Hur länge rider (tränar) ni dressyr med era hästar?

malinsky

Trådstartare
Hej!

Tidigare så har jag på ridskola ridit i 1h.. min första foderhäst tyckte ägarinnan att jag skulle rida MINST en timme oavsett skog eller träning i paddock.

Nu rider jag ca 30 min om jag tränar dressyr (ibland 20 min, ibland 40) I skogen rider jag gärna länge :D Hur länge jobbar ni? En del jag ser sitter och "nöter" i över 1 1/2 timme, det kanske den hästen mår bäst av, och min mår bäst av korta pass.. men hur är det med era?

Sv: Hur länge rider (tränar) ni dressyr med era hästar?

Jag har 20 min till min ridbana, så jag har alltså totalt 40 min att rida på en väg. Jag rider då ca 20-40 min på banan och det tycker jag är alldeles lagom. Hästen är då uppvärmd när den kommer till banan, och sen skrittar jag hem, så det blir ca 20-40 min dressyr/markarbete (med en liten skrittpaus på ca 5 min mitt i). Ibland händer det att jag rider längre (eller kortare), men detta är en ganska normal tid, tror jag.

När jag tränar dressyr blir det ca 30min dressyr arbete men jag brukar värma upp i ca 20min och vara ner ca 20min detta i alla gångarter utan störe krav på formen och mäst i skogen eller på galopp banan.

Kram

Jag rider dressyrlektion 30 eller 40min men då ingår även en stunds skritt paus på lång tygel. Jag rider fram ca 20min men en stor del av det är skritt. Travar kanske 2ggr 5min och några galoppfattningar. Efteråt minst 10min skritt. Rider jag till ridhuset så skrittar jag 45min dit och 45min hem. Rider lektion nästan direkt max 10min trav och galopp innan lektionen. Dressyrar jag själv i paddocken så brukar det efter 20min framridning bli 2-3st 10min intensiva pass med skritt emellan. Förresten finns det mycket bra dressyrövningar att göra i skritt så att skritta behöver inte betyda skritt på lång tygel. Jag rider dressyr i paddock eller ridhus 1-2ggr i veckan. När jag rider ut i skogen brukar jag vara ute runt 1timme med varierande gångarter. Nu när det är hårt och mörkt ute blir det mestadels skritt.

Jag brukar rida 40-50 minuter med framridning och nerjoggning.

Det är så olika, beroende på väder, underlag osv osv så är det allt ifrån 20 minuter till 1½ timma.

Det är väldigt olika hur länge jag rider.
Mycket beror på hur hästen känns/reagerar och hur min ambitionsnivå är. :smirk:

Det blir allt från 30 min till flera timmar (i skogen).

Jag skrittar alltid fram 10min först. Sedan värmer jag upp i trav o galopp i något lägre form ca 10-15 min. Sedan jobbar jag allt mellan 15-30 min beroende hur bra det känns med korta skrittpauser, ju intensivare pass (tex. med mycket galopp) destå kortare jobb. Efter det joggar jag i en riktigt låg form i 1-5 minuter sen avskrittning 10 min. Detta är genomsnittspass, variationer förekommer naturligtvis.

Beror på vad jag gör, hur det går och vad kusen vill.
Oftast håller jag på ganska kort, men intensivt. ca 20 min - ibland mindre, ibland mer.

Aktiv ridning blir det i 20-40 minuter ungefär, men sammanlagd ridtid blir nog runt 1½ timme inkl. fram- och avskrittning och pauser i passet.

Aktiv träning i allt mellan 20-45 min.
men vår måste få lång uppvärmning utan större krav , vi värmer i minst30 min och varvar ner minst15 min.

Om jag TRÄNAR min häst dressyr så rider jag mellan 2-3 timmar. men om jag bara ska rida lite dressyr så blir det väl 1 timme...

Framskrittning ca 10 min, aktiv ridning ca 20-30 minuter, avskrittning/ledning ca 10 minuter.
Jag har svårt att förstå de som harvar runt över en timme, bättre att vara mer aktiv och rida kort men intensivt. En välriden häst som ligger bra i formen redan från början behöver man inte mer tid på ett dressyrpass.

Precis min åsikt. Har nu en foderhäst som lixom är "där" ganska så på en gång.. (välutbildad häst, dock är jag icke så välutbildad :crazy: ) så det blir kortare pass som jag försöker få kvalitativa i stället..

Jag msåte jobba ett tag för att komma igång och få loss min lille pålle, så det brukar bli ca en timme. Sen behöver man ju inte nöta för det, många skrittpauser och liknande ska läggas in!

Varierar ganska mycket... Mellan fem-tio minuter om det är något nytt och väldigt svårt/ansträngande för hästen eller om det är en häst som har svårt med koncentration (tex. unghäst), till det normala runt tjugo minuter, och ibland en halvtimme om jag lätt tappar bort tiden... :p Framskrittning och avskrittning sköter jag om utanför banan, utan ryttare.
Ute i skogen är en annan sak, då kan även långritter förekomma.

På banan brukar jag inte rida mer än ca 30 min åt gången, inte varje dag. istället jobbar jag ganska mycket med hästen om jag rider ut, försöker variera mig och lägga in lite skänkelvikning mm då och då. Om jag rider ut på en sådan jobb runda så brukar jag nog rida en timme. Annars händer det att jag rider ut två - tre timmar men då skrittar jag mycket.

Det viktigaste är att variera sig och känna av vad hästen orkar och tycker är roligt. Ibland går jag ut och skrittar hästen en kort stund bara, typ 20 min. Jag tycker det funkar jätte bra för mig och min häst, andra tycker nog att det verkar onödigt.

Känn efter själv vad som känns rätt för dig och hästen. :)

Beror helt på. Uppvärmning alltid minst 20 min men har vi en toppendag o allt går som på räls blir det inte länge alls, gör han något kanonbra det första han gör så kan det vara bra så den dagen = 25 min. Hamnar vi däremot i någon slags läge där det går sådär får vi fortsätta tills vi får till det igen så då kan det bli ett pass modell längre.

jag värmer i ca 20 min..sen kommer jag till ridning.. om hästen fungerar utmärkt så avslutar jag passet..Jag känner ingen nytta i att sitta och rida på om hästen snällt och vänligt gör det jag ber den om..Då avslutar jag som en form av belöning till hästen..

Om hästen därimot har problem med något rider jag igenom det och när det fungerar tillfredställande så sänker jag kraven på hästen och ger den en övning som jag vet att den galant klarar av.. så att den får med sig en positiv och rolig upplevelse med sig från passet...

Om jag introduserar nyheter i utbildningsstegen så lägger jag det i slutet av passet.. Jag provar det nya.. fungerar det så är det ju bra och då avslutar jag då.. fixar inte hästen det jag ber om så avslutar jag passet med enkel övning som jag vet att hästen klarar... och avslutar efter det.. för att träningen ska bli positiv..

Rider dock aldrig längre än 30 min på bana/ridus.. och förlägger gärna uppvärmningen ute i naturen.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama