hur länge ska det vara så?

P

pastor

Båda våra hästar hostar, man börjar bli så less!!

Funderar om det här utväcklat sig till kroniskt hosta eftersom veterinär 1 i vintras inte satte in nå några mediciner.
Vad är troligast att det var höet som orsakade det här från början eller ett virus?

Vi trodde att shettisen mår bättre, men nu då den kutade runt som en tok i hagen hostade han sedan. Några gånger.
Araben blev uppspeld drog efter och hostade en gång ( han behandlas just med nu med venti och fabrol). Är det vanligt att de hostar vid ansträngning fast hållningsätt o.s.v har förändrats? Nu har gått nästan 6 månader från den dagen shettisen började, när vi var i klinik fick vi bara berättat att man inte kunde göra så mycket förutom att ha hösilsage, ute mycket o.s.v.

Ska de aldrig bli av med det här?
Varför åkte båda två på det här??? :cry::cry::cry:

Sv: hur länge ska det vara så?

Om det är så att det är bronkit du har att göra med är det bara miljön som kan ändras, jag pratar då om kroniskt bronkit som de aldrig blir av med. Det går ju att ge medicin, men till slut blir dom mycket värre. Det blir dom så klart inte om dom får vara i rätt miljö, alltså ute mycket, äta hösilage istället för hö.

Jag har gjort allt för min bronkithäst nu, nu har det blivit mycket värre och det är endast cortison som biter på honom nu. Kommer antagligen få ta bort honom innan vintern, det är nämligen då det är värst för honom även om han är ute mycket.

Att båda åkte på det samtidigt kan jag tycka är lite lustigt, om det inte är ett virus eller något annat som orsakar hostningen. Men visst, båda kan ju vara känsliga och fått bronkit. Men ta prover och sådär om ni inte reda gjort det.

Lycka till! :)

Har de gått ner med kamera och tagit prover? Vårt russ hade bronkit och behandlades med kortison, fick tyvärr fång av det också men hon hann bli lite bättre. Sedan gav vi henne i mask i stället varje dag under några månader och nu peppar peppar hostar hon inte längre. Hon går på lösdrift, torv, äter hösilage på vinter och nu kör vi med hö. Får se om hon klara det. Vi har bara haft henne sedan feb, förra året.

Lycka till!

Det är tywärr normalt. Om hästarna drabbats aw kronisk bronkit/COPD/RAO så beror det på att de utsatts för en dålig miljö och inte att weterinär nr 1 inte satte in behandling. Behandlingen är att förbättra miljön omedelbart. Man kan inte förhindra förloppet med medicin om inte hästen skyddas från det den reagerar på.

När hästen fått så grawa förändringar som din/dina så kommer den/de sannolikt att hosta under dålig förhållanden, trist wäder (fuktig luft, torrt på sommaren osw) och i samband med ansträngning.

Bli aw med? Nej, förmodligen inte. Målet är att genom miljöåtgärder och medicinering lindra symptomen och få hästen att fungera trots sina beswär. Många hästar fungerar fullt ut äwen om de har diagnosticerats med kronisk bronkit, andra hästar förblir så dåliga att de till slut blir utdömda.

Will du hjälpa hästarna ska du beställa tid för endoskopi på klinik där man alltså med en kamera går ner i luftwägarna wia näsan. Det är en bra diagnostik och säger också en del om prognosen.

Det är tywärr normalt. Om hästarna drabbats aw kronisk bronkit/COPD/RAO så beror det på att de utsatts för en dålig miljö och inte att weterinär nr 1 inte satte in behandling. Behandlingen är att förbättra miljön omedelbart. Man kan inte förhindra förloppet med medicin om inte hästen skyddas från det den reagerar på.

När hästen fått så grawa förändringar som din/dina så kommer den/de sannolikt att hosta under dålig förhållanden, trist wäder (fuktig luft, torrt på sommaren osw) och i samband med ansträngning.

Bli aw med? Nej, förmodligen inte. Målet är att genom miljöåtgärder och medicinering lindra symptomen och få hästen att fungera trots sina beswär. Många hästar fungerar fullt ut äwen om de har diagnosticerats med kronisk bronkit, andra hästar förblir så dåliga att de till slut blir utdömda.

Will du hjälpa hästarna ska du beställa tid för endoskopi på klinik där man alltså med en kamera går ner i luftwägarna wia näsan. Det är en bra diagnostik och säger också en del om prognosen.

Ja det var just det att de kanske skulle behövt lite mera hjälp ifrån början! eftersom vi tog bort, hö ersatte med hösilage, ställde de på papper plus att de var max 6 timmar i stallet.

Sedan var naturligtvis väldigt trist att vi i mars hade hästarna i annat stall (eftersom vi trodde att kanske ett annat stall kunde hjälpa i fall det var ngt i vårat),trots att vi förklarade hur det låg till så matade de hästarna med mögligt och dammigt hö, det blev väl att bägaren rann över för araben. Vi kommer aldrig mer att ha våra hästar någon annanstans än hemma.Då våra hästar fick betala ett högt pris nämligen deras hälsa. :cry::cry:

Har haft "bronkit-häst" i 22 år, som både tävlats och gått i avel. Ibland så funkar det och ibland inte. Erfarenheten säger dock att när dom blir dåliga så MÅSTE dom ha medicin för det är en kronisk luftvägssjukdom, typ som när vi får astma och sen "sanerar" man sin miljö och håller man noga på det så kan det fungera riktigt bra. Men problem får man alltid ngn gång på vintern el våren och antingen köper man en andningsmask el får ngt luftrörsvidgande av vet..

Lycka till..:laugh:

Och sen är det viktigt att dom rör på sig och får "hosta" upp slem, så det är bara bra. Det värsta är om dom har torrhosta, så länge den är slemmig så är det bara bra med lagom motion..

Och sen är det viktigt att dom rör på sig och får "hosta" upp slem, så det är bara bra. Det värsta är om dom har torrhosta, så länge den är slemmig så är det bara bra med lagom motion..

Våra veterinärer har då sagt tvärtom när det gäller hostan. Har dom slem så måste dom få slemlösande så det kommer upp....torrhostan är mindre att oroa sig för....

Våran shettis fick hosta i vintras, varför vet vi inte, han fick slemlösande i 10 dagar och kortison i 4:a. Har fortfarande lite torrhosta ibland men veterinär'n säger att det bara är att motionera honom som vanligt. Ju mer vi håller igång honom desto mindre hostar han...

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 898
Senast: Texaz
·
J
Hästvård nu har vi varit i väg med min shettis till kliniken då han hostar, som det ser ut är det nån slags allergi. Jag fick inte diagnosen...
Svar
9
· Visningar
948
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Skuggabaldur
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 547
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka