Hur länge ska man ge valp/juniorfoder?

Sophia_

Trådstartare
Nu kommer min valp om lite mer än en vecka och det är dags att börja införskaffa foder mm. Uppfödaren ger dem f.n. ett valpfoder som hon blandar upp med lite vuxenfoder. Hon rekommenderade att jag köpte ett foder med 10-12% fett och 20-24% protein.
Nu har jag köpt en mindre säck med ett Juniorfoder som ska vara bra att ge hundar som växer. Det hade rätt näringsmängd också. Frågan är bara, hur länge ska man verkligen ge dessa foder till valpen/unghunden? Det är ju högre näringsinnehåll än i specialfodret för högpresterande hundar.
Enl. en hundägande vän till mig hade hon fått rådet av veterinär att sluta ge valpfoder senast vid 6 månaders ålder, annars kunde det rent av vara skadligt för unghunden. Men enl. vissa fodermärken står det att valp/juniorfodret (det hade samma näringsinnehåll oavsett om det kallades för valpfoder eller juniorfoder) ska användas till hunden är runt ett år gammal.
Vad anser ni, och hur har ni själva gjort med era hundar?

Sen undrar jag även hur mycket vegetabiliska tillsatser (sädesslag mm.) ni anser att det ska vara i hundfoder? Är 20% köttprodukter verkligen tillräckligt (såg att det stod så på ett märke)?

Sv: Hur länge ska man ge valp/juniorfoder?

Jag minns inte hur vi gjorde med våran hund, det var så länge sedan. Tycker du borde rådfråga antingen uppfödaren eller veterinären vad dom anser att du borde göra.

Lycka till med vovve.!

Sv: Hur länge ska man ge valp/juniorfoder?

Min minsta vovve slutade äta valpfoder redan vid 4 månader men enbart för att hon bestämde att det inte var gott längre. Tyckte mycket bättre om stora vovvens mat så nu äter dom samma sort båda två. Ofta är det väl mer fett å protein i valpfoder? Har iaf inte märkt på min vovve att hon skulle må dåligt.
Men fråga hos veterinären när du går dit och tar 12 veckors sprutan!

Liknande trådar

Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 516
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 278
Senast: arabia
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 201
Hundhälsa Hej! Om två veckor ska vi hämta hem en superfin hanvalp (nämner inte ras än det och bilder kommer när han kommer hem ;) )! Både jag...
Svar
10
· Visningar
1 511
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama