hur länge vänjer ni in era på gräs?

tezzie82

Trådstartare
jag har under den senast veckan börjat vänja in min arabkille på gräs, han har gått och betat mellan 30-60 min /dag. det finns inget direkt gräs i hagen. hur fort vågar man gå upp i tid på bete? jag har tidigare fått ta bort en häst pga fång och är väldigt orolig för att denna oxå ska få det om jag inte vänjer honom supersakta. så hur gör ni?

(från en som är rädd för gräset)

Sv: hur länge vänjer ni in era på gräs?

Hej!

Jag är superfjollig pga fångrisken och att min häst tidigare fått någon typ av reaktion på "något". Just nu äter hon dessutom cortison, vilket inte direkt gör saken bättre.

Iaf, oavsett cortison eller ej, så börjar jag med 5 min, ökar till 10 efter några dagar, ökar sedan med 10 min med några dagars mellanrum upp till 2 timmar. Dom har även lite gräs som växer i hagen.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att släppa häst några timmar/dag i riktig gräshage, utan får göra så här. Ska se om man kanske kan sammarbeta med någon och släppa dom på betet några timmar/dag.. Så gjorde vi i förra stallet..

/ Lavinia, som aldrig skulle våga släppa direkt på gräs.

jag har oxå lite svårt att klara det själv. nu har jag släppt honom en stund efter varje ridtur medans jag mockar mm men sen blir det lite svårare när man ska öka upp tiden. tycker du att jag ska fortsätta med max en timme/dag nästa vecka oxå? jag har sagt till mig själv att det får ta hela sommaren med invänjning bara han klarar sig, men man kan ju aldrig vara helt säker ändå... första veckan fick han beta några minuter på väg till hagen bara så han har ju ätit gräs i lite över två veckor nu men inte några mängder.

Jag släpper mina hästar på gårdsplan där dem kan äta gräs, än så länge ca 30-40 minuter under tiden som jag mockar & packar foder, dem går ingenstan så det är smidigt.;):) Även om det är stora hästar jag har, som aldrig haft fång lr liknande, så är jag ändå hönsmamma & tar det väääldigt försiktigt:p:)

Senast ändrad:

Jag är jätterädd för fång efter att ha förlorat två hästar i det.

Så min nuvarande vänjs in ungefär såhär:

Första veckan 5 minuter beta/dag
Andra veckan och början på tredje veckan 10 minuter/dag.
Slutet på tredje veckan 15 minuter/dag.

Om hon har betat de flesta dagarna under den perioden så får hon beta så länge man orkar stå och hålla henne, eftersom vi inte har så mycket gräs i andra hagar än beteshagen.

Här sker det naturligt. Vinterhagen är stor och det hinner komma gräs under våren så dom vänjs in under tiden.

mina går i hage där det alltid är lite gräs. sen flyttar vi över dom till en hage där det är mkt gräs men inte så kraftigt å sen ut på det vanliga. mina är ute dygnet runt alltid och är stora hästar

Kl
Om man vänder på frågan då?
Hur länge måste man ge hö? Dottern skulle rida på långritt med en kompis och kompisen blev sur när jag sa att ridturen måste ske mellan fodringarna, kompisens sköthäst fick tydligen inget hö utan äter bara gammalt gräs i hagen. Obs, södra norrland!

Kl
Om man vänder på frågan då?
Hur länge måste man ge hö? Dottern skulle rida på långritt med en kompis och kompisen blev sur när jag sa att ridturen måste ske mellan fodringarna, kompisens sköthäst fick tydligen inget hö utan äter bara gammalt gräs i hagen. Obs, södra norrland!

Tjejen hade inte missuppfattat (hon som red sköthäst)? Klart som sjuttsingen att hästarna måste ha hö än!!! Och jag bor inte i norrland!!!

Vi brukar ge hö på dagarna tills vinterhagen är så pass mycket gräs i att de inte äter höet längre utan väljer gräset istället... Sen får de beta in sig i små hagar med lite bättre gräs växt och sakta utöka tills de släpps i sommarhage men de får alltid gå hem till "natthage" och få hö på kvällen under sommaren. (Så länge intresset för höet finns även där)...

Samma sekund som jag säg att gräset började anas i trakterna här så kirrade jag vårhagen. Så det gräs som lyckas nå ytan tar Bääsan ganska direkt. Så det med hö är min metod för att vänja in henne innan hon släpps på sommarbetet. Vilket kommer ske ganska snart.:)

Jag försöker beta vid hand så ofta som möjligt, blir kanske inte varje dag men så gott som. Vi har gräskant i paddocken så är det ledigt släpper jag honom där medans jag mockar o fixar mat. Det kommer även upp strån i vinterhagen nu, såpass att dom börjat dissa lunchen. Skulle vara optimalt att sen vänja in i sommarhagen ett par timmar per dag, men det får var och en sköta själv isåfall. Kommer det bara lite regn nu så tror jag vinterhagen kommer bli hyfsat grön så att det inte behövs mer invänjning än så.

Jag började handbeta min häst när det gröna gräset började dyka upp för några veckor sedan. Första dagarna 10 minuter och sen har jag ökat på det.

Nu går han en till två timmar om dagen sedan tre dar tillbaks utan problem.

Han åker på bete på söndag så i denna veckan blir det mycket grästuggande för honom, vill helst att han ska kunna gå på gräset hela dagen på lördag och sen halva söndagen innan vi åker till det riktiga betet.

Jag har gjort ungefär likadant dom andra åren utan problem.

Här sker det naturligt. Vinterhagen är stor och det hinner komma gräs under våren så dom vänjs in under tiden.

Så har jag det också. Plus att sommarhagen ligger i anknytning med bara en grind imellan. Så jag öppnar den hagen innan det har kommit upp något gräs. Det växer i den takt som jag vänjer av med höt.

Jag öppnade där för 1 månad sedan och har nu minskat ner höt ca 1/3. Jag kommer att minska ner lite till nu, för här är det värmebölja och gräset växer så det knakar. De vill ändå inte äta så mycket hö. De har varit ute på natten i ca 2 veckor. Jag räknar med att helt utesluta höt i mitten på maj.

han har nu gått en timma/dag i två veckor snart så nu när jag är långledig får det nog bli två till tre timmar. det är så svårt när man jobbar att åka upp hela tiden och släppa över. önskar att hans hage var så stor att han vande in sig själv. det har iaf växt upp lite grann som dom går och gnager på men inte tillräckligt. förhoppningsvis kan jag släppa honom helt på gräs om en månad eller så. tack för alla svar, det är visst inte bara jag som är nojjig ;)

*kl*

Gör lite olika med hästarna. Gammelmärren och tomma avelsstoet släppte jag tidigt på betet, när det fortfarande var nattfrost och ganska låg tillväxt. Stödfodrade med hö fram tills igår. Inga problem med magarna.

De två russen däremor är det noga med. Jag använder mig av stripbetning. Först får dem gå kvar i vinterhagen och gnaga på det nya gräset som tittar upp. Sen har jag en skogsbeteshage som inte är betad på några år med en massa fjolårsgräs i i anslutning till vinterhagen. Bygger en gång genom vinterhagen ner i nya hagen och ger dem några meter bete var tredje dag. Inga egentliga rator ch bättre betat. På natten får dem komma upp till uteboxarna och äta hö. De får även lite hö på morgonen när de släpps ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka