Sv: Hur länge vänta på att buttan ska verka?
Min lilla var det order på om att ta in på klinik för i.v. behandling om han inte svarat tills 'i helgen'. Idag är det 14 dagar in i fånganfallet.
Han fick först butta och blev bättre men långt ifrån bra. Sen pajade magen så byttes från butta till metacam. Han blev inte bättre, men inte sämre. Stod mest i boxen (inte låg alltså), vände okej på gummimatta i stallgången, kunde stappla något steg, gick att lyfta fossingar på även om man fick övertala honom att lyfta så han får belasta sämsta frambenet.
Dunkande puls båda fram, bak har pulsen avtagit.
På klinik ca 10 dagar efter akut fas så är det ju hårdare än gummimatta. Stapplade lite, besvärligt i vändningar. Vet var INTE nöjd. Inga som helst rotationer.
Men order om byte från metacam för han hade oacceptabelt ont, och akuta fasen var inte hävd. SKulle få quadrisol istället. Och ordet om att var han inte betydligt bättre, dvs slutat stappla och vände okej till helgen, så ville de ha in honom på kliniken för behandling.
Av diverse anledningar blev det torsdag (besöket på en tisdag) innan jag kunde försöka hämta ut quadrisol - som visade sig vara tvärslut på alla apoteket i regionen, kommer tidigast måndag. Så vi fick prova gå tillbaka till butta. Samma order, måste vara mycket bättre i helgen, annars klinikinläggning.
I elfte timmen svarade han på buttan (phwe), han har fortfarande puls men den dunkar inte, han lyfter villigare. Hur han går/vänder har jag ju svårt att säga då jag fortfarande har gummimatta, men han bockade så han gick ikull i boxen idag vid åsynen av nytt strö, så vi kan nog kallt anta han skulle röra sig bättre även på betong med..
Men här var det alltså att om han inte slutat stappla, ha svårt att vända och dunkande puls efter 14 dagar, trots preparatbyte, då var det 'nog' och behandling med intravenöst istället.
Men olika hästar svarar ju olika bra på olika NSAID, att prova t ex finadyne kanske skulle vara en ide, så låter mycket vettigt prata med vet imorgon. Nu har ju olika vet lite olika syn, men 'min' hade/har som sagt ståndpunkten redogjord för ovan.