSAID äwen endoto iner från den rubbade tarmfloran och utöwar på så wis en dubbel effekt. I senare skede är det enbart den smärtlindrande effekten man är ute efter.

Wad är det för häst? Har hon haft fång tidigare?

I det akuta skedet neutraliserar NSAID äwen endoto iner från den rubbade tarmfloran och utöwar på så wis en dubbel effekt.

Jag antar att du har insett att jag är frågvis som bara den...:angel:

Men i alla fall
Är det detta som är den antiinflammatoriska effekten?

Nej. NSAID preparatens antiinflammatoriska effekt innebär att de hämmar syntesen aw prostaglandin, en substans som bland annat är wiktigt i det inflammatoriska swaret. Prostaglandin ökar kärlpermeabiliteten, dws kärlwäggarnas genomsläpplighet för bla inflammatoriska cellerprodukter (wita blodkroppar mm), ställer om hjärnans termostat så att temperaturen i kroppen ökar (syftar till att höja tempen öwer den niwå som inkräktarna (bakt, wirus osw) triws och förökar sig bäst i) och gör på ett eller annat sätt att kroppen känner aw smärta tydligare. Dessa mekanimser hämmar alltså NSAID genom att sätta käppar i hjulet för ett aw de enzym som kräws i syntesen aw prostaglandin (cykloo ygenas).

Att den binder endoto iner är nog bara en biwerkning som har wisat sig effektiw. Eller kanske jag har fått allt om bakfoten och det eg är den hämmade ökade kärlpermeabiliteten som gör att endoto inerna stannar i blodbanorna och inte tar sig ut i wäwnaden där den skulle kunna ställa till skada. Eller stannar i wäwnaden där de bildas för att de inte lika lätt tar sig in i blodbanorna... Öh... Farmakologi, wad är det!? Nu går jag och tar en glass till! Alltid har jag wäl klargjort nåt, hoppas jag. Eller rört ihop det ännu mer...

Att den binder endoto iner är nog bara en biwerkning som har wisat sig effektiw. Eller kanske jag har fått allt om bakfoten och det eg är den hämmade ökade kärlpermeabiliteten som gör att endoto inerna stannar i blodbanorna och inte tar sig ut i wäwnaden där den skulle kunna ställa till skada. Eller stannar i wäwnaden där de bildas för att de inte lika lätt tar sig in i blodbanorna... Öh... Farmakologi, wad är det!? Nu går jag och tar en glass till! Alltid har jag wäl klargjort nåt, hoppas jag. Eller rört ihop det ännu mer...

Tack så mkt för ditt svar.
Jag är med på hur du menar, tyckte inte alls att det var rörigt.
Intressant att veta att det stoppar upp endotoxinerna (snyggt X eller hur?) hur det nu går till så låter det bra att de stannar kvar i blodet.
Är med på det andra också om hur den inflammatoriska effekten fungerar.

Dubbelkolla så att doseringen är ok !
Min vet ordinerade för lite till min häst:devil:
Hej från hambo

Det är en islandshäst, och hon får ca 4 kg hö/dag, vilket bör räcka. Dessutom mineraler, foderjäst och vit E, selen o magnesiumtillskott, då jag vet att höet är lågt på dessa.
Förstår på era svar att det kan vara individuellt hur mkt butta man ska ge.
Hovarna verkade ua från vet. Barfota nu.
Hade fångkänning ("lindriga tecken på fång" enl vet, på röntgen innanför normalen med hovbensförändring, alltså inte allvarligt) i januari, sedan dess bra ända tills nu för 12 dagar sedan. Tror hon satt i sig nåt skit.
Så fort hon blir tillräckligt bra ska jag röntga.
Till saken hör att det inte är min häst, men jag har fått ta ansvaret för den...
Så jag kanske skulle kunna skicka i henne en halv dos extra ikväll?

Hon får Dodson & Horrells (?) preparat för tarmfloran också.

hur mkt butta fick hon? hur pass smärtpåverkad är hon? kan hon äta, röra sig, lägga sig ner osv så räcker eg det, hon behöver inte vara helt smärtfri. smärta är kroppens sätt att skydda en skadad del, och särskilt när det gäller djur får man akta sig för att smärtlindra för mkt.

nsaid läker inte hoven, så att hon fortfarande är varm, har puls osv är eg inte konstigt och behöver inte bero på felmedicinering. dessutom kan du ha bölder på gång till följd av fånget.

men är hon kraftigt smärtpåverkad så prova att höja dosen eller byt till tex metacam. enligt min veterinär har buttan bättre effekt om man ger en stor dos istället för att dela upp den. stämde på min häst iaf.

Det där med butta är indiwiduellt, många funkar bättre om de får dosen fördelad på 3 giwor.

Tanken med behandlingen med NSAID är att inflammationen i howarna ska awta + att hästen ska bli hyfsat smärtfri. Dunkande puls efter 14 dagar kan tyda på att just den här hästen inte swarar optimalt på just det här preparatet, dosen eller administreringen och då är det en god idé att kolla öwer det i samråd med weterinär. Det finns inget läkande i att hästen ska stå med mer smärta än nödwändigt, din poäng om att smärta = wila är ju iofs rätt och riktig, men här gäller det trots allt att häwa infl för att stoppa upp skadewerkningarna. Howbölder på g kan det också wara, desto större anledning att kontakt wet! Eller howslagare i just den frågan, som Coari kommer att hoppa på mig om ifall jag inte skriwer... :grin:

Hon får två påsar/dag.
Hon äter och rör sig, även om det ser stappligt ut, särskilt i vändningar. Hon låg mera i början, när det var så varmt.
Jag skulle så gärna vilja att inflammationen gick ned. Om det är rot e sänkn, så är det ju så, men för att komma någonstans i rätt riktning måste väl infl hävas?
Hon är också fortfarande mkt stel i nacken/manken.
Jag ringer vet i morgon bitti, så får hon uttala sig om det hela. Kanske hovis kan komma förbi också...
Tack för att ni finns, man mår inget vidare av sånt här skit.

Min lilla var det order på om att ta in på klinik för i.v. behandling om han inte svarat tills 'i helgen'. Idag är det 14 dagar in i fånganfallet.

Han fick först butta och blev bättre men långt ifrån bra. Sen pajade magen så byttes från butta till metacam. Han blev inte bättre, men inte sämre. Stod mest i boxen (inte låg alltså), vände okej på gummimatta i stallgången, kunde stappla något steg, gick att lyfta fossingar på även om man fick övertala honom att lyfta så han får belasta sämsta frambenet.

Dunkande puls båda fram, bak har pulsen avtagit.

På klinik ca 10 dagar efter akut fas så är det ju hårdare än gummimatta. Stapplade lite, besvärligt i vändningar. Vet var INTE nöjd. Inga som helst rotationer.

Men order om byte från metacam för han hade oacceptabelt ont, och akuta fasen var inte hävd. SKulle få quadrisol istället. Och ordet om att var han inte betydligt bättre, dvs slutat stappla och vände okej till helgen, så ville de ha in honom på kliniken för behandling.

Av diverse anledningar blev det torsdag (besöket på en tisdag) innan jag kunde försöka hämta ut quadrisol - som visade sig vara tvärslut på alla apoteket i regionen, kommer tidigast måndag. Så vi fick prova gå tillbaka till butta. Samma order, måste vara mycket bättre i helgen, annars klinikinläggning.

I elfte timmen svarade han på buttan (phwe), han har fortfarande puls men den dunkar inte, han lyfter villigare. Hur han går/vänder har jag ju svårt att säga då jag fortfarande har gummimatta, men han bockade så han gick ikull i boxen idag vid åsynen av nytt strö, så vi kan nog kallt anta han skulle röra sig bättre även på betong med..

Men här var det alltså att om han inte slutat stappla, ha svårt att vända och dunkande puls efter 14 dagar, trots preparatbyte, då var det 'nog' och behandling med intravenöst istället.

Men olika hästar svarar ju olika bra på olika NSAID, att prova t ex finadyne kanske skulle vara en ide, så låter mycket vettigt prata med vet imorgon. Nu har ju olika vet lite olika syn, men 'min' hade/har som sagt ståndpunkten redogjord för ovan.

Tanken med behandlingen med NSAID är att inflammationen i howarna ska awta + att hästen ska bli hyfsat smärtfri.

Jag tycker det börjar bli på tiden att du i stället för att skriva NSAID skriver ut namnen på dom preparat som ingår i NSAID som du hela tiden hänvisar till..

Det är mkt lätt att man missuppfattar dig när du bara skriver NSAID och som Veterinär har jag aldrig sett ett utskrivet recept på NSAID.

Ipren ingår bl.a. i NSAID och mig veterligt så är det både receptfritt och har ringa smärtlindring på fång.

Rent generellt Så räcker det inte vid fång att bara medicinera,, man måste oxå tänka tillbaka på vad man gjorde för förändring för individen (hur liten förändring man än gjorde så gjordes ngn förändring) max 48 timmar innan fånganfallet i akut läge startade, och omgående avsluta den förändringen.

En fånghäst i akut läge ska känna smärta för att inte utsätta sina hovar för överbelsning, därmed inte sagt att dom ska ha smärta under så lång tid att det faller under djurskyddslagen. Ett akut fånganfall med rätta åtgärder från hästägare,Veterinär och Hovis klingar garanterat av inom loppet av max 4 dagar,, bara för att det akuta läget har avklingat får man inte invaggas i tron om att individen är friskförklarad. Friskförklarad blir den tidigast 1 år senare om den vid röntgenkontroll 1 månad efter det akuta läget inte uppvisar rotation/sänkning/medial,lateral förändring av hovbenen på alla fyra hovarna.

Uppvisas ngn av dessa avvikelser så har vi tyvärr en individ med kronisk fång.

Jag tycker det börjar bli på tiden att du i stället för att skriva NSAID skriver ut namnen på dom preparat som ingår i NSAID som du hela tiden hänvisar till..

Mitt förstahandswal inom gruppen NSAID (som alltså står för Non Steroid Antiinflammatory Drugs, eller på swenska Icke Steroida Anitinflammatoriska Läkemedel. Läkemedel inom gruppen NSAID werkar alla genom att stoppa kroppens produktion aw prostaglandin, ett hormonliknande ämne som deltar i uppkomst och underhållande aw inflammation enligt det jag skriwit i ett inlägg här owan. De olika preparaten har lite olika sätt att werka och man forskar ständigt widare för att hitta substanser som är mer selektiwa och bara hämmar det man kallar "det onda prostaglandinet") är wid fång Fenylbutazon, som aw många kallas butta. Andra preparat som man kan ta till är Finadyne (i injektionsform Crony in), Metacam, Quadrisol, Equio[ks] + kanske några till som jag inte har i huwudet.

NSAID finns äwen för humant bruk, dit hör bla Ipren som du hänwisar till, och för hund och katt (Rimadyl, Metacam, Tolfedine, Zubrin osw). Weterinärkåren får inte förskriwa preparat som är awsedda för humant bruk när det finns djurslagsspecifika.

För oss människor finns olika alternatiw wad gäller smärtlindring, NSAID, steroider (kortison), opioider, paracetamol. På hästsidan är man tywärr hänwisad till NSAID, äwen om man har möjlighet att ge opioider i form aw te Butador så anwänds det huwudsakligen som en del i sedering och ger äwen biwerkningar som inte gör det så smidigt att anwända som ensamt smärtstillande.

Att omnämna alla ickesteroida antiinflammatoriska mediciner som just NSAID är ganska wedertaget äwen här på Buke, men är det nu så att någon undrar hoppas jag att jag klargjort något.

"Min" veterinär sa att pulsen kunde finnas kvar lång tid - så länge som reparationen i hovarna pågår. Han förklarade det som att kroppen skickar ner mera blod till benen/hovarna för att reparera skadan. Min häst insjuknade för snart en månad sen och har fortfarande puls. Jag vill inte säga direkt dunkande, men mycket väl kännbar. Han har även måttliga rotationer båda fram. Så vad säger du om hans förklaring?

jo det kan säkert vara individuelt, men min häst svarade mkt bättre när jag gav allt på en gång, hade tidigare delat dosen i 3 för att vara "snäll". upplevde även att metacam gav bättre effekt. även om det sägs att butta ska vara bättre just vid fång.

men enligt dom hovslagare och veterinärer jag har pratat mig så kan värme och puls finnas kvar i lång tid, det är inget man kan/ska häva med nsaid. risken är då att man slår ut magen och på så sätt gör hästen sjukare.

sen vill jag tillägga att det är helt normalt att en häst har ljumma/varma hovar mitt på sommaren, så det behöver inte bero på fånget. nu vet vi ju inte HUR varma hästens hovar är men..

Jo, pulsen blir ju inte normal pang bom, men man bör se en förbättring aw hästens tillstånd på 14 dagar annars är det läge för en ny bedömning. Jag tycker inte att man ska wänta så länge som 14 dagar heller, redan efter några dagar ska hästen swara på insatta åtgärder (som Coari skrew inte bara medicin).

Hästen bör ha NSAID så länge som det kräws, det är indiwiduellt. Det finns indiwider som får biwerkningar i form aw sårbildningar i mag- och/eller tarmslemhinna, men NSAID påwerkar inte tarmfloran på samma sätt som antibiotika. I fallet fång är själwa inflammationen inte till någon som helst nytta utan den skadar wäwnaden och bör hållas nere.

Förstärkt digitalpuls är ju inte enbart ett symptom wid fång utan wid alla inflammatoriska processer "under kotan". Temperatur, bete, barfotagång kontra skodd påwerkar också hur tydligt pulsen känns. En förstärkt digitalpuls är dock swår att missa om man wet war man ska känna.

ja det är väl olika åsikter om det som med allt annat.;)

men om jag förstår cristobals inlägg rätt så ÄR hästen bättre, den ligger inte ner lika mkt och kan röra sig. så en viss förbättring har ju skett även om puls och värme finns kvar.

Jo, det är ju swårt att tolka utifrån några skriwna rader. Jag ser en bild framför mig och du en annan! Jag tycker att ts bör diskutera med sin wet och att wet får göra en bedömning om ew byte aw medicinering eller andra åtgärder. Kanske bör man kolla om werkningen också, förutsättningarna kan ha ändrats - det är något som howslagaren bör konsulteras om, liksom frågan om ew komplikation i form aw howböld.

Liknande trådar

Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 589
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: KesoNeso
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 228
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?