Hur länge smittar förkylning?

sommarvind

Trådstartare
Min ardenneråring har vart förkyld i ca en vecka nu. Han har snorat allt från vitgrått till ljusare gulgrönt, nu är de endast lite vitaktigt. (båda näsborrarna) Allmäntillståndet har aldrig påverkats och han har aldrig haft någon feber under denna tid. Enstaka hostningar (ej blöt hosta) .

Jag undrar hur länge han är smittsam för andra hästar? De vuxna hästarna har ej blivit berörda av förkylningen.

Däremot ska det komma två föl på 6 månader hit om en vecka. Jag undrar om jag borde skjuta på deras ankomst en vecka eller smittar han kanske inte längre då?

Sv: Hur länge smittar förkylning?

När hästen är helt symptomfri ska det gå minst tre veckor, gärna längre (SVA rekommenderar 4-6 veckor vid förkylningssmitta aka kvarka och kvarkaliknande sjukdomar), innan man kan häva en isolering.

stämmer det verkligen att det är såpass länge vid en lindrig förkylning? Idag har han inte hostat alls och inget mer snor.

Ja, för att alltid försöka vara på den säkra sidan så är det minst tre veckor from att hästen är symptomfri. Eftersom det är två 6 månaders föl som du ska få hem hade iaf jag varit extra försiktig :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig. De två första dagarna hade jag nog feber och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 929
Senast: lilstar
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
954
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 396
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 745
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka