Hur länge sitter ringorm kvar i väggar osv?

Andorra

Trådstartare
Det har stått en häst isolerad, i ett litet stall, som har haft ringorm. Ägaren har mockat ur boxen, sprayat väggar, krubbor och allt med något decifiktions medel. Väggarna är av trä och golvet är gjutet.

Hur länge lever ringormssvampen kvar utanför hästen?

Vi brukar ställa upp våra hästar där när vi åker till ridhusetklubben. Vill inte riskera att våra hästar ska bli smittade och undra hur länge vi ska vänta för att vara på den säkra sidan.

Sv: Hur länge sitter ringorm kvar i väggar osv?

När jag jobbade i ladugård så kom det ett ringormsutbrott efter att vi byggt om och lyft plattorna för utgödslingen. Det var tydligen 20-25 år sen dom hade ett ringormsutbrott och det kom ett nytt ganska direkt efter vi byggt om. Då pratade dom om att det kan ligga latent i byggnader mycket länge uppenbarligen. Det var flera som fått utbrott efter så pass lång tid.

Det är halvlång inkubationstid, har för mig att det är upp till 90dagar annars.

När jag jobbade i ladugård så kom det ett ringormsutbrott efter att vi byggt om och lyft plattorna för utgödslingen. Det var tydligen 20-25 år sen dom hade ett ringormsutbrott och det kom ett nytt ganska direkt efter vi byggt om. Då pratade dom om att det kan ligga latent i byggnader mycket länge uppenbarligen. Det var flera som fått utbrott efter så pass lång tid.

Det är halvlång inkubationstid, har för mig att det är upp till 90dagar annars.

Har oxå hört att har man engång fått det i en byggnad så ligger det latent man blir aldrig av med det.
Därför ett jäkla skit för stora bönder som får lov att vaccinera alla djur efter det

Oj då, kan det ligga kvar så länge!

Hade trott max en månad eller så. Känns ju inte som om man vill ställa in hästen där nu på bra länge iaf. Ägaren har varit noggrann när h*n städat ur där men eftersom det är träväggar och springor mellan bräderna så vet man ju inte om h*n kommit åt överallt.

Man vet aldrig. Tyvärr är det lite så att det ligger kvar och allt hänger på hur pass mottaglig hästen är om det blossar upp igen.

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 884
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 825
Senast: anciplanki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka