hur länge skall man vänta?

Sv: hur länge skall man vänta?

Det är ett rackarns otyg detta med godis för att muta hästen. Väldigt tråkigt att många ridskolor tillåter det.

Har ej läst igenom alla trådar så det är möjligt att jag upprepar något...

Jag hade gjort så här, lite beroende på hur hästen ser ut och vad jag hört berättas om henne: Om hästen grinar och vänder baken åt mig när jag öppnar boxen så hade jag bara ignorerat beteendet och gått raka vägen fram till hennes huvud och sätter på grimman. Om hästen "snurrar runt" så tar du ett tag i manen och följer med tills hon stannar, det brukar de göra rätt snart. Beröm så snart hon verkar tillmötesgående. Nyckeln är att inte göra någon affär av hennes beteende.

Viktigt är att du har en avslappnad och självsäker hållning, tänker på ditt eget kroppsspråk så att du inte ser rädd ut. Att du rör dig lungt och obehindrat, inte ryckigt som det lätt blir när man är lite spänd.

Den här metoden vågar jag bara rekommendera om hästen inte är känd för att sparka. Kan kanske tyckas lite vågat, men oftast är det bara ett skådespel. Godis hade jag försökt undvika så långt det går.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

min förra valack köptes som 9-åring å jag hade honom i 7 år...han testade mig varje dag under 7 år :D så tyvärr så blir det inte alltid bättre :crazy:

ojoj, jag hoppas att det inte blir så. fast hon har blivit lite bättre när man rider nu iaf :D jag har köpt ett nytt bett :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV