Hur länge "tränade" du hästen inför betet?

W

wonderbaunbabe

Ni som stått i en tråkig,lerig hage utan gräs hela vintern, hur gör ni när era kuser ska ut på bete?
Våra hästar kommer att gå ute mellan 7-20 och vila på nätterna.

Hur lägger ni upp planeringen inför det?
Hur mågra veckor/dagar innan börjar ni vänja hästarna?
Hur långa stunder får dom vara ute i beteshagen från första dagen tills det är dax att släppa ut dem ordentligt?

Vi är lite oense i vårat stall :angel:

Berätta gärna lite hur ni gjort eller kommer att göra!

Sv: Hur länge "tränade" du hästen inför betet?

Vi betar i 5 minuter i nån vecka sen ökar vi till tjugo några dagar o sen en halvtimma några dagar. Sen 1 timma i taget i några dagar, sen ökar vi till tre till fyra timmar. Sen får de gå dagtid ca 6-8 timmar. Sedan hela dagen 08-20 fram till midsommar. Efter midsommar släpper vi helt o sen går de så länge som möjligt inna nfrosten kommer på kvällarna. Min vetrinr o flera andra säger att man inte ska släppa helt innan midsommar fördå är risken för fång väldigt hög iom kallt gräs på nätterna.
/ Christina:bump:

Jag har för första sommaren någonsin 2 ponnyer som ska vänjas vid bete, så jag vet inte hur försiktig jag behöver vara. Den ena är 2 år och den andre är 13. Vinterhagen är ganska stor så i ett par veckor har de haft lite att knapra på där. De går fortfarande inne på nätterna, och jag har bara minskat på kraftfoder till 2-åringen, medan jag ger samma giva till 13-åringen som tidigare.
I en vecka nu har jag varje dag släppt ut dem i sommarhagen.
dag 1: 2h.
dag 2: 3,45h.
dag 3: 3.45h.
dag 4: 4,45h.
dag 5: 5.15h.
dag 6: 5.15h.
dag 7: 7.15h.

sedan tänkte jag nu till helgen släppa dem där så de får gå där hela dagen, och så fort det blir varmare igen även låta dem gå ute i vinterhagen på natten. om 2-2,5 vecka, "riktigt" betessläpp.

Jag går ut och betar min häst några månader innan betessläpp..
Ökar succesivt äta-gräs-stunderna, sedan har hon ju lite gräs i hagen också.

I vårt stall gör vi så att vi tar in dom rätt sent när det är ljust på kvällen för att vänja dom vid senare tider.

M-oaa

Har betat min pojk ca 2-3veckor nu, och de första dagarna var det 10 min, men nu är vi ute 20-30 min. Han går på bete om 2-3 veckor.

Har inte riktigt funderat på om dom ska få gå halvdagar först, innan dom får gå heldagar på betet..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar